קולגייט-פלמוליב
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | ציבורית |
מייסדים | ויליאם קולגייט, ב' ג'יי ג'ונסון |
תקופת הפעילות | 1806–הווה (כ־218 שנים) |
מיקום המטה | שדרת פארק 300, מנהטן |
משרד ראשי | ניו יורק |
מוצרים עיקריים | מוצרי טיפוח ובריאות |
שווי שוק | 76.73 מיליארד דולר (20 בנובמבר 2024) |
עובדים | 36,000 (2010) |
[1] |
קולגייט-פלמוליב (באנגלית: Colgate-Palmolive) הוא תאגיד אמריקאי לייצור תמרוקים, סבונים, חומרי ניקוי, משחת שיניים ומברשות שיניים וחומרים לרפואה וטרינרית ומזון חיות בית (תחת המותג Hill). החברה נודעה גם במימון תוכניות רדיו וטלוויזיה ובתרומתה להקמת אוניברסיטת קולגייט בניו יורק. בין מותגיה אלמקס, חומרי ניקיון אג'קס, ספיד-סטיק, SoftSoap ,Teen Spirit ועוד.
קולגייט לפני האיחוד
בשנת 1806 פתח יצרן הנרות והסבונים ויליאם קולגייט מפעל לייצור סבון בניו יורק בשם William Colgate & Company. החברה מכרה סבונים קשיחים במשקלים קבועים. עם מותו של קולגייט האב ב-1857 שונה שם החברה ל-"Colgate & Company", תחת ניהולו של בנו סמואל קולגייט. ב-1872 הציגה החברה את "זר קשמיר" (Cashmere Bouquet), סבון תמרוקים מבושם. שנה מאוחר יותר הציגה החברה את משחת השניים הראשונה שנמכרה בצנצנת. ב-1896 מכרה את משחת השיניים הראשונה בשפופרת בשם "Colgate Ribbon Dental Cream". באותה שנה פתחה החברה גם את מעבדת המחקר והפיתוח שלה.
ב-1890 שינתה אוניברסיטת מדיסון שבהמילטון מדינת ניו יורק את שמה ל"אוניברסיטת קולגייט" כהוקרה לתרומה משמעותית שקיבלה מהמשפחה. ב-1908 התמנה ג'יימס בורמן קולגייט, נכדו של המייסד, ליו"ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה.
פלמוליב לפני האיחוד
חברת "B.J. Johnson" ממילווקי ייצרה החל מ-1898 סבון רך, מבוסס על שמן זית ושמן דקלים תחת המותג "פלמוליב" (הלחם של פאלם=דקלים ואוליב=זית). במפנה המאה העשרים היה סבון פלמוליב הסבון הרך הנמכר ביותר בעולם. המותג פלמוליב שימש בין היתר למימון תזמורת נגנים ולתוכניות רדיו שנקראו על שמה (ראו להלן).
בשנת 1928 נרכשה החברה על ידי חברת יצרני סבון ממיזורי בשם Peet Brothers שיצרו את חברת Peet-Palmolive, בהמשך נרכשה גם חברת קולגייט ובשנת 1953 שונה שם החברה המאוחדת מ-Colgate-Palmolive-Peet לקולגייט-פלמוליב.
לאחר האיחוד
המתחרה הגדולה ביותר של קולגייט-פלמוליב היא פרוקטר אנד גמבל (P&G) ומירוץ החדשנות בין החברות היווה מנוע צמיחה והתקדמות הדדי בשווקיהן לאחר מלחמת העולם השנייה. כך הכנסת אבקת הכביסה לשימוש על ידי P&G גרם לנטישת לקוחות מקולגייט-פלמוליב אל מתחרתה בנישה של סבוני הכביסה. הכנסת פלואוריד למשחת השיניים על ידי P&G בשנות החמישים עוררה גם את קולגייט לחדש בתחום זה, שהיה לפני כן נחלתה הבלעדית כמעט.
ג'ורג' הנרי לש (George Henry Lesch), מנכ"ל החברה ונשיאה בין 1960 ל-1971 תרם להפיכתה לחברה מודרנית עם מתקני ייצור חדשניים ומותגים רב-לאומיים. תחת ניהולו הגיעה החברה לשיאי מכירות[1].
החברה פעילה ב-200 מדינות ונסחרת בבורסה לניירות ערך בניו יורק ובבורסה של הודו.
בתרבות ובחברה
בין 1927 ל-1931 מימנה פלמוליב את תוכנית הרדיו "שעת פלמוליב" ששודרה ב-NBC. התוכנית כללה קונצרט חי של מוזיקת ג'אז וקטעי מוזיקה קלאסית כולל קטעי אופרה. בין השנים 1934 ל-1937 מימנה פלמוליב את תוכנית הרדיו "Palmolive Beauty Box Theater" ששידרה קטעי אופרטה.
בראשית ימי הטלוויזיה התחרו קולגייט-פלמוליב ומתחרתה, פרוקטר אנד גמבל, על שידור פרסומות בתוכניות הבוקר והצהריים שיועדו לעקרות הבית. עקב הפרסום הגלוי והסמוי של סבונים וחומרי ניקוי בתוכניות אלה זכו התוכניות לכינוי "אופרת סבון".
בין השנים 1950–1955 מימנה קולגייט את תוכנית הבידור המובילה ברשת הטלוויזיה NBC, "שעת הקומדיה של קולגייט".
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: קולגייט-פלמוליב |
- אתר האינטרנט הרשמי של קולגייט-פלמוליב
- קולגייט-פלמוליב, באתר אנציקלופדיה בריטניקה (באנגלית)
- קולגייט-פלמוליב, ברשת החברתית פייסבוק
- קולגייט-פלמוליב, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- קולגייט-פלמוליב, ברשת החברתית אינסטגרם
- ההיסטוריה של קולגייט-פלמוליב באתר החברה (באנגלית)
- ערך ב"אנציקלופדיית ניו ג'רזי" (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ נקרולוג לזכרו של לש, הניו יורק טיימס, 28 בספטמבר 1994
33898566קולגייט-פלמוליב