צחי מרקור

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תיאורי החברות השונות מכילים אמירות שיווקיות; הערך אינו מזכיר תביעות וביקורת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תיאורי החברות השונות מכילים אמירות שיווקיות; הערך אינו מזכיר תביעות וביקורת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף.
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

צחי מרקור הוא נדבן ואיש עסקים ישראלי, בעלים ומנכ"ל חברת החניונים "חניוני הצלחה" ויו"ר איגוד החניה הישראלי מטעם לשכת המסחר.

תחילת דרכו

מרקור יליד 1976 החל באופן פורמלי את פעילותו במגזר העסקי בגיל 16 כיזם הייטק, ולמד בבית ספר אורט סינגלובסקי במגמת מחשבים ואלקטרוניקה. פריצת הדרך של צחי מרקור התרחשה במסגרת פעילותו העסקית ברשת האינטרנט, וכחלוץ עולמי בתחום יזם מודל עסקי חדשני והיה הראשון בעולם אשר הכניס פרסומות מסחריות ברשת האינטרנט, ואף הקדים בכך את גוגל ופייסבוק המובילות כיום בעולם את שירותי הפרסום באינטרנט[1].

כללי

מרקור הוא בעלים של קבוצת חברות בינלאומית גדולה העוסקת בתחומי פעילות רבים ובהם הייטק, אינטרנט, נדל"ן, קמעונאות, מלונאות, אנרגיה, פרסום, ביו אקוסטיקה ותחבורה חשמלית, ובשנים האחרונות מקדם פעילות וולנטרית לנזקקים ולילדים חולים בישראל וברחבי העולם וייסד לשם כך את המרכז הארצי לתרומות צדקה ועזרה לנזקקים. באוגוסט 2018 חברה אל צחי מרקור ענקית האנרגיה הבריטית סנטריקה כשותפה, והשקיעה בחברת דרייבז שבשליטתו.

נדל"ן וחניונים

מרקור ייסד בשנת 1999 את חברת "ענק החניונים" ובהמשך את חניוני הצלחה, "ריט חניונים" וחברות נוספות.

בשנת 2005 הפכה חניוני הצלחה לחברת החניונים הגדולה בישראל והיא החלה גם להפעיל חניונים ציבוריים. בשנת 2005 זכתה חברת "חניוני הצלחה" במכרז להפעלת חמשת החניונים הגדולים בתל אביב של "אחוזות החוף", למשך שנתיים[2]. נכון ל-2013 מספר החניונים בבעלות או בניהול "חניוני הצלחה" עומד על כמאה[3][4].

בשנת 2008 רכש מרקור באמצעות חניוני הצלחה מיצחק תשובה פורטפוליו של תשעה חניונים בערים תל אביב, נתניה, פתח תקווה, וירושלים עם 2,000 מקומות חנייה בעבור 40 מיליון שקל.

למרקור עסקי נדל"ן המשמשים בחלקם לחניית רכבים באמצעות חברת "נכסי הצלחה", לה חמש שלוחות: "חניוני הצלחה בע"מ" (רשת החניונים הגדולה בבעלותו, המתרכזת בעיקר בחניונים בתל אביב), "ריט חניונים בע"מ", "ברקת השקעות וחניונים בע"מ", "בזק חניונים בע"מ" (עבור חניון אחד) ו"נטע חניונים בע"מ" (עבור חניון אחד).

במרץ 2018 השלים מרקור סיבוב של 400% רווח כאשר הצליח למכור חניון בנתניה ב-24 מיליון ₪ וזאת לאחר שקנה אותו אך ורק שנה קודם לכן ב-6.5 מיליון ₪ בלבד. שיא זה מצטרף למחירי מכירה מרשימים של חניונים שמכר מרקור בשנים הקודמות, כאשר בין היתר מכר את הפרוטופוליו אותו רכש מיצחק תשובה בעבור 40 מיליון שקלים כחניונים בודדים במחיר מכירה כולל של כ־140 מיליון שקלים בתוך זמנים ממוצעים של כ־3 שנים בלבד[5][6]. אחד החניונים הוא חניון שטמפפר בנתניה שלו 79 חניות, אותו הצליח מרקור למכור ב-13 מיליון ₪, מחיר מכירה המשקף 164,500 ש"ח לכל חניה, מחיר אשר שבר גם הוא שיא בישראל למחיר חניה בחניון ציבורי[7]. כיום חניוני הצלחה, כחברת החניונים הגדולה בישראל, משרתת כ־80% מציבור הנהגים בישראל ומחזור העסקים השנתי של קבוצת החניונים מוערך ביותר מ-200 מיליון דולר בשנה.

השקעות בסטארט-אפים

אפליקיור

אפליקיור (AppliCure) היא חברה עוסקת בפיתוח, יצור ושיווק מוצרי תוכנה לסביבת רשת (אינטרנט ואינטראנט), ומוצר הדגל שלה הוא תוכנה בשם dotDefender המאבטחת מגוון פלטפורמות ואפליקציות מבוססות רשת. החברה נוסדה בשנת 2004 על ידי משה בסול (ששימש כמנכ"ל עד 2010) ודייוויד עלוש.

בשנת 2007, הונפקה אפליקיור בבורסה של תל אביב, לפי שווי של 42 מיליון ש"ח[8]. החברה גייסה בבורסה כ-11 מיליון ש"ח, אך הציגה הפסדים, והחברה איבדה במהרה משוויה. כבר בדו"חות של הרבעון הרביעי של 2007 התברר כי סכום הגיוס כמעט אזל, והחברה נדרשת לגיוס הון נוסף. קרן Trafalgar Capital הבריטית תמכה בחברה, אבל אפליקיור לא הצליחה להתרומם מהפסדים - וסיימה את הרבעון הראשון של 2009 עם הערת "עסק חי" בדו"חותיה.

ביולי 2009, נמכרה השליטה בחברה (70%) לקבוצת ניקה בשליטתו של מרקור תמורת 8 מיליון ש"ח[9] וכבר ברבעון ראשון של שנת 2010 עברה החברה לראשונה בתולדותיה לרווחיות. קבוצת ניקה הוקמה ונוהלה בידי צחי מרקור (שמונה ליו"ר דירקטוריון אפליקיור), אלי חכם, וחברת פרואישן (Fruition, לשעבר "נו ריסק 2004 בע"מ") החברה פועלת כיום במספר מודלים עסקיים ובהם (SaaS – Software as a Service) ומכירת רישיונות, ולחברה כיום כ־1,500 מנויים ולקוחות שרכשו רישיונות למערכת ה- Dot-Defender.

סאקסס צ'ארג'ינג

ב-2010 הקים מרקור את חברת "סאקסס צ'ארג'ינג בע"מ" (Success Charging), על משקל השם "חניוני הצלחה". מטרת החברה הייתה להתקין כמיליון תחנות טעינה לרכבים חשמליים בעולם.

דרייבז

בשנת 2011 הקים צחי מרקור את הסטארט-אפ "דרייבז" (DRiiVZ), ששם לו למטרה לנהל תחנות טעינה לרכבים חשמליים. מרכז הפיתוח של החברה הוקם בישראל, יש לרשום: והחברה פיתחה פלטפורמות ניהול ובילינג מקוונים בענן במסגרתה היא מספקת פתרונות תוכנה לתשתיות ותחנות טעינה של כלי רכב היברידיים וחשמליים וכן ניהול וייעול פרויקטים של אנרגיה חכמה.

בשנת 2013 הוכרזה מערכת הניהול של "דרייבז" על ידי קרן אילאד ההולנדית כמערכת הניהול המובילה בעולם מתוך כלל המערכות שנבחנו על ידה[דרוש מקור]. קרן אילאד הנה בעלת רשת עמדות הטעינה הציבורית הגדולה באירופה והנה המייסדת של הקונסורציום גלובאלי OCCP המאגד חברות פרטיות וציבוריות המובילות בענף תשתיות טעינה למכוניות החשמליות. "דרייבז" פיתחה גם פלטפורמה מקוונת חדשנית לניהול אנרגיה הנקראת Vehicle-to-Grid המאפשרת ניהול רשתי של הזרמת חשמל מכלי הרכב החשמליים אל רשתות החשמל, והכוללת טכנולוגיה התומכת ביעילות אנרגטית. במסגרת זאת השתלבה דרייבז בפרויקטים עם חברות אנרגיה המובילות בעולם בעשרות מדינות והיא פעילה ברחבי אירופה, אמריקה ואוסטרליה[10]}[11]

דרייבז אשר הנה כיום מובילה עולמית בתחומי האנרגיה והתחבורה החשמלית ומשרתת כיום מאות אלפי נהגי רכבים חשמליים בעולם, זכתה בפברואר 2018 בתחרות עולמית והוכרזה כחברה בתחום התחבורה החשמלית החדשנית ביותר בעולם. ההכרזה על הזכייה באה לאחר שדרייבז התמודדה עם 450 חברות מ-51 מדינות שנבחנו על ידי איגוד ה- Free Electron העולמי שמאגד את חברות האנרגיה הגדולות בעולם[12][13].

על פי התחזית של צחי מרקור אשר מאמין בפריצת דרך בתחום התחבורה שתיווצר, בין השאר, על ידי מכוניות חשמליות, עד שנת 2030 רוב המכוניות הנמכרות בעולם יהיו חשמליות וביניהן רכבים אוטונומיים אשר נוסעים עצמאית ללא נהג[14].

באוגוסט 2018 נכנס צחי מרקור לשותפות עם ענקית האנרגיה הבריטית סנטריקה, הנסחרת ורשומה באינדקס ה- FTS 100 בבורסה בלונדון ומחזיקה בין היתר בבריטיש גז, סקוטיש גז, בורד גייז אנרג'י והחזקות רבות נוספות, כאשר סנטריקה השקיעה בחברת Driivz הנמצאת בשליטתו[15]. סנטריקה הנה תאגיד אנרגיה רב לאומי בריטי המספק חשמל וגז ושירותים שונים לעשרות מיליוני צרכנים.

סנטריקה ביצעה את ההשקעה בדרייבז, באמצעות זרוע ההשקעות שלה בחברות טכנולוגיה סנטריקה אינוביישנס, כאשר היא חברה אל קרן ההשקעות הלונדונית אומבו גרופ, המתמחה בהשקעה בחברות טכנולוגיה מתקדמות, ויחד הובילו את סבב הגיוס בסך של 45 מיליון ₪ (כ־12 מיליון דולר) בדרייבז[16].

המרכז הארצי לתרומות צדקה ועזרה לנזקקים ופעילויות וולונטריות

צחי מרקור יזם וייסד את המרכז הארצי לתרומות צדקה לנזקקים הפועל באופן וולנטרי ובמימונו של מרקור ומטרתו להעצים את היקף התרומות לנזקקים ולעמותות בישראל ולשפר את השקיפות של הגופים המתרימים בישראל.

בנוסף קרן צדקה המתקיימת במימונו המלא של צחי, יוסדה במטרה לסייע לאוכלוסיות קשות יום, ובעיקר לילדים חולים וחסרי בית. במסגרת המיזם מפותחת מערכת תרומות עולמית חדשנית שתשפר את רמת השקיפות והיעילות של העמותות וקרנות הצדקה, ותאפשר את הגדלת היקף התרומות שיוכלו לגייס עמותות וקרנות צדקה אשר מצליחות לנתב את התרומות אליהן באופן מיטבי ומקסימלי למטרה הסופית שלשמה תרמו התורמים מלכתחילה את תרומתם, וכן אף ישירות לנזקקים שיצליחו לגעת בלב התורמים[17].

עסקת בטר פלייס

בטר פלייס היה מיזם הפעלה ותפעול רכבים חשמליים בינלאומי שהגה וניווט שי אגסי הישראלי, עד אוקטובר 2012 והוקמה על ידי אגסי ועידן עופר יו"ר החברה לישראל. במאי 2013, לאחר שהושקעו בה 3 מיליארד שקלים ולאחר שלא הצליחה לגייס כספים נוספים לפעילותה, הגישה חברת בטר פלייס בקשה לבית המשפט למנות לה מפרק, וביולי 2013 אישר בית המשפט את המלצת המפרקים הזמניים למכור את פעילות החברה ונכסיה בישראל לקבוצת "סאנרייז" תמורת 18 מיליון ש"ח[18] וללא תשלום מקדמה.

בשלהי אוגוסט 2013, פנו המפרקים הזמניים לבית המשפט בבקשה לבטל את המכירה לקבוצת סאנרייז, ולמכור את הפעילות לחברת נכסי הצלחה, אולם גם עסקת מכר זאת בוטלה לבקשת המפרקים וזאת מתוך סדרה של 4 עסקאות מכר רצופות שבוטלו. מרקור פנה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את ההחלטה על ביטול העסקה, אולם עד להישמע הערעור במרץ 2014 כבר נמכרו נכסי החברה בחלקים, ולא היה עוד טעם בשמיעת הערעור בעוד לא ניתן להשיב את המכר, אך בית המשפט העליון פסק והפנה להחלטתו כי נכסי הצלחה, בשליטתו של מרקור, תהיה זכאית לתבוע פיצויים בגין ביטול העסקה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ https://www.ashqelon.net/article/261540/6
  2. ^ עידו אפרתי, "חניוני הצלחה" עוברת לחניונים ציבוריים, באתר ynet, 22 בנובמבר 2005
  3. ^ יורם גביזון, צחי מרקור ירכוש את השליטה ביורוטרייד מבלי להזרים לה שקל, באתר הארץ, 18 בדצמבר 2010
  4. ^ אריאל רוזנברג, ‏תשובה מכר חניונים תמורת 40 מיליון שקל, באתר גלובס, 18 במאי 2008
  5. ^ https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-5205499,00.html
  6. ^ http://www.israelhayom.co.il/article/545463
  7. ^ https://www.inn.co.il/News/News.aspx/369741
  8. ^ אבי שאולי, אפליקיור בדרך לבורסה לפי שווי של 42 מיליון שקל, באתר ynet, 18 באפריל 2007
  9. ^ שמוליק שלח, ‏אפליקיור מוכרת השליטה בנזיד עדשים, אבל עדיין חולמת על רווחיות, באתר גלובס, 14 ביולי 2009
  10. ^ http://driivz.com/
  11. ^ https://cleantechnica.com/2017/01/05/evgo-driivz-partner-enhancement-ev-charging-experience/
  12. ^ http://www.talniri.co.il/marketnews/article.asp?mp=49&cat=1&id=87253
  13. ^ https://www.prnewswire.com/news-releases/evgo-announces-mobile-app-empowering-drivers-to-dc-fast-charge-with-just-the-swipe-of-a-finger-300543742.html
  14. ^ http://markets.businessinsider.com/news/stocks/electric-vehicle-smart-charging-market-2025-1002754040
  15. ^ http://www.israelnews.co.il/צחי-מרקור-נכנס-לשותפות-עם-ענקית-האנרגי/
  16. ^ https://www.20il.co.il/צחי-מרקור-נכנס-לשותפות-עם-ענקית-האנרגי/
  17. ^ https://www.inn.co.il/News/News.aspx/367990
  18. ^ זוהר שחר לוי ותומר הדר, מחצות: פעילות בטר פלייס תימכר לקבוצת סאנרייז והעמותה לרכב חשמלי, באתר כלכליסט, 10 ביולי 2013
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

27383091צחי מרקור