מבקשי אלוקים
מידע כללי | |
---|---|
צייר | ראובן רובין |
תאריך יצירה | 1923 |
טכניקה וחומרים | הדפסי עץ |
ממדים בס"מ | |
רוחב | 35.3 |
גובה | 52.1 |
"מבקשי אלוקים" הוא אלבום הדפסי עץ שיצר ראובן רוּבִּין בשנת 1923. תריסר ההדפסים – מספרם נושא משמעות סמלית – הודפסו ב-100 עותקים והם מציגים דימויים המשלבים בין מסורת יהודית לבין נופי ארץ ישראל בתקופת העלייה השלישית.
ראובן יצר את ההדפסים בדפוס "הפועל הצעיר". גודל הדפים הוא 37x55 ס"מ, אולם גודל ההדפסה אינו זהה בכולם. חלק מן הנושאים והדימויים שבההדפסים, כגון "הרוקדים ממירון" (1926), הופיע גם בציורי שמן של רובין בשנים אלו. בחלק מן ההדפסים משלבים מוטיבים מן המסורת היהודית, ומרכיבים מהמיסטיקה היהודית, להבדיל, לצד מיסטיקה וסממנים נוצריים. שילוב זה אופייני לעבודותיו המוקדמות של ראובן. הדימוים מבטאים מערך נפשי-רוחני של השתוקקות וכמיהה דתית, חוויות של הקרבה ופרישות בהקשר הדתי והתנ"כי, ולצידם אמירה על זוגיות ומשפחתיות.
בפברואר 1924 שלח ראובן עותק של האלבום כמתנה לנציב העליון הרברט סמואל, כנראה בהקשר לתערוכה היחיד שנערכה במסגרת "אגודת אמנים עברית" במגדל דוד ובה הוצגה גם סדרת ההדפסים. האלבום הוחזר לראובן בטענה שהנציב אינו "רוחש כל אהדה לאסכולה זו של האמנות".[1]
במחצית שנות השישים של המאה ה-20 הוציאה "גלריה בינט" בשיתוף ראובן אלבום מסודר, חתום וממוספר של מחזור חיתוכי העץ ובו 10 מתוך 12 ההדפסים. בהקדמה למהדורה זו כתב מבקר האמנות חיים גמזו כי הניגוד החריף בהדפסים קשור להדפסים של קבוצת "הגשר" והאקספרסיוניזם הגרמני. ניגוד זה, טען גמזו, מייצג את העימות בין עולם המסורת היהודית לבין הלאומיות הציונית.
לקריאה נוספת
- אביגדור המאירי, מבקשי אלוקים: לרגל הופעת שנים עשר פיתוחי עץ מאת ראובן רובין, הארץ, 26 בפברואר 1924
- אמיתי מנדלסון, נביא בעירו: יצירתו המוקדמת של ראובן רובין, 1923-1914, ירושלים: מוזיאון ישראל, 2006, עמ' 77–92.
- יעל ויילר ישראל, "ראובן רובין, האמנות והאומה", קתדרה, 129, תשרי תשס"ט (2008), עמ' 165 -170.
- שרגא בר און, "א-ל חדש שיפסיק את ייסורי האנושות" - על פיתוחי העץ 'מבקשי אלקים' של ראובן רובין ותפקידה של האומנות הפלסטית בתחייה העברית, קתדרה 154 (תשע"ה), עמ' 84-55
הערות שוליים
0מבקשי אלוהים