נצח והוד
אין לראות דף זה כערך אנציקלופדי. יש לשכתבו באופן יסודי ולהתאימו לשאר ערכי המכלול.
| ||
אין לראות דף זה כערך אנציקלופדי. יש לשכתבו באופן יסודי ולהתאימו לשאר ערכי המכלול. |
ספירות הנצח וההוד הם שני הספירות הראשונות מבין ספירות נה"י. שני ספירות אלו קשורות האחד בשני הן בתכונותם הדומות ובמיקומם הדומה במערכת הספירות, והן בפעולתם המשותפת. שני ספירות אלו נמשלות לרגליים המעמידות את הגוף[1]. כמו כן נקראים בשם "כליות יועצות" ו"תרין בעין" המבשלות את הזרע, כלומר את השפע שנשפע בספירת הספירת היסוד.
ענינם
ענין ספירות אלו הוא שהם התפשטות המידות. שספירות החג"ת הם עיקר המידות, וספירות נה"י הם ענפיהם והתפשטות שלהם.
ספירות נצח והוד נקראות בשם "בדי ערבות" שאין בהם לא טעם ולא ריח. שענינם הוא שעושה הדבר שכן כך הוסכם אצלו, ולא שיש לו טעם פנימי בדבר. וכך ספירת הנצח היא ענף של ספירת החסד, שענינה שעושה חסד מחמת שהוסכם אצלו להיות חפץ חסד וכבר נסתלק הטעם והשכל שהיה בזה, מאיזה טעם הסכים כן, רק נשאר ההסכם בלבד. ספירות נצח והוד נקראות בשם "ירכין" שהם "לבר מגופא".
אמנם, מבואר כי נצח והוד שרשם הוא מהספירת הכתר, שגבוה מן החג"ת ומן חכמה ובינה. ולכן הם בחינת רגלים, המעמידים את הגוף ואת הראש ונושאים את הראש. וגם לרפואת הראש הוא על ידי הרגל, שמשימין במים חמים וכדומה, לפי שיש גידי הראש ברגל כי נעוץ תחילתן בסופן.
ביחס לספירת היסוד
ספירות נצח והוד נקראות בשם "כליות יועצות" המבשלות את הזרע הנשפע בספירת היסוד.
בעולמות
הכלים של ספירות נצח והוד של עולם האצילות הוא שם צבא-ות. ענין שם זה הוא המשכת האלוקות לעולמות בי"ע שהם עולמות נפרדים ובהם צבאות של מלאכים. מספירות נצח והוד ומן שם צבא-ות נמשך ענין הנבואה. ולכן נזכר שם צבא-ות על ידי חנה תחילה, ומצוי הוא בספרי הנביאים.
ספירות | ||
---|---|---|
סדר ההשתלשלות | עשר ספירות הגנוזות · עולם העקודים · עולם הנקודים · עולם הברודים · בי"ע | |
עשר הספירות | כתר · חכמה · בינה · דעת · חסד · גבורה · תפארת · נצח · הוד · יסוד · מלכות | |
חלוקת הספירות | חח"ן · בג"ה · דתי"מ ·קו הימין · קו השמאל · קו האמצעי · מוחין · מידות | |
ספירות-זוגות | נצח והוד |
הערות שוליים