לקות למידה בלתי-מילולית
לקות למידה בלתי-מילולית (noneverbal learning disabilities, בראשי תיבות: NVLD), היא לקות למידה התפתחותית נוירולוגית הכוללת מגוון לקויות אשר אינן פוגעות בהבעה המילולית של האדם אלא ביכולות הביצועיות ובדרך ההתנהלות שלו. כגון: הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD), הפרעת קשב וריכוז ADD, ליקוי בכתיבה (קושי גרפומוטורי), ליקוי בהתארגנות וקשיים בתפקודים ניהוליים.
ROURKLE מגדיר את לקות הלמידה הלא מילולית כמכילה שלוש קבוצות של קשיים:
הפרעות נוירופסיכולוגיות- קשיים בתפיסה חזותית ומישושית, בקואורדינציה פסיכו מוטורית ובקשב חזותי ומישושי. כמו כן עשוי להיות קושי בהיבטים מסוימים של דיבור ושפה.
קשיים במיומנות אקדמאיות- הלמידה משתבשת בשל קשיים בחשיבה מתמטית, הבנת הנקרא וכתיבה.
לקות חברתית/רגשית- הפרעה בתפיסה, בהדדיות ובהסתגלות חברתית.
טיפול
דרכי טיפול אפשריות כוללות:
- ריפוי בעיסוק, המסייע ביכולת ההתארגנות, התפקודים הניהוליים והלקות בכתיבה.
- קלינאית תקשורת אשר עשויה לסייע בתכנון מוטורי של הדיבור.
- תרפיה קבוצתית לקידום כישורים חברתיים, בהן ניתן ללמוד כלים להבנה והבעה של תקשורת לא מילולית.
- לימוד אסטרטגיות לקידום הערכה עצמית ופתרון בעיות.
- טיפול קוגניטיבי התנהגותי.
ראו גם
לקריאה נוספת
מגי מיימן, הבנת לקויות למידה לא מילוליות, מדריך להורים ואנשי מקצוע, הוצאת אח,
קישורים חיצוניים
- גיל ופנינה מאור, לקות למידה בלתי-מילולית (NVLD)
- עירית כהן, לקות למידה לא מילולית: אבחנה מבדלת, באתר אפי
הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה יעוץ רפואי.