נמל יבשתי
נמל יבשתי הוא מסוף יבשתי המחובר ישירות באמצעות כבישים או מסילות ברזל לנמל ימי ופועל כמרכז לאחסון סחורות והעברתם ליעדים בתוך יבשת. בנוסף לתפקיד זה, נמל יבשתי עשוי לכלול גם מתקנים למיון ואיחוד סחורות, מתקני תחזוקה למובילי מטענים ושירותי מכס. המיקום של מתקנים אלה בנמל יבשתי מעלה תחרותיות שלו מול נמל ימי בתחום אחסון וטיפול בסחורות.
תוכניות לנמל יבשתי בישראל
רכבת ישראל וחברת נמלי ישראל מקדמות תוכנית להקמת נמל יבשתי באזור השרון, צמוד לכביש 6 ולמסילה המזרחית העתידית. נבחנות שתי חלופות למיקום: באזור קיבוץ אייל או באזור קיבוץ יד חנה שבעמק חפר. התוכנית להקמת הנמל היבשתי נידונה לראשונה במאי 2007[1], בקיץ של שנת 2010 הייתה אמורה לצאת למכרז.
שטח של הנמל המתוכנן אמור להיות 480 דונם עם אופציה להרחבה עתידית של 240 דונם. אמורים להבנות מסילות הרכבת שיחברו לנמלי אשדוד ולנמל חיפה. הנמל המתוכנן אמור להיות בעל יכולת קליטה מקסימלית של עד 6,000 מכולות[2].
הקמת המתחם יאפשר את הרחבת שטחי אחסון המכולות ויהקל על עומס התנועה בשערי הנמלים ויסיט את תנועת המשאיות מכבישי החוף.
בנוסף מתוכננים נמלים יבשתיים נוספים בישראל באזור כרמיאל, ראש פינה ונתיבות.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ אבי בר-אלי, חברת נמלי ישראל והרכבת בוחנות הקמת נמל יבשתי באזור המרכז, דה מרקר, מאי 31, 2007
- ^ ליאור גוטמן, בלעדי ל"כלכליסט": הקמת הנמל היבשתי תצא למכרז כבר הקיץ, כלכליסט, דצמבר 23, 2010
23744082נמל יבשתי