קמוב Ka-52
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מסוק קרב | ||||||||||
קוד נאט"ו | Hokum-B | ||||||||||
ארץ ייצור | רוסיה | ||||||||||
יצרן | קמוב | ||||||||||
צוות | 2 | ||||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר הרוסי | ||||||||||
משתמשים משניים | |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
תרשים | |||||||||||
תרשים תצורות חימוש אפשריות לדגם הבסיסי של ה-Ka-52 |
קמוב Ka-52 (באנגלית: Kamov Ka-52, קוד דיווח נאט"ו: Hokum-B, המכונה "אליגטור") הוא מסוק קרב וסיור רוסי מייצור חברת קמוב שפותח מדגם ה-Ka-50 החד מושבי. זהו הוא מסוק הקרב הקואקסיאלי היחיד בשירות מבצעי, וכמו קודמו הוא המסוק היחידי בשירות שכולל מערכת הפלטה לצוות המסוק. למסוק שתי גרסאות עיקריות, הגרסה הבסיסית Ka-52 שמיועדת לפעול ממתקנים יבשתיים ומשמש בעיקר את חיל האוויר במשימות סיור וסיוע אווירי קרוב, ומסוק ימי ה-Ka-52K המכונה "Катран" (בתעתיק עברי: קֲטְרַן בעברית: קוצן נקוד) המיועד לפעול מספינות מלחמה.
פיתוח
Ka-50
- ערך מורחב – קמוב Ka-50
ה-Ka-50 פותח במקור כמסוק קרב קל לגישור יכולות שהיו בחסר במסוקים רוסים ולהתחרות ב-AH-64 אפאצ'י. לאחר מחקרים במכון קמוב הוחלט שמערכות האוטומציה הקיימות יכלו להחליף איש צוות אחד במסוק הקרב החדש ומערכת ההיגוי ובקרת הטיסה נועדו להקל על פעילות הטייס הבודד בנוסף תצורת הרוטור הקואקסיאלי הקנתה תכונות ניהוג ושליטה נוחות יותר יחסית למסוק טהור.
טייס בודד אפשר הקטנת השטח המיועד לצוות, הגדלת השריון ופישוט הציוד שלא היה צריך להיות כפול בשני תאים המותקנים אחד אחרי השני, כמו שהיה נהוג במסוקי קרב באותה התקופה.
תצורת הרוטור הקואקסיאלי המתאפיינת בשטח דיסקה גדול, הקנה למסוק מהירות מרבית גבוהה יותר יחסית למסוקים טהורים. כמו כן הזריזות של כלי הטיס בציר הסבסוב מנעה את הצורך בתותח היושב על גבי צריח, מה שאפשר התקנת תותח כבד יחסית למסוקי קרב.
בנוסף לכל החידושים הללו, המסוק נבדל מכל מסוק אחר בהיותו היחיד עם מערכת הפלטה לטייס.
עם זאת פיתוח המסוק התארכה והתייקרה ועם חוסר הבשלות של מערכת הנשק שלו, ובעיקר במהלך התפרקות ברית המועצות, לא הייתה יכולת לייצר את המסוק הזה והמיל מי-28 הועדף בגלל מחירו הנמוך יותר, ולכן ייצורו של ה-Ka-50 הוקטן וסך הכל 15 יחידות של המסוק נכנסו לשירות עם חיל האוויר הרוסי וראו פעילות מבצעית מוגבלת במהלך מלחמת צ'צ'ניה השנייה.
המסוק הדו-מושבי
במהלך פיתוח ה-Ka-50 עלה הצורך בפיתוח מסוק דו מושבי למטרות אימון. בשביל לבצע שינוים מעטים ככל הניתן בתצורה ואיזון המסוק נבחרה תצורת תא טייס צד בצד. זה מנע תנועה של מרכז הכובד קדימה מדי, שכן שני הטייסים יושבים קרוב באותו המרחק ממרכז הכובד והזרוע שמשקלם מפעיל על המרכז קטנה יותר. עם זאת, זה דרש הקטנת המיגון לתא הטייס. ועדיין כלי הטיס היה ב-600 קילוגרם כבד יותר מקודמו ולכן ביצועיו היו נחותים יותר. יתרון נוסף של תצורה זאת היה הקטנת כמות הציוד בתא הטייס שכן שני הטייסים יכלו להשתמש באותם המכשירים בתא, מה שבתצורת תא טנדם היה דורש כפילות של מכשירים בין התאים.
תצורה זאת התגלתה כיעילה מאוד ולכן משימות מסוקי קרב נוספות החלו להתווסף לתצורות שונות. תצורות מוצעות של מסוקי קרב וסיור, קרב-לילה, ולוחמה ימית הוצעו במהלך פיתוחו.
תצורת הקרב וסיור החלו להעלות עניין והמסוק שיקף זאת. תצורה של תא צד בצד גם אפשרה שיתוף פעולה מיטבי במילוא משימה זאת שכן שני אנשי הצוות יכלו לבצע זיהוי ויזואלי ובעזרת האמצעים האלקטרואופטיים בצורה משותפת. כמו כן המסוק כלל שני מכלולי מצלמות אלקטרואופטיות שאפשרו לשני אנשי הצוות להסתכל על שני אזורים במקביל בנוסף על מכ"ם אוויר קרקע מתקדם. כאשר הטייס יכל לקרוא את תוואי השטח ולזהות איומים או אזורי עניין גם בלילה, ואיש הצוות השני יכל להתמקד בעזרת המצלמה השנייה באזור מסוים בשביל לקבל עליו מידע, או אף "לצבוע" את המטרה בעזרת המכ"ם והלייזר ולשתף את המטרה והכוונה אליה בין חברי המבנה. כמו כן זה אפשר למסוק להוות מעין מוצב פיקוד שיכלה להכווין ולתמוך בכוחות מיוחדים.
מסוק Ka-50 ה-11 שיוצר (מספר זנב 061) הוסב לתצורה דו מושבית במהלך שנת 1995 ועד תחילת שנת 1996 ושימש כמסוק ניסוי לתוכנית הפיתוח. מסוק 061 הופיע לראשונה בסלון האווירי אירואינדיה בשנת 1996.
בגלל הקשיים הכלכליים של רוסיה במהלך שנות ה-90 ושנות ה-2000 המוקדמות, היה קיים רק מסוק ניסוי בודד לדגם זה. בשנת 2008 יוצרו שני מסוקי ניסוי נוספים לפרויקט. במסוקים אלה, כמו גם בדגם הסדרתי מספר המכלולים האלקטרואופטיים צומצם לאחד. עם זאת בדגמים אלה ובמסוקים הסדרטיים הותקנו מנועים מדגם VK-2500 החזקים יותר.
בשנת 2011 החל ייצור סדרתי למסוקים אלה במקביל לתוכנית בחינה ממשלתית למסוק שהסתיימה בהצלחה באוקטובר 2012.
Ka-52K
בשנת 2015 עלה לאוויר המסוק הראשון מדגם K המיועד לפעילות מספינות מלחמה. המסוק כלל להבים מתקפלים לאחסנה. כמו כן מכלול הכנפיים היה קטן יותר וכלל שתי תחנות חימוש במקום שלוש כמו בדגמי המסוקים של חיל האוויר, יחד עם מנגנון קיפול הכנף. עם זאת, המסוק כלל מערכת אלקרואופטית משופרת ויכולת לשאת טיל ה-הרמס שבתצורה הדו שלבית שלו יכול להגיע לטווח של 100 קילומטר. אם כי ההערכה שהמסוק לא יוכל להפעיל את הנשק הדו שלבי לבדו והדגם המבצעי יהיה חד שלבי ובעל טווח של 20 קילומטר. בשנת 2018 הוכרז שהמסוק יכול להפעיל את הטיל נגד ספינות Kh-35 זבזדה בעל טווח מבצעי של עד 300 קילומטר.
השבחה ל-Ka-52M
בשנת 2019 הוכרז כי למסוקי Ka-52 מתוכננת השבחה ועדכון מערכות בשירות חיל האוויר הרוסי. הדגם שסומן באות M יכלול שיפורים במערכות הנשק והאוויוניקה, אם כי הפרטים עדיין לא פורסמו. החוזה צפוי להיחתם בשנת 2020 והשדרוג צפוי להסתיים ב-2025.[2]
היסטוריה מבצעית
- ערך מורחב – המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה
החל ממרץ 2016 מספר מסוקי Ka-52 של חיל האוויר הרוסי הוצבו בבסיס חמיימים שבסוריה, כחלק מהכוח האווירי המשתתף במלחמת האזרחים הסורית. בדצמבר 2016 מסוקי Ka-52K של הצי הרוסי השתתפו במלחמה, אם כי לא ברור מהיכן הם טסו -מספינות הצי או ממתקן יבשתי כלשהו.
ב-7 במאי 2018 מסוק Ka-52 של חיל האוויר התרסק בסוריה. ההערכה היא שכשל טכני גרם להתרסקות למרות שייתכן שהמסוק הופל, אבל אף ארגון לא לקח על הפעולה אחריות.
משתמשים
- רוסיה
- חיל האוויר הרוסי - מפעיל נכון ל-2020, 127 מסוקים סדרתיים מהדגם הבסיסי בענף תעופת צבא היבשה.[3]
- התעופה הימית הרוסית - משרד ההגנה הרוסי חתם על חוזה לאספקת 32 מסוקים מדגם K לחיל הים הרוסי בשנת 2014. נכון לשנת 2020 הענף מפעיל 24 יחידות מהדגם.[4]
- מצרים
- חיל האוויר המצרי - בשנת 2015 חיל האוויר המצרי חתם על חוזה רכש של המסוקים.[5] חיל האוויר המצרי קיבל, נכון ל-2020, 30 מסוקי Ka-52[6] מהדגם הבסיסי אם כי עם התאמות מסוימות לפעילות מספינות כגון רוטורים מתקפלים וכדומה, אלה מיועדים לפעול מאונייות הסער מסדרת מיסטרל שנרכשו מצרפת. ראשונים מהמסוקים התקבלו בשנת 2018 והוכרזו מבצעיים ב-2019. מסוקי Ka-52K נוספים צפויים להימכר למצרים, המספר המסוקים הכולל צפוי להגיע ל-43 מסוקים.
גלריית תמונות
-
מסוק 061 בטיסה.
-
מסוק 061 שתצורתו שונתה לאחת דומה יותר לדגם הסדרתי
-
מסוק הניסוי השני של ה-Ka-52.
-
מנוע VK-2500P של ה-Ka-52
-
מסוק Ka-52 של חיל האוויר הרוסי מסדרת ייצור מוקדמת בעל שתי תחנות חימוש על הכנפיים. ניתן לראות את מכלול המצלמות באף המסוק.
-
מסוק Ka-52 של חיל האוויר הרוסי בתרגיל בשנת 2019. ניתן לראות את שלולשת נקודות הנשיאה על הכנפיים של המסוק.
-
מסוק Ka-52 סדרתי של חיל האוויר הרוסי, 2012.
-
מסוק Ka-52 על הקרקע.
-
שני מסוקי Ka-52 במבנה.
-
קונסול קדמי של תא הטייס של ה-Ka-52 המציג את המסכים הרב תכליתיים הנגישים לשני אנשי הצוות.
-
תמונה מתא הטייס של ה-Ka-52. ניתן לראות גם את התצוגה העלית שקיימת רק בכסא השמאלי ואת שני מוטות ההיגוי הסייקליק בשני הכסאות.
ראו גם
מסוקי קרב רוסים
מסוקי קרב דומים
- AH-1 קוברה
- AH-64 אפאצ'י
- אגוסטה A129 מנגוסטה
- יורוקופטר טייגר
- דנל AH-2 רוייואלק
- קווסאקי OH-1 נינג'ה
- הרבין Z-19
- CAIC WZ-10
- HAL LCH
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ אתר התאגיד הממלכתי לייצוא נשק (רוסיה), Ka-52, http://roe.ru/
- ^ Russia Upgrading Ka-52 Combat Helicopters, forecastinternational.com, 28 במאי 2019
- ^ The Military Balance, the annual assessment of global military capabilities and defense economics, International Institute for Strategic Studies, 2020, עמ' 201
- ^ The Military Balance, the annual assessment of global military capabilities and defense economics, International Institute for Strategic Studies, 2020, עמ' 207
- ^ Egypt snaps up the ‘Nile Crocodile’, https://www.arabianaerospace.aero, 13 ביוני 2019
- ^ The Military Balance, the annual assessment of global military capabilities and defense economics, International Institute for Strategic Studies, 2020, עמ' 347
31629009קמוב Ka-52