קונבאייר
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה עצמאית ולאחר מכן "חטיבת ייצור" |
תקופת הפעילות |
1943 ע"י מיזוג של Consolidated Aircraft ו- Vultee Aircraft – 1996 |
חברת אם | ג'נרל דיינמיקס (1996–1953) |
מיקום המטה | סאן דייגו, קליפורניה, ארה"ב |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית ומוצרי חלל |
מוצרים עיקריים | כלי טייס |
קונבאייר (באנגלית: Convair) הייתה חברה אמריקאית, ובהמשך חטיבת ייצור נפרדת בג'נרל דיינמיקס לייצור כלי טיס. במהלך קיומה הרחיבה פעילותה גם לייצור רקטות ומשגרי לוויינים וחלליות. החברה נוסדה ב-1943 ממיזוגן של החברות Consolidated Aircraft ו- Vultee Aircraft. שמה החדש נוצר מקיצור שמות החברות שהתמזגו ליצירתה: Con+V+Air. בשנת 1953 נרכשה החברה על ידי "ג'נרל דיינמיקס" והופעלה כ"חטיבת קונבאייר" למשך מרבית ההיסטוריה התאגידית שלה.
קונבאייר ידועה בעיקר בשל המטוסים הצבאיים שלה. החברה ייצרה מטוסים כגון קונבאייר B-36 פיסמייקר, קונבאייר F-102 דלתא דאגר, קונבאייר F-106 דלתא דארט והמפציץ קונבאייר B-58 הסלר. החברה גם ייצרה את טילי האטלס הראשונים, כולל את מאיצי החלל ששימשו בטיסות המסלול המאוישות של פרויקט מרקורי. עיצוב האטלס-קנטאור שלאחר מכן של החברה, המשיך בהצלחה זו, ונגזרותיו עדיין נמצאות בשימוש נכון לשנת 2019.
במהלך קיומה, נכנסה החברה גם לעסקי ייצור מטוסי הנוסעים הסילוניים עם הקונבאייר 880 והקונבאייר 990. אלה היו קטנים יותר ממטוסי נוסעים בני זמנם כמו הבואינג 707 והדאגלס DC-8, אבל מעט מהירים יותר משני אלה האחרונים, כך שמספר הנוסעים שניתן היה לשאת ב- CV-990 היה קטן יחסית למתחריו אך צריכת הדלק שלו הייתה גבוהה יותר. שילוב מאפיינים זה, הכשיל מציאת פלח שוק רווחי מספק ולכן פרשה החברה מעסקי ייצור מטוסי הנוסעים. עם זאת, יכולת הייצור שנבנתה לפרויקטים האלה, הוכיחה עצמה כרווחית מאוד, והחברה הפכה לקבלנית משנה מרכזית לייצור גופי מטוסי נוסעים.
בשנת 1994, נמכרו רוב חטיבות החברה על ידי "ג'נרל דיינמיקס", למקדונל דאגלס וללוקהיד. שאר רכיבי החברה הנותרים הושבתו סופית בשנת 1996.
ראו גם
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] קונבאייר26487456