פורטל:עולם הספר/מאמר נבחר/4
מי תיקן את המחזור?
דבר ידוע הוא כי את סדר התפילה תיקנו לנו אנשי כנסת הגדולה עוד בתחילת ימי בית שני, באותה התקופה נהגו לאומרה על פה, כמו הדרך שנהגו בזמנם אף בלימוד, כך שלא ערכו את התפילות בספר כתוב בפני עצמו. הסידורים הראשונים שצורתם היא המוכרת לנו כיום הינם מתקופת הגאונים כאשר הסידור הראשון הידוע לנו הוא סידורו של רב נטרונאי גאון, סידור זה נכתב ונשלח עבור קהילת אליסאנו שבספרד (התשובות שיש בידנו מרב נטרונאי עוסקות בין היתר בשאלות של סדר התפילה שהוראה לקהילה זו), לאחר מכן הופיע סידורו של רב עמרם גאון שכיהן כראש ישיבת סורא, גם סידור זה נכתב עבור קהילה שהיתה בספרד, הפעם קהילת ברצלונה, סידור זה נשלח לקהילות רבות נוספות והוא למעשה מהווה את הבסיס לכך שישנו 'נוסח תפילה' מסודר.
כמו סידורים אלו ידועים גם סידור תפילה של רב סעדיה גאון, שממנו נותרו עותקים שונים שאוחדו לעותק אחד כך שהמהדורה שבידנו הינה שונה מהנוסח המקורי שהודפס בזמנו, וכן סידורו של הרמב"ם המופיע בסוף חלק אהבה מהי"ד החזקה להרמב"ם, נוסח זה התקבל בכל קהילות תימן והוא הנהוג אצליהם עד היום למעט קהילות השאמים מבני תימן שהחלו לנהוג כנוסח הספרדים לפני כשלוש מאות שנה לערך.
כמו כן ישנם סידורים ידועים מאשכנז כאשר המפורסם שבהם הוא 'מחזור ויטרי' לתלמידו של רש"י רבנו שמחה בן שמואל מוויטרי, מחזור זה הינו מלבד סידור אף ספר הלכתי מקיף ואחד הכתבים הגדולים שנותרו מבית מדרשו של רש"י, רבים ממנהגיו והלכותיו של רש"י ידועים לנו בזכות חיבור חשוב זה.