מסילת הרכבת אדלייד-דרווין
מסילת הרכבת אדלייד-דרווין היא שרשרת של חמש מסילות רכבת ברוחב סטנדרטי (אנ'), החוצה את יבשת אוסטרליה כולה מדרום לצפון, מהעיר אדלייד שבחוף הדרומי אל העיר דרווין שבחוף הצפוני.
המסילה חולפת בשטחיהן של מדינת דרום אוסטרליה והטריטוריה הצפונית. קטעי המסילה, באורך כולל של 2,975 קילומטר, נבנו בהדרגה במהלך המאה ה-20. היא הושלמה בשנת 2004. המסילה משרתת בעיקר רכבות מטען.
בניית המסילה
ההצעה לבנות מסילת רכבת שתחצה את יבשת אוסטרליה מצפון לדרום הועלתה לראשונה כבר בשנת 1858.
קודם לבניית המסילה נבנו שתי מסילות ברוחב צר שכיסו חלקים מהמרחק שבין אדלייד לבין דרווין:
- מסילת מרכז אוסטרליה (CAR) (אנ') באורך של 1,241 קילומטר, בין פורט אוגוסטה לאליס ספרינגס. בניית מסילה זו החלה ב-1878 והיא נפתחה לשימוש ב-1929
- מסילת צפון אוסטרליה (NAR) (אנ') באורך של 509 קילומטר, מבירדום (אנ') לדרווין. בנייתה החלה ב-1889 גם היא נפתחה לשימוש ב-1929.
המניע העיקרי לבניית קטע 2 של המסילה (ראו להלן) היה הצורך בשינוע פחם ממכרות הפחם שפותחו בשנות השלושים מצפון לפורט אוגוסטה, ואשר מסילת מרכז אוסטרליה לא נתנה לו מענה מספיק. מניע משני היה הרצון להקים בעתיד מסילה רציפה מצפון היבשת אל דרומה.
ב-1967 התעורר מחדש העניין בהקמת המסילה הטרנס-יבשתית. בניית קטע 4 מטארקולה (אנ') לאליס ספרינגס החלה ב-1975 והסתיימה חמש שנים לאחר מכן. בעקבות זאת הופסק השימוש במסילת מרכז אוסטרליה. מסילת צפון אוסטרליה נסגרה כבר ב-1976, בעקבות השבתת מכרה עפרות ברזל שאותו שירתה.
ב-1983 הכריזה הממשלה הפדרלית בראשות מלקולם פרייזר על כוונתה לבנות מסילה סטנדרטית בין אליס ספרינגס לדרווין, שתושלם עד 1988, שנת המאתיים לייסוד אוסטרליה. בעקבות הבחירות ב-1983 עלתה לשלטון ממשלה חדשה בראשותו של בוב הוק, אשר ביטלה את הפרויקט.
ב-1999 חודשה התוכנית לבנות את קטע 5 של המסילה. הממשלה הפדרלית וממשלות דרום אוסטרליה והטריטוריה הצפונית נשאו בחלק מעלות ההקמה, והיתרה מומנה על ידי קבלן פרטי בשיטת בנה-הפעל-העבר. הבנייה החלה ב-2001 והסתיימה בספטמבר 2003, בעלות של 1.2 מיליארד דולר אוסטרלי. ב-17 בינואר 2004 הגיעה רכבת המטען הראשונה על המסילה אל דרווין, ורכבת הנוסעים הראשונה הגיעה אליה על המסילה ב-4 בפברואר, לאחר שכיסתה את המרחק מאדלייד ב-47 שעות.
המסילה
המסילה מתמשכת מדרום לצפון בין הערים אדלייד, פורט פירי, פורט אוגוסטה, טארקולה, אליס ספרינגס ודרווין.
חמשת קטעי המסילה מדרום לצפון הם:
הקטע | אורך בקילומטר | שנת פתיחה | |
---|---|---|---|
1 | אדלייד - פורט פירי | 223 | 1982 |
2 | פורט פירי - פורט אוגוסטה | 89 | 1937 |
3 | פורט אוגוסטה - טארקולה | 415 | 1917 |
4 | טארקולה - אליס ספרינגס | 828 | 1980 |
5 | אליס ספרינגס - דרווין | 1,420 | 2004 |
תחנות רבות התקיימו לאורך שתי המסילות הצרות שהושבתו בעקבות הקמת המסילה הסטנדרטית. לאורכה, לעומת זאת, יש תחנות בודדות בלבד, בנוסף למתקנים טכניים המשרתים את הרכבות הנוסעות בה.
למסילה נקודות מפגש עם מסילות המובילות מזרחה אל סידני ומערבה אל פרת'.
תנועת הרכבות העיקרית על המסילה היא של רכבות מטען, המובילות בעיקר מחצבים ממכרות במרכז היבשת. רכבת הנוסעים היחידה הפועלת על המסילה בין שני קצותיה היא הגאן (אנ'), שהיא רכבת תיירות. הרכבת יוצאת לדרך פעם בשבוע וזמן הנסיעה שלה לאורך הקו, כולל זמני עצירה מוגדלים בתחנות, הוא 53:15 שעות.
קישורים חיצוניים
- תרשים מפורט של המסילה
- Completion of the Adelaide to Darwin railway line, באתר הלשכה לסטטיסטיקה של אוסטרליה, 2005
- על המסילה, באתר South Australian History
32087361מסילת הרכבת אדלייד-דרווין