ערכי הכינויים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
בערך זה חסרה אספקלריה תורנית. המידע בערך זה מוצג מנקודת מבט של חול ללא אספקלריה תורנית מספקת.
אנא אל תסירו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערכי הכינויים היא תורה קבלית שבמסגרתה תלו חכמי הקבלה משמעויות קבליות על מילים מוכרות. הרמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה כותב "התורה תדבר בתחתונים ותרמוז בעליונים" וכוונתו היא שעולמנו בו אנו חיים משתלשל מעולמות רוחניים ובעצם לכל פרט בעולמנו יש שורש רוחני[דרוש מקור]. לייחוס הפרטים לשורשם קוראים חכמי הקבלה ערכי הכינויים. בעבודת האיסוף, המיון, הארגון, המינוח והנימוק עסקו, בין השאר: הרב יוסף ג'יקטיליה, אחריו הרמ"ק בספר פרדס רימונים, וכן הרב יעקב צמח והרב משה זכות, הרב מנחם עזריה מפאנו והרב יחיאל היילפרין.

ספרים

  • ספר שערי אורה להרב יוסף ג'יקטיליה. הרב כתב ספר משלים בו הכניס ערכים שלא הספיק להכניס בספרו הראשון וקרא לו שערי צדק.
  • ספר פרדס רימונים להרמ"ק. בראשית בשער כג כותב הקדמה ובין הדברים:”הנרצה בשער הזה הוא לבאר כל הכנויים שנמצא ביאורם בזהר ושאר מפרשים רבים אשר קדמונו במלאכה הזאת כתבו הכנויים על דרך הספירות (כלומר מיון לפי ספירה ולא לפי מילה) לכל ספירה וספירה הכנויים המתייחסים לה. ואנו לפי דרכנו מפני שפעמים יקרה למעיין בבקשו כנוי מהכנויים יכבד עליו מבוקשו מפני שנעלם ממנו מקומו. בזולת זה פעמים יהיה כנוי אחד מתייחס אל כמה ספירות לסבות ידועות. ולפעמים עיקרו במדה זו ויתייחס אל זולתה מפני סבה ידועה ולא יתן המעיין לבו אל הדבר אלא אל הספירה המכונה אליו לבד. לכן ראינו לכתוב הכנויים בערכים לפי סדר האותיות (מיון לפי מילה) ובו נבאר כל עניין וספירה המתייחסת אליו ובזה יקל על המעיין מבוקשו”.
כאן הכריע הרמ"ק את שיטת עריכת ערכי הכינויים לפי המילה ולא לפי הספירה.

קישורים חיצוניים

  • ויקיקבלה 6400 דוגמאות לערכי הכינויים, ייחוסם לחכמת הנסתר והנמקות לייחוס.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22279934ערכי הכינויים