מינהל סחר חוץ

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה אמון על ניהול וניווט מדיניות הסחר הבינלאומית של מדינת ישראל. תחומי הפעילות העיקריים כוללים פעולות לקידום הסחר והיצוא, ייזום ותחזוקת הסכמי סחר לשיפור תנאי הסחר של ישראל, עידוד ומשיכת השקעות זרות ויצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות זרות. יחד עם הפעילות בישראל, המינהל מפעיל מערך של נספחי כלכלה, אשר מהווים את הזרוע הביצועית של המשרד בשוקי חו"ל. בנוסף עוסק המינהל בשיפוי הוצאות המכס החלות על יצואנים המייצאים את מרכולתם לאיחוד האירופי במידה וישנן כאלו.

מדי כשנתיים מצרף המינהל לשורותיו את בוגרי קורס נספחי כלכלה וסחר, המשמשים בתפקידי מטה עד הצבתם של חלקם בתפקיד נספח כלכלה וסחר באחת מנספחויות משרד הכלכלה בעולם.

יעדים

  • סיוע לתעשייה הישראלית להעמקת הפעילות בשווקים קיימים וחדירה לשווקים חדשים
  • לווי ותמיכה ליצואן הבודד בפעילות השיווקית בחו"ל
  • ייזום ויישום הסכמי סחר בינ"ל ותחזוקת הסכמים קיימים
  • גיוס השקעות ושותפויות אסטרטגיות
  • שיפור תדמית התעשייה והמשק הישראלי
  • מניעת תחרות בלתי הוגנת – היצף

מבנה ארגוני

המינהל מורכב מארבעה אגפים:

  1. מדיניות והסכמי סחר
  2. האגף לקידום היצוא
  3. האגף לאיכות השירות וניהול ידע
  4. כלי סיוע לתעשייה

לצד המחלקות הגאוגרפיות פועלות גם מחלקת אירוח, קשרי חוץ, פרסום והסברה, וכן המחלקה לתקציבי סחר חוץ ורישום היצוא.

האגף למדיניות סחר והסכמים בינלאומיים

האגף הבינלאומי אחראי על קידום ותחזוקה של הסכמים בינ"ל. האגף מחולק לשלוש מחלקות:

  • המחלקה להסכמים מולטילאטרליים - מובילה את הפעילות מול הארגונים המעצבים את המדיניות וכללי הסחר בעולם כיום, כדוגמת ה- WTO, ההתפתחויות בארגונים והשתתפותה הפעילה של ישראל באותם התהליכים, קובעים למעשה את קצב ההתקדמות וההשתתפות של ישראל בתהליכי הגלובליזציה העולמית, שבסופו של דבר מאפשרים לישראל לשפר ולהרחיב את אפשרויות הסחר שלה
  • המחלקה להסכמים בילטרליים - המנהלת משא ומתן על הסכמי סחר חדשים של מדינת ישראל במטרה למנוע אפליה של התעשייה המקומית וכדי להבטיח את מקומנו בשווקים השונים, המחלקה עוסקת בטיפול שוטף של הסכמים אלה, על מנת לשמור את הזכויות שהושגו עבור התעשייה הישראלית
  • מחלקת OECD - המחלקה בייצוג המדינה בארגון לשיתוף פעולה כלכלי בפריז ה-OECD

האגף לקידום היצוא

אחראי על קידום היצוא ותפעול הנציגויות בחו"ל. לשם כך הוא מחולק לדסקים אזוריים המתפעלים רשת נספחים מקצועיים מסחריים ברחבי העולם. הדסקים הגאוגרפיים כוללים את האזורים הבאים: אירופה (1 ו-2), אמריקה הלטינית, צפון אמריקה, אסיה פאסיפיק, הודו סין, אפריקה ומזה"ת.

הפעילות כוללת בין היתר את מכלול הפעילויות הבאות:

  • הפעלת מערך הנציגים הכלכליים
  • קביעת מדיניות ועדיפויות לפעילות במדינות
  • קידום יחסי הכלכלה והסחר עם המדינות בתחום האחריות
  • ארגון וטיפול במשלחות עסקיות ו\או ממשלתיות לארץ ומהארץ
  • פיקוח ובקרת פעילות, כ"א ותקציבים של הנציגות הכלכלית
  • הפקת חומר הסברה שמופץ בחו"ל להצגת הפוטנציאל הכלכלי – תעשייתי של ישראל
  • הכנת סקרים ענפיים ואזוריים לשימוש היצואנים
  • אירוח עיתונאים זרים בארץ וליווי ביקורם בתעשייה
  • עריכת סמינרים ומפגשים עם אנשי עסקים בארץ ובחו"ל
  • השתתפות בתערוכות מסחריות ענפיות בעולם

האגף לאיכות השירות וניהול ידע

ניהול ידע הוא הכרחי לארגונים בכלל ולארגונים ממשלתיים בפרט על מנת לשמר "זיכרון ארגוני" גם כאשר מתקיימת תחלופת עובדים. האגף פועל לקידום שימור הידע בארגון. כמו כן, המחלקה אחראית על שיפור איכות השירות.

פעילות האגף כוללת, בין היתר, את הפעילויות הבאות:

  • ביצוע סקרים אינטרנטיים מקיפים לבחינת שביעות רצון לקוחות המינהל
  • ERM- טופס מקוון ומערכת ממוחשבת לניהול פניות לנספחים- Export Request Management System
  • קיום כנסי נספחים לצורך הפקת לקחים והדרכה מרוכזת
  • פעילות במרחב המקוון- יצירת נוכחות ברשתות החברתיות LinkedIn ,Facebook ו-Twitter
  • הקמת בלוג המינהל, המרכז את פועלם של הנספחים הכלכליים ומינהל סחר חוץ באמצעות פוסטים מקוריים של הנספחים ועובדי המינהל

ניתן ללמוד על פעילות הנספחים הכלכליים גם בבלוגים המקומיים, להירשם לידיעונים ולהתעדכן באופן שוטף בחדשות וסקירות כלכליות משוק היעד.

מערך כלי סיוע לתעשייה

מערך כלי סיוע לתעשייה פועל על מנת לסייע לחברות הישראליות בשוק הפרויקטים הבין- לאומי ומפעיל מספר כלי סיוע להשגת מטרה זו.

הכלים שהמערך מפעיל:

קישורים חיצוניים