נמל ויקטוריה
נמל ויקטוריה (באנגלית: Victoria Harbour; סינית: 維多利亞港) היא נמל טבעי הממוקם בין האי הונג קונג לבין חצי האי קאולון בהונג קונג.
בשל מיקומו הגאוגרפי, נמל מים עמוקים טבעי זה, מגן על האוניות המצויות בו מסופות ים סין הדרומי. מיקומו האסטרטגי הביא להקמת המושבה הבריטית בהונג קונג והצלחתה הכלכלית של מושבה זו ולהפיכת לאחד ממוקדי המסחר הבינלאומית. גם כיום עוגנות בנמל זה אלפי ספינות מדי שנה.
קו החוף של הנמל השתנה לאורך השנים בשל פרויקטים רבים של ייבוש הים.
קו הרקיע המרשים של חופי הנמל הפך לאחד מאתרי התיירות של הונג קונג.
היסטוריה
בעת הקמתו נקרא הנמל בשם "נמל הונג קונג" (באנגלית: Hong Kong Harbour) אולם לימים שונה שמו לנמל ויקטוריה, על שמה של המלכה ויקטוריה
על אף תנועת אוניות הסוחר העירה נערכו בנמל פעולות נופש. בשנות ה-50 של המאה ה-19 נערכו תחרויות שחייה ומשחקי פולו מים. משחה חציית הנמל נערך מדי שנה, למעט בשנות מלחמת העולם השנייה. המשחה הופסק בשנת 1973 בשל הזיהום הרב במימי הנמל.
גאוגרפיה
שטחו של נמל ויקטוריה כ-41.88 קמ"ר. שטח זה משתנה מעת לעת בשל פרויקטים של יבוש הים ושינוי קווי החוף. גבולו המזרחי של הנמל הוא הקו שבין חצי האי סיו צ'או ואן לבין א קונג נגאם. גבולו המערבי של הנמל הוא הקו הדמיוני העובר בין הקצה המערבי ביותר של האי הונג קונג לבין הקצה המערבי ביותר של האי גרין, ומשם הקו העבור בין האי לנקודות הדרומית מזרחית ביותר של האי צינג יי. מהאי צינג יי גבול הנמל עובר מהנקודה המערבית ביותר של האי בקו ישר צפונה עד ליבשת.
בשטח הנמל מצויים איים רבים, שהעיקריים והגדולים שבהם הם האי גרין, האי גרין הקטן, סלע קאולון וצינג יי.
תיירות
חופי נמל ויקטוריה נודעו ביופיים בים ובלילה, ומהווים אתר תיירות מרכזי בהונג קונג. בעיקר נודע הנוף הנשקף מטיילת צים שא צוי שבקאולון לעבר האי הונג קונג, והנוף הנשקף מפסגת ויקטוריה לעבר הנמל.
מעבורת סטאר החוצה את הנמל ומקשרת את האי הונג קונג לאי קאולון נחשבת לאתר תיירות פופולרי בפני עצמה. מידי לילה נערך על חופי הנמל מופע אורות המכונה סימפוניה של אור ביוזמת מועצת התיירות של הונג קונג. במסגרת מופע זה מסונכרנים אורות גורדי השחקים של הונג קונג עם מוזיקה המושמעת בטיילת צים שא צוי. בסמוך לטיילת זו נבנתה שדרת הכוכבים הצופה אף היא אל הנמל.
מתקני הנמל
נמל ויקטוריה נחשב לאחד הנמלים העמוסים בעולם, אם לא העמוס שבהם. נמל המטענים בקווי צינג, במערב הנמל, משמש את הובלת המכולות והסחורות. בנמל זה עוברות כ-400 אוניות מטען מדי שבוע בממוצע, הפורקות וטוענות 21 מיליון מכולות.
בשנים האחרונות נאלץ נמל זה להתמודד עם תחרות גוברת מצד נמל שנג'ן ונמל סינגפור.
תחבורה
על מנת שלא להפריע לתנועת האוניות בנמל, לא נבנו גשרים החוצים את הנמל ומקשרים את האי הונג קונג עם חצי האי קאולון. במשך שנות פעולתו קושרו האי וחצי האי באמצעות מעבורות, הידועות שבהן הן מעבורות סטאר החוצות את הנמל מאז שלהי המאה ה-19. במחצית השנייה של המאה ה-20 נבנו שלוש מנהרות מתחת לנמל:
כמו כן מתחת לנמל שלוש מנהרות המשמות את הרכבת התחתית של הונג קונג בקווי צואן ואן, צואנג קוואן או, ומנהרה המשמשת את קו טונג צ'ונג ואת קו שדה התעופה המהיר.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: נמל ויקטוריה |
24327846נמל ויקטוריה