עדות מיוחדת

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עדות מיוחדת
(מקורות עיקריים)
תלמוד בבלי תלמוד בבלי, מסכת מכות, דף ו' עמוד ב'
שולחן ערוך שולחן ערוך, חושן משפט, סימן ל', סעיף ו'
מקורות נוספים קצות החושן, אבן העזר, ל, ד

עדות מיוחדת הוא מושג תלמודי המתאר עדות במקרה שעד אחד ראה את המעשה ממקום אחד, והשני ראה את המעשה ממקום אחר, ושני העדים לא ראו זה את זה.

במקרה זה אינם מצטרפים זה לזה בעדות לדיני נפשות, ואי אפשר להתייחס לעדות זו כעדות של שני עדים.[1] דין זה נלמד מהפסוק: ”לא יומת על פי עד אחד”[2].

בדיני ממונות

בתלמוד הבבלי נחלקו אמוראים אם בדיני ממונות עדות כזו כן מועילה: לפי דעת רב נחמן וכל פסק בשולחן ערוך[3] עדות מיוחדת אכן כשירה בדיני ממונות, כיוון שדין זה נלמד מהפסוק "לא יומת על פי עד אחד" המדבר בדיני נפשות, אז בדיני ממונות כשירה (דין "משפט אחד" האומר שאין חילוק בין ממונות לנפשות לא שייך במקרה זה מפני שיש פסוק מפורש המגלה לנו שבהלכה זו יש חילוק ביניהם[4]). אולם לפי דעת רבי זוטרא פסולה, כיוון שאם נכשיר יאמר על זה הפסוק ”והצילו העדה” וגם בדיני ממונות לא יהרגו.[5] קיים נידון בפוסקים לגבי דינים מסוימים שאינם דיני ממונות ואינם דיני נפשות[דרושה הבהרה] האם עדות מיוחדת כשרה בהם[6].

קישורים חיצוניים

עדות מיוחדת, דעת.

הערות שוליים

  1. ^ תלמוד בבלי, מסכת מכות, דף ו' עמוד ב'
  2. ^ ספר דברים, פרק י"ז, פסוק ו'
  3. ^ שולחן ערוך, חושן משפט, סימן ל', סעיף ו'
  4. ^ רמב"ן, מכות ו ב
  5. ^ תלמוד בבלי, מסכת מכות, דף ו' עמוד ב'
  6. ^ ראה באתר, שכיחא, כמו כן ראה שם אם שייך עדות מיוחדת בשעת חתימת שטר.
First page of the first tractate of the Talmud (Daf Beis of Maseches Brachos).jpg ערך זה הוא קצרמר בנושא הלכה. אתם מוזמנים לתרום למכלול ולהרחיב אותו.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0