נמל התעופה הבין-לאומי קמפגוודה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבין-לאומי קמפגוודה
Kempegowda International Airport
נתוני השדה
קוד IATA
‏BLR‏
קוד ICAO
‏VOBL‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל נמל התעופה הבינלאומי בנגלורו
עיר סמוכה דוואנהאלי, קרנאטקה, הודו
סטטיסטיקה (2021)
מספר הנוסעים 16,287,097
תנועות מטוסים 148,014
מטען 411,550

נמל התעופה הבין-לאומי קמפגוודה (באנגלית: Kempegowda International Airport), (IATA: BLR, ICAO : VOBL ) הוא נמל תעופה בינלאומי המשרת את בנגלור, בירת קרנאטקה, בחלק הדרומי של הודו. הנמל ממוקם כ-30 ק"מ צפונית לעיר, והוא בבעלות ומופעל על ידי International Airport Limited.

נמל התעופה נפתח במאי 2008 כחלופה לעומס הגדול בנמל התעופה HAL, נמל התעופה המסחרי העיקרי המשרת את העיר. הוא נקרא על שם קמפה גוודה I, מייסד בנגלור. נמל התעופה הפך לנמל התעופה הראשון של קרנאטקה המופעל על ידי אנרגיה סולארית שפותחה על ידי CleanMax Solar.

נמל התעופה קמפגוודה הוא נמל התעופה השלישי העמוס ביותר בתנועת נוסעים, תנועות אוויריות ומטענים פנימיים בהודו, והוא נמל התעופה ה-29 העמוס ביותר באסיה.[1]

נמל התעופה מחבר בין 23 יעדים בינלאומיים ברחבי העולם, הגבוה ביותר בדרום הודו.

היסטוריה

נמל התעופה המקורי ששירת את בנגלור היה נמל התעופה HAL, הממוקם 5 ק"מ ממרכז העיר. הוא הוקם בשנת 1942 למטרות צבאיות והגנה, והחל בפעילות מקומית לראשונה בסוף שנות ה-70. הפופולריות הבלתי צפויה של טיסות הפנים החדשות עודדה הרחבה מהירה של שדה התעופה. בסוף שנות ה-90 החלו הטיסות הבינלאומיות הראשונות. אייר אינדיה הייתה חברת התעופה הראשונה שהציעה טיסות בינלאומיות, כשטסה לסינגפור. בשנת 2000, חברת התעופה הזרה הראשונה החלה לפעול מנמל התעופה HAL, עם נפאל איירליינס לקטמנדו, ואחריה ה-A340 לופטהנזה מגרמניה. כמה חברות בינלאומיות גדולות אחרות כמו בריטיש איירווייז ואייר פראנס שירתו את שדה התעופה הישן מ-2005.

עם זאת, כאשר בנגלור גדלה, ותנועת הנוסעים לעיר עלתה, נמל התעופה HAL, שהיה עם מסלול יחיד ומקום חניה מוגבל למטוסים לא היה מסוגל להתמודד עם התנועה המוגברת. בשנת 2007 חווה הנמל ירידה של כ-8 מיליון נוסעים, יותר מכפול מהקיבולת המקורית שהייתה 3.6 מיליון. לא היה מקום להרחבה ונמל התעופה יכול היה להכיל רק שישה מטוסים בו זמנית. לאור זאת, הוחלט על בניית נמל תעופה חדש גדול יותר, שיעמוד בכמות הנוסעים הגדלה.

כמעט עשור חלף מהשלב הראשוני של הקצאת ורכישת הקרקע, ועד לחתימת הסכמי בעלי המניות ב-2002 ועד תחילת הבנייה. הבנייה החלה ב-2 ביולי 2005, והסתיימה תוך 32 חודשים, במאי 2008.

הטיסה הראשונה לנמל התעופה הייתה טיסת אייר אינדיה 609 ממומבאי.

שינוי שם והרחבה

שמו המקורי של נמל התעופה היה נמל התעופה הבינלאומי נגלור. בפברואר 2009 שלחה ממשלת המדינה הצעה לממשלת האיחוד לשנות את שמו של נמל התעופה על שם מייסד בנגלור, קמפה גוודה I. ההחלטה התקבלה בדצמבר 2011, והשם שונה רשמית ביולי 2013 לנמל התעופה הבין-לאומי קמפגוודה.

פרויקט ההרחבה ב-2013 היה בסך 15 מיליארד דולר, והוא הכפיל את גודלו של מסוף הנוסעים ל-150,556 מ"ר, הכולל בניית מתקנים נוספים לביצוע צ'ק-אין, הגירה, אבטחה והשבת מזוודות. הטרמינל המורחב, שזכה לכינוי "טרמינל 1A", העלה את קיבולת הנוסעים השנתית של שדה התעופה ל-25 מיליון.

אתיופיאן איירליינס החלה את הטיסות הראשונות והיחידות בין בנגלור ליבשת אפריקה בשנת 2019, וקישרה את העיר למרכז שלה באדיס אבבה. שנתיים לאחר מכן, בינואר 2021, הגיע מטוס בואינג 777-200LR של אייר אינדיה מסן פרנסיסקו, שסימן את השירות הישיר הראשון בין ארצות הברית לבנגלור, כמו גם דרום הודו כולה.

באפריל 2022 הכריזה קוואנטס על הטיסה הישירה הראשונה אי פעם בין בנגלור לסידני, אוסטרליה. זוהי גם טיסה ישירה ראשונה אי פעם בין אוסטרליה לדרום הודו. החל מנקודה זו, לנמל התעופה יש טיסות ללא הפסקה ל-5 יבשות.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ AIRPORTS IN INDIA IN TERMS OF VOLUME OF FREIGHT 2019-20, Reliant Logistics Institute, ‏7 בספטמבר 2020 (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34278423נמל התעופה הבין-לאומי קמפגוודה