למידה לאורך החיים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

למידה לאורך החיים (Lifelong learning) היא רכישת ידע מתמשכת התנדבותית וממוטיבציה עצמית, למטרות אישיות או מקצועיות.[1]. לאורך החיים - בשונה מלמידה בתחילת החיים, במסגרות ייעודיות כמו בתי ספר ומוסדות השכלה גבוהה. למידה לאורך החיים שונה מספיגת מידע שמתרחשת באופן טבעי לאורך החיים, למידה לאורך החיים היא פעילות מוכוונת רכישת ידע, למען מטרות מוגדרות. ניתן לרכוש יותר ידע בלמידה מניסיון לעומת למידה לאורך החיים, ההבדל הוא באופן הלמידה ולא בהכרח מעידה על איכות או כמות החומר הנלמד.

מבוגרים רבים עוסקים בלמידה לצורך העשרה חברתית וצמיחה אישית, כמו גם כדי להישאר מעודכנים ולהיות פעילים כאזרחים בתוך הקהילה[2].

מקור המונח האנגלי

המושג למידה לאורך החיים הוצג בדנמרק כבר בשנת 1971. מושג זה התפתח מהמונח "לומדים לאורך החיים" של לסלי ווטקינס ונעשה בו שימוש גם על ידי פרופסור קלינט טיילור (אוניברסיטת מדינת קליפורניה, לוס אנג'לס).

למידה לאורך החיים לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות

לאור ההתפתחויות הטכנולוגיות, השגת מידע אינה דורשת למידה מכוונת, די בחיפוש אקראי בדומה לשאלת אנשים ברחוב בעבר, שמן הסתם אינה מוגדרת למידה. עם זאת, הרשת תומכת גם בפעילויות של למידה מכוונת ולא השגת מידע אקראית. דוגמה לכך הן הקורסים המקוונים - MOOC.

פיתוח יכולת למידה לאורך החיים

המאפיינים והמיומנויות שצריך לפתח הלומד לאורך החיים. למידה רפלקטיבית וחשיבה ביקורתית יכולות לעזור ללומד לסמוך על עצמו בלמידה כיצד ללמוד, ובכך להשתפר בניהול, ארגון ושליטה בתהליך הלמידה שלהם.(קאנדי, 1990)[3]. סייפ (1995) חקר באופן ניסיוני מורים "פתוחים" ומצא שהם מעריכים הכוונה עצמית, שיתוף פעולה, רפלקציה ואתגר, לקיחת סיכון בלימוד שלהם נראה אצלם הזדמנות, ולא איום. דאנלוב וגראבינגר (2003) הוכיחו על מנת להכין התלמידים בהשכלה הגבוהה להיות לומדים לאורך החיים, חייבים לפתח יכולת ההכוונה העצמית, מודעות מטא-קוגניטיבית ונטייה ללמידה (מרים, קפארילה ובאומגרטנר2007)[4]

היבטים כלכליים

מטרת הלמידה לאורך החיים היא רכישת מיומנויות אשר יאפשרו ללומד לעבוד באופן יעיל יותר ולעמוד בתחרות של הכלכלה הגלובלית[5]. הכלכלה הגלובלית המשתנה באופן תדיר מעלה את הצורך הגובר והולך בהכשרה מקצועית במסגרת מקומות העבודה[2].

למידה לאורך החיים מוכרת על ידי מכללות ואוניברסיטאות מסורתיים כתקפה בנוסף להשגת התואר. גם תהליכי למידה אשר מתרחשים בחלקים או לפי קטגוריות עניין יכולים להיות בעלי ערך לאינדיבידואל והקהילה. האפקט הכלכלי של מוסדות חינוך בכל הרמות ימשיך להיות משמעותי בעתיד כאשר קורסי למידה פורמליים יתקיימו ונושאים מבוססי עניין יהיו מבוקשים. המוסדות מייצרים אזרחים משכילים שקונים סחורה ושירותים בקהילה ומוסדות החינוך וסגל העובדים מייצרים פעילות כלכלית במהלך הפעולות והפעילות המוסדית. בדומה למוסדות הבריאות, מוסדות החינוך נמצאים בין המעסיקים המובילים בערים רבות בעולם. בין אם מדובר בבית ספר בנוי או מקוון יש אפקט כלכלי כלל עולמי ללמידה, כולל למידה לאורך החיים, לכל קבוצות הגיל. הלומדים לאורך החיים, כוללים אנשים בעלי תעודות אקדמאיות או מקצועיות הנוטים למצוא עבודה עם שכר גבוהה, ומשאירים רשמים כספיים, תרבותיים ויוזמות על הקהילות לפי אשת החינוך קסנדרה ב. וייט[6][7].

ראו גם

לקריאה נוספת

  • Tough,A.M.(1979).Adult's Learning Projects: A Fresh Approach to Theory and Practice in Adult Learning Toronto: Ontario Institute for Studies in Education.
  • Kolb, D.A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall
  • Merriam, S. B. & Caffarella, R.S. (2007) Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Josseey-Bass (3rd. Edition)

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למידה לאורך החיים בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Department of Education and Science (2000). Learning for Life: White Paper on Adult Education. Dublin: Stationery Office. [1]
  2. ^ 2.0 2.1 Head, A. J., Van Hoeck, M., & Garson, D. S. (2015). Lifelong learning in the digital age: A content analysis of recent research on participation. First Monday,20(2).
  3. ^ Mackeracher, D. (2004). Making Sense of Adult Learning, Second Edition. Toronto: University of Toronto Press.
  4. ^ Merriam, S. B., Caffarella, R.S., & Baumgartners, L.M. (2007) Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Josseey-Bass (3rd. Edition)
  5. ^ שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשם Holford2013
  6. ^ Whyte, Cassandra B/ (2002). "Great Expectations for Higher Education". Speech at Higher Education Round Table Event. Oxford, England
  7. ^ Whyte, C.(1989). Student Affairs-The Future, Journal of College Student Development.30(1), 86-89
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

25818115למידה לאורך החיים