מהירות אווירית מושווית
מהירות אווירית מושווית (באנגלית: Equivalent Air Speed או בראשי תיבות: EAS) הוא נתון מחושב של מהירות אווירית בגובה פני הים ובלחץ סטנדרטי בו הלחץ הדינמי זהה ללחץ הדינמי במהירות האווירית האמיתית ובגובה בו טס המטוס. הנתון שימושי לחישוב תכונות הניהוג של המטוס בכל הגבהים אך לא ניתן להצגה במחוון פשוט.
בדרך כלל מהירות האווירית המושווית נמדדת בקשרים, כאשר בשביל להבדיל מהירות זאת ממהירויות אחרות מסמלים אותה ב-KEAS (ראשי תיבות של:"Knots Equivalent Air Speed").
ניסוח מתמטי
ניתן להציג את היחס היוצר את הערך על ידי המשוואה הבאה:
כאשר:
- צפיפות האוויר בגובה המדידה.
- צפיפות האוויר הסטנדרטית בגובה פני הים (1.225 קילוגרם למטר מעוקב).
TAS - מהירות אווירית אמיתית.
EAS - מהירות אווירית מושווית.
המשוואה הבאה מתארת את המהירות האוויר המושווית כפונקציה של לחץ דינמי:
כאשר:
- צפיפות האוויר הסטנדרטית בגובה פני הים (1.225 קילוגרם למטר מעוקב).
- לחץ דינמי המחושב על פי:
כמו כן ניתן לתאר את המהירות האוויר המושווית כפונקציה של מספר מאך על פי:
כאשר:
- מהירות הקול הסטנדרטית בטמפרטורה של 15 מעלות צלזיוס(661.47 קשר)
- מספר מאך
- לחץ סטטי
- לחץ סטנדרטי בגובה פני הים (1013.25 hPa)
ראו גם
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה
שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ] מהירות אווירית מושווית20638445