ניהול מוצר
ערך מחפש מקורות
| ||
ערך מחפש מקורות |
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
| ||
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. |
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מכלוליזציה.
| ||
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: מכלוליזציה. |
ניהול מוצר היא פונקציה בארגון (חברה) ותכליתה היא ניהול מחזור חיי המוצר אותו החברה מפתחת. ניהול מחזור חיי המוצר כולל תכנון, חיזוי, פיתוח ושיווק המוצר.
תפקיד מנהל המוצר[1] מתבסס על פיתוח המוצר ושיווק המוצר, אשר מטרתם היא למקסם את רווחי החברה ולהגדיל את שליטת / השפעת החברה בשוק אליו המוצר משתייך.
פיתוח מוצר
פיתוח מוצר תוכנה כולל תכנון והגדרת הלוגיקה העסקית של המוצר (מה המוצר עושה, מה מטרותיו ואיך משיגים מטרות אלו), תכנון חוויית משתמש וממשק משתמש, עיצוב, ופיתוח המוצר.
מתודולוגיות ניהול מוצר
- ניהול רזה, MVP - Minimum Viable Product
מתודולוגית ניהול זו הולכת יד ביד עם שיטות הפיתוח האג'יליות המוכרות מתחום הפיתוח - Scrum היא המוכרת שבהן.
כפי שבאג'יל משחררים מודלים קטנים בכל איטרציה לצורך QA והתנסות של לקוחות המערכת (היחידה הקטנה ביותר שניתן לבחון ולהעריך אותה), כך ב MVP - מתכננים את היחידה הקטנה ביותר שנותנת ערך נוסף למוצר, והיא זו שתיכנס למחזור הפיתוח ותעלה בקרוב לפרודקשן.
מחזור חיי המוצר
מחזור חיי המוצר מתחלק ל 4 חלקים: חדירה, צמיחה, בגרות ודעיכה. בשלב הדעיכה מתקבלת החלטה האם להרוג את המוצר או להחיותו מחדש על ידי שינוי מהותי.[2]
Pivot - שינוי כיוון
לעיתים ניתן להבין כבר בשלבים הראשונים (חדירה וצמיחה) שמהות המוצר היא הסיבה לחוסר צמיחה של המוצר. במקרה כזה אפשר לחסל את המוצר, או "לעשות pivot" - לשנות את הגדרת המוצר ולהשתמש בתוצרים הקיימים על מנת להמשיך בכיוון החדש.
- מוצר בהיבט הפסיכולוגי
- בהיבט הטכנולוגי.
- התנהגות משתמשים.
- ניתוח ביצועי המוצר
- Goals
- KPIs
- Analitycs[3]
- A/B Testings
חקר השימוש במוצר
שתי גישות בחקר השימוש במוצר:
- Outbound
פנייה החוצה, ניתוח תפקוד וביצועי המוצר מנקודת מבטם ושביעות רצונם של משתמשי הקצה. ניתוח זה נעשה על ידי ראיונות עם המשתמשים, קבלת משוב ותצפיות על אופן השימוש. במוצרי תוכנה למשל, מצולמים ממשקי המוצר בזמן השימוש ואלו משמשים להבנת התנהגות המשתמשים עם המוצר.
- Inbound
פנייה פנימה, ניתוח ביצועי המוצר מנקודת מבטם ושביעות רצונם של לקוחות המוצר ובעלי המוצר (פנים ארגוני)
מנהל מוצר
מנהל מוצר הוא עובד שמונה לאחראי על מוצר של הארגון - מוצר תוכנה, מוצר מוחשי או מוצר של קניין רוחני.
בחלק מהמקרים מנהל מוצר אחראי על חיי המוצר מתחילתם ועד סופם: ייזום, אפיון, עיצוב, ייצור (הפקה או רכישה), בקרת איכות, הטמעה, מדידה, וכשנדרש אף סיום פעילות מוצר והוצאתו מהשוק. במקרים אחרים מנהל המוצר אחראי רק על חלק מחיי המוצר, כך שלמוצר יש מנהלי מוצר אחדים: מנהל המוצר באגף השיווק אחראי על שיווק המוצר, מנהל המוצר באגף התפעול אחראי על השירות ללקוחות וכדומה. במצב זה נדרשת אינטראקציה בין מנהלי המוצר השונים.
ארגון כאמור יכול לקבל החלטה על אימוץ מודל מלא או חלקי של האחריות הנגזרת מהתפקיד. מנהל המוצר מפעיל תהליכי שרשרת המשלבים תהליכים נוספים, עליו לנהל או לפקח על התהליך המרכזי ועל תהליכי המשנה באמצעות אינדיקטורים של בדיקת משאבים (כסף, משאבי כח אדם ולוח זמנים).[4]
קישורים חיצוניים
- קורין דגני, "לא חלמו לבקש שכר כזה בעבר": התפקיד הרותח שמתפתח עם ענף ההיי-טק, באתר TheMarker, 2 בנובמבר 2021
הערות שוליים
- ^ ניהול מוצר (Product Manager): שכר ותנאי קבלה, באתר דיאלוג השמה להייטק
- ^ Product Life Cycle, www.quickmba.com
- ^ "Cohort Analysis - Product management". Product management (באנגלית אמריקאית). 2018-08-03. נבדק ב-2018-08-23.
- ^ ניהול מוצר זה מקצוע, באתר כלכליסט
32729270ניהול מוצר