פוליקרפוב Po-2

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מטוס פוליקרפוב Po-2

פוליקרפוב Po-2 הוא מטוס קל דו כנפי לשימוש כללי שכונה "קוקורוזניק" (מהמילה הרוסית кукуруза, "קוקורוזה" לתירס. קוקורוזניק הוא כינוי כללי למטוסי ריסוס והוא הכינוי הבלתי רשמי למטוסי ריסוס). מטוס זה היה אמין, פשוט, נוח להטסה והונע במנוע "שבצוב" רדיאלי מקורר אוויר בן 99 כוחות סוס. הדגם הראשון טס בינואר 1928 כמטוס אימון וריסוס אווירי. פשטותו ומחירו הזול הביאו לייצור של למעלה מ-40,000 יחידות עד שנות החמישים. על פי רוב ההערכות, זהו המטוס הדו-כנפי שיוצר במספרים הגדולים ביותר מאז ומעולם.

למרות שהיה נחות בכל מובן ממטוסים מודרניים (דאז), שירת ה Po-2 כמטוס קישור וכמפציץ לילי קל בחזית המזרחית במלחמת העולם השנייה. חיילי הוורמאכט כינו אותו Nähmaschine (מכונת תפירה) או Kaffeemühle (מטחנת קפה) בשל הרעש המקרקש של מנועו. הוא הופעל בהפצצות ליליות מגובה נמוך ביותר על הגרמנים, תוך דאייה במנוע כבוי. השפעת ההפצצות הייתה נמוכה במובנים חומריים, אך קשה מבחינה מוראלית שכן לא איפשרה מנוח לגרמנים. המטוס ה Po-2 היה כה איטי, עד שמהירותו המרבית הייתה נמוכה ממהירות ההזדקרות של המסרשמיט Bf-109 והפוקה-וולף Fw 190, שנשלחו ליירטו התקשו להפילו.

במהלך המלחמה הפעיל חיל האוויר הסובייטי כ-60 רגימנטים של Po-2 להפצצה לילית. אחד מהם, רגימנט מס' 588, הורכב מנשים בלבד ובשל כך זכה מפי הגרמנים לכינוי "מכשפות הלילה" .

כוחות קוריאה הצפונית השתמשו במטוס באופן דומה במלחמת קוריאה (1950-1953). כוחות האו"ם כינו אותו "בדצ'ק צ'ארלי" ומצאו כי אפילו מיירטים נושאי מכ"ם התקשו ביירוט המטוס הקטן שהיה עשוי ברובו עץ ובד.

המטוס נבנה בשלל גרסאות הכוללות : אימון, מטוס ים, תובלה קלה, אמבולנס אווירי, צילום, נוסעים, תקיפה והפצצה, ביון וחקר אווירודינמיקה.

נתונים

  • אורך: 8.7 מטר
  • גובה: 3.1 מטר
  • מוטת כנפיים: 11.4 מטר
  • משקל ריק: 770 ק"ג
  • משקל מרבי: 1,350 ק"ג
  • הנעה: מנוע אחד מתוצרת שבצוב (M-11D), בעל הספק של 115 כ"ס
  • מהירות מרבית: 152 קמ"ש
  • סייג רום: 3,800 מטר
  • חימוש: מקלע 7.62 מ"מ, מטען פצצות במשקל של 300 ק"ג

קישורים חיצוניים