פיקטוריאליזם

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
צילום של רובר דמאשי, Toucques Valley, פורסם במגזין Camera Work ב-1906

פיקטוריאליזםאנגלית: Pictorialism) היה זרם בתחום הצילום שפעל בעיקר בשנים 1880-1920. הזרם הגיע לשיאו בתחילת המאה ה-20, ושקע במהירות לקראת 1920, עם הופעת המודרניזם והתפשטותו. השם פיקטוריאליזם נגזר מהמילה האנגלית Picture (תצלום, תמונה, דימוי)[1]. המאפיין הבולט של הפיקטוריאליזם הוא הניסיון לשוות לתצלומים מראה של ציור מתוך הנחה שכך יהפוך הצילום לאמנות גבוהה.[2].

הצלמים הפיקטוריאליסטים הושפעו בעיקר מהציור האימפרסיוניסטי, שכוכבו דרך באמנות בתקופה זו. הצלמים הפיקטוריאליסטים אמצו לרוב טכניקות הדפס מיוחדות, ששיוו לתצלומיהם מראה של ציור, הודות לאופן מריחת האמולסיה על נייר הצילום, עוביה של האמולסיה, היכולת להחדיר לתוכה פיגמנט, או דרך שריטת התצלום ועיבוד של ההדפסה.[3] בין הטכניקות האופייניות להדפסי הצלמים הפיקטוריאליסטים ניתן למנות את "הדפס גם-בי-כרומט" (Gum printing), שנעשה בעזרת מסטיק ערבי וה"רוטוגרבור" (Rotogravure). נושאי הצילום האופייניים לפיקטוריאליסטים התרכזו סביב חיי הכפר (לעומת צילום העיר), אנשים כפריים, ונופים. בעבודתם ניכרת תפיסה פואטית או נטורליסטית. השמות צילום "פואטי", "אמנותי", "נטורליסטי" ו"אימפרסיוניסטי" הפכו במהרה למילים נרדפות לצילום הפיקטוריאליסטי.

מאפיין בולט בתצלומי הפיקטוריאליסטים הוא הפוקוס רך וההדפסים מכילים טווח רחב של גוונים אפורים. בשל מראה התמונות המטושטש, והחדות הרכה של הדימויים, כונתה לעיתים עבודתם בלעג "fuzzygraph" ("צילומטושטש", בתרגום חופשי).

הפקטוריאליסטים שאפו להגיע לשליטה ולעליונות על המדיום שלהם, בעיקר נוכח תיעושו המהיר והתפשטות תופעת "צילום החטף"ו צלמי הסנפ-שוט, שלאחר המצאת מצלמת הקודאק, אף לא נדרשו לפתח בעצמם את סרטיהם. פיקטוריאליסט אחד טען ש:"הצלם אינו חסר אונים מול המכונה שברשותו. הוא יכול לשלוט בה כרצונו, והוא יכול לגרום לעדשה לראות עם עיניו, ולפלטה לרשום את התרשמותו".

צלמים בתנועה

הממלכה המאוחדת

  • ד"ר פיטר הנרי אמרסון (1856-1936 Peter Henry Emerson) - רופא אנגלי, שהפך לדמות מפתח בצילום האמנותי באנגליה, ותרם לדיון על הזיקה בין הצילום למדע ואמנות בתחום התאורטי ולא רק הטכני או הוויזואלי. פיתח את תאוריית הצילום הנטורליסטי (Naturalistic Photography), שהתבססה על מחקרי אופני הראייה של המדען הרמן פון הלמהולץ. לפי תאוריה זו, על הצלם לתרגם בתמונתו את אופן ראיית העין, ולכן על הצלם להתמקד על הנושא העיקרי בסצנה, ולהותיר את סביבתו ואת הרקע מטושטשים. מראה החדות הסלקטיבית, ונושאי תצלומיו האופייניים של אמרסון, שצילם חיים כפריים ולא מתועשים באזור נורפוק הביצתי שבדרום מזרח אנגליה, השפיעו רבות על סגנון התנועה הפיקטוריאליסטית, תוך עיוות עמוק של התפיסה המדעית שבבסיס "הצילום הנטורליסטי".
  • הנרי פיץ' רובינסון (1830-1901) - ידוע בעיקר בנושאיו הפואטיים ובסגנון ההדפסה שלו, המשלב מקטעים שונים ממספר נגטיבים על גבי הדפס אחד. ספרו רב ההשפעה של רובינסון Pictorial Effect in Photography מ-1869 תרם להפצת השם "פיקטוריאליזם".
  • פרדריק הנרי אוונס (Frederick Henry Evans 1853-1943) - ידוע בצילומי קתדרלות אנגליות וצרפתיות.
  • ג'ורג' דוויסון (1854-1930) George Davison.

ארצות הברית

רוסיה

צרפת

  • רובר דמאשי (Robert Demachy (1859-1936 - ידוע בעיקר בהדפסות שעברו מניפולציה מובלטת ומציגות איכות ציורית ניכרת.[6] (ראו תמונה עליונה)

לקריאה נוספת

  • Marien, Mary Warner. Photography: a cultural history, Pearson Education, Inc. New Jersey, 2006

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיקטוריאליזם בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מהערך בספרדית Pictorialismo
  2. ^ Mary Warner Marien, Photography: a cultural history, Pearson Education, Inc. New Jersey, 2006, p.171.
  3. ^ Marien, Ibid., p.193
  4. ^ Marien, p.174
  5. ^ מהאתר Wintershall
  6. ^ מהערך באנגלית Robert Demachy


ערך זה הוא קצרמר בנושא אמנות. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32756530פיקטוריאליזם