מרדכי מנו
מרדכי מנו (1923 – 1969) היה מחלוצי הספנות העברית, בן למשפחת ספנים מסלוניקי.[1]
ביוגרפיה
מנו נולד ב-1922 בסלוניקי שביוון, ועלה לארץ ישראל בשנת 1932 בטרם מלאו לו עשר שנים, עם גל העלייה מסלוניקי שאורגן על ידי אבא חושי מהסוכנות היהודית, לחזק את העבודה העברית בנמל חיפה.[2]
את הידע בעולם הספנות ירש מאביו, שמואל מנו (1880 - 1962), אשר עסק בתחום הספנות בסלוניקי לפני עלייתם לארץ ישראל. האב ואחיו הבכור מוריס עבדו בנמל חיפה עד הפרישה לגמלאות כמו חלק גדול ממשפחת מנו.[1]
תחילת דרכו המקצועית של מנו הייתה בעבודה כשליח ופקיד נמל בסוכנות האוניות "ניסים משולם" ומאוחר יותר בחברת הספנות "עתיד" (שהוקמה בשנת 1934 מיסודה של משפחת בורכרד) שם למד את רזי המקצוע.[2]
מרדכי מנו דיבר ברהיטות 7 שפות (כולל טורקית וערבית), דבר אשר סייע לו ביצירת קשרי עבודה. בשנת 1943 הקים סוכנות אוניות עצמאית בשם "מרדכי מנו סוכני אוניות". הסוכנות טיפלה באוניות הסחר החופשי שפקדו את נמל חיפה ובשלב מאוחר יותר אף רכש את האוניה הראשונה, אוניית עץ קטנה שעיקר עיסוקה היה בייבוא מוצרי מזון מטורקיה בשיתוף פעולה עם סוכנות האוניות "ישראל גוטסמן ובנו", שעסקו אף הם בסחר מוצרי מזון בימי הצנע של תחילת שנות ה-50.
בשנת 1956 הוקמה חברת הספנות "נתיבי הים התיכון בע"מ" כאשר מרדכי מנו מנהל ושותף בכיר בה. החברה רכשה מספר אוניות בנוסף לאוניה "כרמלה" והאוניה "מלכה" (ע"ש שתי בנותיו), האוניה "אייל", האוניה "ליאורה" וכלים נוספים.[2][3] החברה הפכה במהרה ל"ליינר" מוביל בתנועת המטענים לישראל בים התיכון במיוחד מהים האדריאטי.
בשנת 1956, "מבצע קדש,, ארגן מרדכי מנו, ביוזמת ממשלת ישראל, מעבר ניסיוני של מטענים ישראליים - העברת מלט מנמל חיפה לנמל אילת דרך תעלת סואץ באמצעות האוניה "פאנגיאה", אך המצרים מנעו את מעבר האונייה, ועיכבו אותה במשך כארבעה חודשים.[4]
בשנת 1965 פוצלה השותפות של "נתיבי הים התיכון בע"מ" ומרדכי מנו הקים את חברתו המשפחתית החדשה בשם "מנו נתיבי ים". לחברה זו הועברו חלק מאוניות "נתיבי הים התיכון" ובנוסף הופעלו מספר אוניות חכורות. החברה עסקה בניהול אוניות, בעלות וסוכנות בנמלי חיפה ואשדוד.[2][5]
מנו נפטר בתחילת שנת 1969, השאיר אחריו אישה, שתי בנות, שני בנים, ונכד. בנו הבכור שמואל מנו ייסד את חברת סי-גל ספנות,[6] משה מנו ייסד את חברת מנו ספנות.[1]
נכדו, עו"ד דן מנו, התפרסם כשהשתתף בתוכנית "הישרדות".[7]
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 עמוס כרמלי (עורך), 100 שנות עשייה בחיפה רבתי 2006-1906, 272-270.
- ^ 2.0 2.1 2.2 2.3 מתוך אתר מנו ספנות
- ^ חברת נתיבי הים התיכון, חרות, 10 בינואר 1964
- ^ זה שבועיים עצורה בסואץ אניה שהפליגה מחיפה לאילת, מעריב, 8 ביוני 1956.
"פאנגיאה" חוזרת לחיפה, הצופה, 10 בספטמבר 1956 - ^ ראובן בן-צבי, החברה התשיעית, מעריב, 26 במאי 1966
- ^ היסטוריה של חברת סי-גל ספנות
- ^ ערן סויסה, דן מנו יקבל כחצי מיליון שקלים בתמורה להשתתפותו בעונה החדשה של "הישרדות", באתר nrg, 15 באפריל 2010
25512239מרדכי מנו