פולקסווגן ברזיל

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
פולקסווגן ברזיל
Volkswagen do Brasil
נתונים כלליים
תקופת הפעילות 1953–הווה (כ־71 שנים)
חברת אם קבוצת פולקסווגן
עובדים 12,260 (דצמבר 2021)

פולקסווגן ברזיל בע"מפורטוגזית: Volkswagen do Brasil Ltda.) היא חברת בת של קבוצת פולקסווגן, שנוסדה בשנת 1953 כמפעל הרכבה לדגם החיפושית שיובא מגרמניה. החיפושית שיוצרה במפעל הייתה המכונית הנמכרת בברזיל במשך 24 שנים רצופות. החל משנת 1987 מיוצרת במפעל פולקסווגן גול, שהייתה המכונית הנמכרת במדינה במשך 26 שנים ברציפות.

היסטוריה

פולסווגן ברזיל הוקמה לאחר שבשנת 1953 אסרה המדינה על ייבוא של מכוניות מורכבות במלואן. נשיא החברה הראשון היה פרדריך שולץ-ונק, שהיגר לברזיל בשנת 1950 אחרי תקופה קצרה כשבוי מלחמה. המפעל הראשון הוקם בבאיפיראנגה, סאו פאולו והיה מפעל בו הורכבו ערכות שהגיעו מוכנות. במהלך השנתיים הראשונות הורכבו במפעל, באופן ידני, 2,268 יחידות של החיפושית ו-552 מסחריות מדגם פולקסווגן טייפ 2 ("קומבי"). בשנת 1957 הוחל בבניית מפעל ייצור בסאו ברנרדו דו קמפו. בספטמבר 1957 הוחל בייצור במפעל החדש של מכוניות מדגם טייפ 2. בינואר 1959 הוחל לייצר במקום גם חיפושית עם מנוע בנפח 1,200 סמ"ק, גרסה מקומית למכונית המפורסמת שיוצרה תוך שימוש בחלקים רבים שיוצרו במדינה. באותה השנה נחנך מפעל ייצור חדש בסמוך לסאו פאולו.

בשנת 1961 עברה פולקסווגן את יצרנית הרכב האמריקאית "וויליס אוברלנד" והפכה ליצרנית הרכב הגדולה בברזיל. דגמים רבים תוכננו, יוצרו ונמכרו רק בברזיל. בים השנים 1971 ל-1975 יוצרו בברזיל כ-250 יחידות בייצור מיוחד של ה"קומבי". הרכבים נקראו במדינה "דה לוקס" (de luxe) ובגרמניה זכו לכינוי "סמבה".

בשנת 2012 ייצרה והרכיבה פולקסווגן ברזיל 852,086 יחידות.

משאיות ואוטובוסים

בין השנים 1979–1999 החזיקה פולקסווגן ברזיל בחברת הבת "פולקסווגן משאיות" (Volkswagen Caminhões) שעסקה בייצור משאיות ואוטובוסים. בהמשך הפכה החברה לחלק מפולקסווגן רכבים מסחריים, חברת בת של קבוצת פולקסווגן. בדצמבר 2008 נמכרה כל פעילות הייצור של אוטובוסים ומשאיות לידי חברת מאן.

טענות לשיתוף פעולה עם השלטון הצבאי

במהלך שנות השבעים האשימו עובדים בחברה את הנהלת החברה בריגול אחריהם בתקופת הדיקטטורה הצבאית במדינה. לטענתם, מחלקת הביטחון של החברה יידעה את המשטרה על פעילויות של גורמי אופוזיציה ומתנגדים למשטר. בשנת 1976 נערכו מעצרים המוניים של עובדים בחברה וחלק מהעצורים סבלו מעינויים[1]. בשנת 2014 "נציבות האמת" בראשות דילמה רוסף, נשיאת המדינה, קבעה כי "עשרות חברות, ביניהן פולקסווגן ויצרניות רכב אחרות סייעו לשלטון הצבאי לפעול נגד התאגדויות עובדים". מנגד, הכיחשה החברה את הדברים וטענה שאין תיעוד לכך שהיא פגעה בזכויות עובדים[2].

בנובמבר 2016 הזמינה החברה סקירת מומחה שנייה שבוצעה על ידי ההיסטוריון כריסטופר קופר מאוניברסיטת בילפלד הגרמנית[3]. ההיסטוריון הראשי מנפרד גריגר התפטר מתפקידו בערך באותו זמן שבו מונה קופר. לאחר התפטרותו אמר גריגר שהוא ממליץ לחברה "לבנות אנדרטה לזכרם של אלו שהחברה הפרה את זכויות האדם שלהם". ביולי 2017 התראיין מנכ"ל פולקסווגן לשעבר, קארל האן והכחיש שאי פעם ידע על פעילות משטרת הביטחון בתחומי החברה.

מפעלים

פולקסווגן ברזיל מחזיקה בארבעה מפעלים ברחי המדינה:[4]

מיקום תאריך פתיחה דגמים מיוצרים
סאו ברנרדו דו קמפו 18 בנובמבר 1958 ניבוס, פולו, וירטוס, סבירו
סאו קרלוס 12 באוקטובר 1996 מפעל מנועים
טאובטה 14 בינואר 1974 גול, וויאז'
סאו ז'וזה דוס פיניאיס 18 בינואר 1999 טי קרוס, אאודי Q3

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פולקסווגן ברזיל בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Volkswagen aided Brazil dictatorship’s repression: historian, 25 July 2017
  2. ^ Brazil probe of dictatorship period not satisfied by Volkswagen testimony, Reuters, 28 February 2015
  3. ^ VW worked hand in hand with Brazil's military dictatorship, DW.com, 24 July 2017
  4. ^ "Volkswagen do Brasil". www.vw.com.br (בפורטוגזית). נבדק ב-2021-11-08.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37836387פולקסווגן ברזיל