עשה זאת בעצמך

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עשה זאת בעצמךאנגלית: Do it yourself‏– DIY) הוא גישה של עשיית פעולות כמו תחזוקה ושיפוץ בבית, הרכבת מכשירים שימושיים ללא עזרת בעלי מקצוע.

תחומי עשה זאת בעצמך

במובן הצר של המילה, המונח "עשה זאת בעצמך" מתייחס לפעולות ושיפוצים בבית ללא עזרה מקצועית. במסגרת זו נמכרים ברשתות, בין היתר:

גישת "עשה זאת בעצמך" משמשת גם בתחומים אחרים פרט לשיפוץ. לדוגמה, להקות פאנק רבות מאמצות גישה זו ופועלות באופן עצמאי שכולל הפצת כרזות להופעות והוצאת אלבומים באופן ידני ועצמאי, ללא שום תמיכה בחברות תקליטים או כל גורם אחר.

רשתות מתמחות

חזית חנות של הום דיפו

הרשת המובילה בארצות הברית וכנראה גם בעולם בתחום "עשה זאת בעצמך" היא "הום דיפו" האמריקאית. לרשת מעל ל-2,000 חנויות והיא מעסיקה כ-413,000 עובדים. מחזורה השנתי ב-2017 היה כ-100 מיליארד דולר. חנות ממוצעת של הרשת עשויה להגיע לשטח של עשרת אלפים מ"ר ויותר, ומחזיקה עשרות אלפי פריטים שונים. הום דיפו הוקמה ב-1978, וצמחה במהירות מסחררת: ב-1981 נפתחו בפלורידה 4 חנויות, בהיקף מכירות של 50 מיליון דולר; ב-1985 הגיע היקף המכירות ל-700 מיליון דולר, ב-50 חנויות; ב-1995 מכרה הרשת בכ-12 מיליארד דולר ב-340 חנויות, וב-2017 הגיע מחזורה ל-100 מיליארד דולר, בכ-2300 חנויות.

בארצות הברית

תחום "עשה זאת בעצמך" מפותח מאוד בארצות הברית, גם בגלל המרחב היחסי בבתים האמריקניים המאפשר אחסון כלים וחומרי עבודה. האמריקאי הממוצע, החי בבית בפרברים, משתמש בשירותיהן של החנויות המתמחות לצורך שיפוץ ותחזוקה של הבית. כיום גישת "עשה זאת בעצמך" כוללת היבטים רבים, שלאו דווקא קשורים לשיפוץ הבית, והיא מציינת למעשה התנהלות תרבותית וחברתית, המחשיבה עשייה עצמאית ויצירתית. כך למשל תומכי גישה זו יעדיפו הכנת מתנות על קנייתן, הכנה עצמאית של תחפושות לפורים על פני רכישה של תחפושת מוכנה, וכדומה. הגישה מעודדת יצירתיות, עבודה מקורית וייחודית, העדפת מגוון של סגנונות על פני התעשייתי והסיטונאי, וכן מיחזור.

עם התפתחות האינטרנט ו-Youtube החלה הפצת סרטונים בתחום עשה זאת בעצמך, למשל של פעיל אמריקאי Kip Kay שבערוץ שלו ניתן למצא סרטונים רבים.

בישראל

תחום "עשה זאת בעצמך" נתמך בישראל, עד תחילת שנות התשעים, בחנויות שכונתיות לחומרי בנין (בעיקר אלו הנקראות "טמבוריות" על שמה של חברת הצבעים טמבור), שמספרן הגיע בשנת 1992 ל-1,500, שהתמקדו בעיקר בצבעים ובחומרי בניין בסיסיים.

מקימי הרשתות בישראל זיהו מגמה שהחלה עם פתיחתו של קניון איילון ב-1985, והיא מעבר של קונים מחנויות שכונתיות לקניונים וחנויות מתמחות. הגידול במספר המכוניות בסוף שנות השמונים של המאה העשרים ותחילת שנות התשעים היה דרמטי[1], והעלה את רמת הניידות של הצרכנים. במקביל, עם המעבר לחמישה ימי עבודה בשבוע (במהלך הרבע האחרון של המאה העשרים), גדל הזמן הפנוי. הקונספציה של רשתות "עשה זאת בעצמך" הייתה מתן חוויית קנייה ללקוח, תוך התבססות על קנייה במסגרת משפחתית בערבים או ביום הפנוי.

ב-1993 הוקמה הום סנטר (כיום מקבוצת פישמן רשתות), המנהלת כיום כ-40 סניפים. באותה שנה הוקמו "אייס" ו-"קנה ובנה". ב-1995 רכשה רשת "קנה ובנה" את מתחרתה והתמזגה איתה, וכיום נקראת הרשת הממוזגת "אייס קנה ובנה". במשך שנים נמנתה החברה עם קבוצת גאון אחזקות עד לרכישתה על ידי קבוצת אלקטרה מוצרי צריכה בחודש מרץ 2012. לרשת 28 סניפים וכן היא בעלת 12 סניפי רשת החנויות למוצרי רכב אוטו דיפו.

במקביל לפריסת סניפי ה"עשה זאת בעצמך" של הרשתות, חל מפנה באופי החנויות הטכניות. אותן "טמבוריות", בחרו לשפר את נראות ונגישות החנות, ולייצר חוויית קנייה משופרת, בדומה לזו הקיימת ברשתות, תוך הרחבת המחלקות והגדרתן.

ב- 19 בדצמבר 2017 עלה ערוץ DIY ישראל (ערוץ) ערוץ ראשון מסוגו בארץ ל״עשה זאת בעצמך״ בחברת HOT וב- 1 בינואר 2019 הערוץ עלה גם בחברת yes.

בברית המועצות

הרכבה ותיקון של מכשירים ביתיים ושיפוצים עצמיים היו דבר מאוד מקובל בברית המועצות לאורך רוב ההיסטוריה שלה וממשיך להיות נפוץ במדינות חבר המדינות. לדוגמה יצא ג'ורנל בשם "עשה זאת בעצמך" (Сделай сам)[2], שבין היתר פרסם גם מתכונים להכנת מזון[3]. בנוסף, אפשר לציין את הגישה של הדפסת והעתקת ספרים בהוצאה פרטית (סאמיזדאט).

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0