מחלף אלנבי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תרשים המחלף, 2018
צילום אווירי של מחלף אלנבי בשנת 2013, לפני בניית גשר החיבור לבת גלים. ניתן לראות בבירור שהגשר העילי היה אמור להמשיך לכיוון הים
גשר החיבור לבת גלים שנבנה לבסוף בזווית של כמעט 90 מעלות לגשר העילי
מפה של אזור המחלף ורכבל חיפה

מחלף אלנבי הוא מחלף עירוני בחיפה המקשר את כביש 4 (שדרות ההגנה) עם דרך אלנבי בעיר.

המחלף מחבר את שכונת בת-גלים לכביש 4 והחל להיבנות בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20. במסגרת המחלף נבנה גשר עילי החוצה את כביש 4 (שדרות ההגנה)ומסילות החוף ונבנו רמפת עליה לבאים מכיוון כביש 4 דרום אל דרך אלנבי, רמפת עליה בגשר לבאים מכיוון צפון בדרך ההגנה ורמפת יציאה בגשר לכיוון דרום. בתחילת שנת 2015 נפתח השלב האחרון של המחלף הכולל גשר ירידה לחיבור שכונת בת גלים, הגשר חוצה את רחוב יוברט המפרי.

עיכובים בחנוכת המחלף

ערך מורחב – המרינה בבת גלים

הקמת המחלף החלה בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 על בסיס תוכנית מתקופת ההמנדט הבריטי לגשר, זאת כחלק מתוכנית המרינה בבת גלים, תוכנית בנייה גדולת-ממדים שכללה ייבוש של קטע מהים ברצועה שבין המבנה התחתון של רכבל חיפה וקזינו בת גלים, הקמת שכונת מגורים, מספר בתי מלון, מרכז מסחרי ומעגנת יאכטות. הגשר עילי שנבנה היה אמור לחוצות את מסילת החוף ולהמשיך לכיוון הים אל השטח שייובש[1].

בזמן שנבנה המחלף עתרו ארגוני איכות הסביבה לבית המשפט המחוזי בבקשה שיורה על הפסקת העבודות כיוון שעל פי טענתם הוא נבנה ללא היתרי בניה, מאחר שתוכנית העירייה מנוגדת לתוכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13), האוסרת על בנייה במרחק של 100 מטר מקו המים. בית המשפט המחוזי קיבל את טענתם ועצר את המשך הבניה[2]. בתגובה עתרה עיריית חיפה לבית המשפט העליון בטענה כי לאחר שהושקעו רוב הכספים שיועדו לשם הקמת המחלף ורובו כבר נבנה מחייב האינטרס הציבורי להשלימו. בית המשפט העליון קיבל את עמדת העירייה וביטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי[3], אך חייב אותה להכין תוכנית חדשה להשלמת המחלף שתהיה כפופה להיתרי בניה תקפים. משנת 2002 נותר המחלף ללא החיבור החשוב לשכונת בת גלים. באמצע שנת 2012 החל פרויקט השלמת המחלף שבמסגרתו הוקם גשר שמאפשר את החיבור לשכונת בת גלים, על פי תכנון חדש בהיקף צנוע יותר, שלא כלל יבוש שטח מהים[4].

תיאור הגשרים במחלף

המחלף כולל ארבעה גשרים:

1) הגשר המרכזי של המחלף, מגשר מעל שד' ההגנה (כביש 4) ומסילות הברזל. גשר באורך כולל של כ- 80 מ', מפתח 42.5 מ' ומפתח 37 מ', רוחב הגשר כ- 30 מ'. הגשר מסוג גשר קורות תעלה טרומיות דרוכות בדריכת אחר, שיטת ההרכבה SPLICE GIRDERS עם קורה מרכזית רתומה לנציב האמצעי.

2) גשר רמפה מזרחית - חיבור שד' ההגנה מצפון. גשר באורך כ- 95 מ' וברוחב משתנה מ-11 עד 15 מ' בחיבור לגשר המרכזי. הגשר יצוק באתר דרוך דריכת אחר בחתך בטון הכולל צינורות להקטנת משקל עצמי.

3) גשר רמפה מערבית - חיבור לכיוון דרום (תל אביב) ויציאה דרומה מכיוון בת גלים. גשר מיוחד בעל גאומטריה מורכבת מאד הכולל חלק ישר באורך כ- 80 מ' המתחבר לגשר המרכזי ופיצול במפתח כ- 28 מ' מעל הרכבת. הגשר יצוק באתר דרוך דריכת אחר בחתך בטון הכולל צינורות להקטנת משקל עצמי.

4) גשר חיבור לבת גלים - גשר באורך כ- 100 מ' שגם הוא בעל גאומטריה מורכבת עם רוחב משתנה בין 12 מ' ל-31 מ' בחיבור עם הגשר המרכזי. מפתח קיצוני מזרחי של הגשר מגשר מעל רח' יוברט המפרי, שאר המפתחים מגשרים מעל מרפסת תצפית ומבנה מועדון עירוני.הגשר יצוק באתר דרוך דריכת אחר בחתך בטון מלא.

אדריכל הגשרים חיים קהת משרד מנספלד-קהת, מתכנני הקונסטרוקציה של הגשרים 1-3 משרד ירון שמעוני שחם והגשר החדש על ידי ינון תכנון ייעוץ ומחקר.

מועדון הגולשים

בשנת 2010, על מנת לאפשר את השלמת המחלף, נהרס מועדון הגולשים שהיה ממוקם בצריף במקום בו הוקם גשר החיבור לבת גלים. בזמן בניית הגשר הוקם מתחתיה שלד מבנה ששטחו כ-1,000 מ"ר ושהיה מיועד לשמש מועדון גולשים חדש. בניית המועדון לא הושלמה מחוסר תקציב[5].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הקודם:
מחלף חיפה דרום
מחלפים בכביש 4 הבא:
מחלף חירם

‪‬

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

מחלף אלנבי23551292