מנגנון גלגל חופשי
מנגנון גלגל חופשי (אנגלית Free wheel mechanism) הוא אחד המנגנונים האפשריים לחיבור גלגל השיניים האחורי באופניים אל הגלגל האחורי. בישראל נהוג המונח הגרמני פריי-לוף (Freilauf) .
החיבור הפשוט ביותר האפשרי של גלגל השיניים האחורי באופניים לגלגל האחורי הוא הושבתם על אותו הציר, ללא חציצה. בחיבור כזה, לשניהם אותה מהירות סיבובית. לכן, בחיבור כזה, ובתלות ביחס ההעברה בין גלגל השיניים האחורי לגלגל השיניים הקדמי, נוצר קשר בין מהירות הסיבוב של הגלגל האחורי למהירות הסיבוב שהאופניים משרים על הדוושות. יוצא מזה שללא מנגנון הסיבוב החופשי, הרוכב נדרש למאמץ הרבה יותר גדול על מנת לשלוט על האופניים. שכן האופניים מעבירים לדוושות את התנועה הסיבובית של הגלגל האחורי. בנוסף לכך, מאחר שהשרשרת לא מפסיקה לנוע כאשר האופניים בתנועה, קשה יותר לממש מנגנון של העברת הילוכים. על כן, במנגנון סיבוב חופשי, מנתקים את התנועה הסיבובית של הגלגל האחורי מהתנועה הסיבובית של גלגל השיניים האחורי. ואז, רק כאשר הרוכב מסובב את הדוושות לפי רצונו, הוא משרה על גלגל השיניים האחורי תנועה סיבובית. ורק אז נוצר קשר מכני לגלגל האחורי, באופן שגלגל השיניים האחורי מוסיף לסיבוב של הגלגל האחורי בכיוון ההתקדמות בלבד.
מנגנון הסיבוב החופשי הוא המקובל במרבית האופניים. בניגוד לכך, מאחר שבאופני הפיקסי אין הילוכים, בחלקם גם לא משתמשים בו. באופניים בעלי מנגנון סיבוב חופשי, אדם יכול לעמוד על הקרקע ולהניע את האופניים על ידי משיכת הכידון קדימה או אחורה. וזאת בקלות רבה מאוד, כמעט ללא מאמץ. גם בהנעתם קדימה וגם בהנעתם אחורה, הגלגלים והשלדה של האופניים ינועו בכיוון הנדרש. אך בתנועה קדימה לא יהיה סיבוב של הדוושות, גלגלי השיניים או השרשרת. ובתנועה אחורה, כן יהיה סיבוב של חלקים אלו.
לפעמים מכנים פריי-לוף את כל הקסטה, כלומר את כל גלגלי השיניים האחוריים, אם אלו מחוברים לציר הגלגל באמצעות הברגה. אפשרות מתקדמת יותר של קסטה, אשר אינה מכונה פריי-לוף, היא שאוסף גלגלי השיניים האחוריים מחוברים על תושבת. בחיבור של תושבת, מנגנון הגלגל החופשי שתואר נמצא בתוך התושבת.
קישורים חיצוניים
31195779מנגנון גלגל חופשי