מסילת השלום
ערך זה עוסק באירוע שצפוי להתרחש בעתיד
| ||
ערך זה עוסק באירוע שצפוי להתרחש בעתיד |
מסילת השלום היא תוכנית לשינוע סחורות בין תת היבשת ההודית לאירופה דרך איחוד האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל, עליה הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפסגת G-20 בספטמבר 2023. אורכו המרבי של המסלול הוא כ-8000 ק"מ, והוא צפוי לקצר את אורך המסלול בכ-4000 ק"מ לעומת זה העובר דרך תעלת סואץ.
רקע
ראו גם – מסילת הרכבת החיג'אזית, מסילות לשלום אזורי |
רעיון חיבור נמל חיפה למפרץ הפרסי באמצעות מסילת רכבת מבוסס בחלקו על תוואי הרכבת החיג'אזית שחיברה בין אזורים שלעתיד יהיו ישראל, סוריה, ירדן וערב הסעודית. הבריטים הקימו את נמל חיפה מתוך מחשבה שהוא יוכל לשמש עבורם כחיבור בין חצי האי ערב לאירופה.[1]
כבר במחצית השנייה של העשור השני של המאה העשרים ואחת יזם שר התחבורה ישראל כץ את התוכנית "מסילות לשלום אזורי", שנועדה ליצור חיבור יבשתי לשינוע סחורות בין איחוד האמירויות לנמל חיפה. תוכנית זו, שהוצגה באפריל 2017, היוותה בסיס ראשוני לתוכנית הכוללת יותר עליה הכריז נשיא ארצות הברית בספטמבר 2023.[2]
התוכנית למסדרון סחר בין-יבשתי
בספטמבר 2023 במהלך פסגת G20 שהתקיימה באותה שנה בהודו, הכריז נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על התוכנית לחיבור תת היבשת ההודית עם אירופה דרך האמירויות, סעודיה, ירדן וישראל. במעמד ההכרזה נכחו גם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן ונשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין.[3] בן סלמאן הודיע בפסגה כי ארצו תשקיע בפרויקט 20 מיליארד דולר.[4]
על פי התוכנית, ספינות מסחר תצאנה מעיר הנמל מומבאי שבהודו אל איחוד האמירויות. משם הסחורות יוטענו על רכבת שתשנע אותן דרך סעודיה, ירדן וישראל (נמל חיפה) אל הים התיכון, אז תעבורנה הסחורות בחזרה לספינות שתובלנה אותן דרך קפריסין ליוון, משם הן תועברנה למשאיות אשר תסענה אותן דרך מספר מדינות באירופה עד המבורג שבגרמניה. אורך המסלול ממומבאי להמבורג הוא כ-8000 ק"מ.[5]
המסלול היבשתי בין נמל דמאם בסעודיה לנמל חיפה עומד על כ-2000 ק"מ, זאת לעומת המסלול הימי דרך תעלת סואץ העומד על כ-6000 ק"מ, מה שאומר שהמסלול היבשתי יקצר את מסלול שינוע הסחורות בכ-4000 ק"מ, וגם יחסוך בתשלום המכס הנדרש בעת מעבר בתעלת סואץ.[6]
יש הרואים בהכרזה האמריקאית על התוכנית ניסיון לתת מענה להצעה דומה שניסתה סין ליזום ב-2013, וכן לתוכנית חיבור רוסיה להודו דרך איראן.[7][8]
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ יובל שדה, פרשנותגם בלי סעודיה, ישראל תקטוף את פירות הרכבת להודו, באתר כלכליסט, 10 בספטמבר 2023
- ^ איתמר אייכנר, רועי רובינשטיין, AP, צעד גדול לרכבת מסעודיה לישראל: ביידן הכריז על פרויקט עולמי ענק, באתר ynet, 9 בספטמבר 2023
- ^ דין שמואל אלמס, רכבת מישראל לסעודיה? ארה״ב הכריזה על פרויקט הענק. כך זה יעבוד, באתר גלובס, 9 בספטמבר 2023
- ^ גיל תמרי, ביידן הציג את "רכבת השלום"; נתניהו: "חלום שהופך למציאות", באתר חדשות 13, 9 בספטמבר 2023
- ^ פסגת ה G-20 בהודו: הדמיה של הדרך החדשה המתוכננת בין הודו לאירופה, עליה הוכרז במהלך הפסגה., 11 בספטמבר 2023
- ^ יובל שדה, פרשנותגם בלי סעודיה, ישראל תקטוף את פירות הרכבת להודו, באתר כלכליסט, 10 בספטמבר 2023
- ^ גיל תמרי, ביידן הציג את "רכבת השלום"; נתניהו: "חלום שהופך למציאות", באתר חדשות 13, 9 בספטמבר 2023
- ^ יובל שדה, פרשנותגם בלי סעודיה, ישראל תקטוף את פירות הרכבת להודו, באתר כלכליסט, 10 בספטמבר 2023
37084764מסילת השלום