מסילת הברזל קארס-אחלכלכי-טביליסי-באקו
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | טורקיה, גאורגיה ואזרבייג'ן |
מפעיל | רכבת גאורגיה, הרכבת הטורקית, הרכבת האזרית |
מידע על ההקמה | |
התחלת בנייה | אפריל 2008 |
פתיחת המסילה | 30 באוקטובר 2017 |
מידע על המסילה | |
תחילת המסילה | קארס |
סיום המסילה | באקו |
סוג המסילה | נוסעים |
אורך המסילה | 826 ק"מ |
רוחב המסילה | 143.5 ס"מ ו-152 ס"מ |
תרשים המסילה | |
מסילת הברזל קארס-אחלכלכי-טביליסי-באקו או מסילת הברזל קארס-טביליסי-באקו (טורקית Bakü-Tiflis-Kars או BTK) הוא פרויקט קו רכבת אזורי מתוכנן המחבר בין טורקיה, גאורגיה ואזרבייג'ן. ההערכה הייתה שהפרויקט יסתיים בשנת 2010[1] אולם נדחה לשנת 2013[2]. בפברואר 2014 הודיע שר התחבורה של אזרבייג'ן, זייה ממדוב, כי הפרויקט לא יושלם לפני המחצית השנייה של 2015.[3] בספטמבר 2015 נדחתה שוב הפתיחה לתאריך לא ידוע ב-2016,[4] ובעקבות פגישה חמישית בפברואר 2016, הכריזו משרדי החוץ של שלוש המדינות כי קו הרכבת יושלם בשנת 2017. קו הרכבת נפתח ב-30 באוקטובר 2017.
המסילה
בסך הכל מתוכננות לבניה 98 ק"מ של מסילה חדשה שתעבור מקארס לאחלכלכי מתוכם 68 ק"מ יעברו בשטח טורקיה ו-30 ק"מ יעברו בשטח גאורגיה. בנוסף יחודשו הקווים הקיימים בין אחלכלכי לטביליסי ובין טביליסי לבאקו, השייכים לרכבת גאורגיה, ויעברו מודרניזציה.
קו מסילת הברזל החדש מיועד לספק מסלול נסיעה אלטרנטיבי לקו הקיים, קו מסילת הברזל קארס-גויומרי-אחלכלכי, שיצא מכלל שימוש כבר בשנת 1993, כאשר טורקיה סגרה את גבולה עם ארמניה כתמיכה לאזרבייג'ן בסכסוך שלהם על נגורנו קרבאך שהביא למלחמת נגורנו קרבאך בין הארמנים והאזרים דוברי הטורקית[5]. בינואר 2005, נחתם הסכם רב צדדי בין טורקיה, גאורגיה ואזרבייג'ן המסדיר את אופן ולוח הזמנים של המסילה. אולם האיחוד האירופי וארצות הברית הצהירו כי לא יתמכו ולא יסייעו בקידום תהליך בניית המסילה.
על פי ההסכם תממן אזרבייג'ן את תוואי המסילה שעובר בגאורגיה בהלוואה של 220 מיליון דולר למשך 25 שנה בריבית שנתית של 1% בלבד[6]. הסכם ההלוואה המטפל בעניין כבר נחתם בין אזרבייג'ן לחברה הממשלתית הגאורגית "מראבא-קארסי ראילרואד אל.אל.סי"[7]. בספטמבר 2007, העבירה קרן הנפט הממלכתית של אזרבייג'ן את 50 מיליון דולר הראשונים של ההלוואה[8].
ב-21 בנובמבר 2007, פתחו באופן רשמי נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב, נשיא גאורגיה מיכאיל סאקשווילי ונשיא טורקיה עבדוללה גול את העבודות על מסילת הברזל בטקס הנחת אבן הפינה בכפר מראבא שבדרום גאורגיה, ופסי הרכבת הראשונים הונחו במרץ-אפריל 2008[9].
ראו גם
קישורים חיצוניים
- פורסם: 24.07.08 , 11:37, טורקיה, גיאורגיה ואזרביג'אן חנכו הקמת קו רכבת משותף, באתר ynet, 24 ביולי 2008
- השפעות אפשריות של פרויקט קאט"ב על הפוליטיקה של הקווקז, אוניברסיטת בילגי איסטמבול, (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ הסכם קארס-טביליסי, אתר "Railway Gazette International", 1.2.2007, (באנגלית)
- ^ Baku-Tbilisi-Kars railway to open in 2013, news.am
- ^ BUSINESS - Railway to link Kars, Tbilisi, Baku in 2015
- ^ Passenger Trains for Baku-Tbilisi-Kars Railway to Launch 2016, Georgia Today on the Web
- ^ שרה ריינספורד, יראת הטורקים מהארמנים ה"בלתי נראים", חדשות BBC, איסטנבול, 22.6.2006, (באנגלית)
- ^ ולדימיר סוקור, מסילת הברזל קארס-טביליסי-באקו: אזרבייג'ן כקטר של פרויקטים אזוריים, "Eurasia Daily Monitor", 9.2.2007, (באנגלית)
- ^ דוח מדינה מס. 07/299 - גאורגיה, אוגוסט 2007, דוח של קרן המטבע הבינלאומית, (באנגלית)
- ^ טקס הנחת אבן היסוד של מסילת הברזל באקו-טביליסי-קארס יערך באוקטובר, 12.9.2007, (באנגלית)
- ^ שלושה נשיאים השיקו את קו מסילת הברזל טורקיה-גאורגיה, אתר "Railway Gazette International", 22.11.2007, (באנגלית)
25694204מסילת הברזל קארס-אחלכלכי-טביליסי-באקו