לוק פילדס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית אמן ריקה. לוק פילדס( באנגלית: Luke Fildes;‏ 3 באוקטובר 184328 בפברואר 1927)[1] היה צייר ומאייר בריטי יליד ליברפול והוכשר בבתי הספר בדרום קנזינגטון ובאקדמיה המלכותית.[2] הוא היה נכדה של הפעילה הפוליטית מרי פילדס.

מאייר

בגיל 17 הפך פילדס לתלמיד בבית הספר לאמנות בוורינגטון. פילדס עבר לבית הספר לאמנות סאות' קנזינגטון שם פגש את הוברט פון הרקומר ופרנק הול. שלושת הגברים הושפעו מעבודתו של פרדריק ווקר, מנהיג התנועה הריאליסטית החברתית בבריטניה.

פילדס שיתף את סבתו בדאגה לעניים ובשנת 1869 הצטרף לצוות העיתון The Graphic, שבועון מאויר שהחל ונערך על ידי הרפורמטור החברתי, ויליאם לוסון תומאס. פילדס חלק את אמונתו של תומאס בכוחם של דימויים חזותיים לשנות את דעת הקהל בנושאים כמו עוני ואי צדק. תומאס קיווה שהתמונות ב-The Graphic יביאו למעשי צדקה אינדיבידואליים ולפעולה חברתית קולקטיבית.

האיורים של פילדס היו בסגנון שחור-לבן הפופולרי בצרפת ובגרמניה במהלך התקופה. הוא עבד בסגנון סוציאל ריאליסטי, תואם לכיוון העריכה של The Graphic, והתמקד בדימויים המתארים את חסרי כל של לונדון. ה״גרפיק״ פרסם איור שהשלים פילדס למחרת מותו של צ'ארלס דיקנס, ובו נראה כיסא ריק של דיקנס בחדר העבודה שלו; איור זה הודפס מחדש ברחבי העולם והיווה השראה לציור "הכיסא הצהוב" של וינסנט ואן גוך.[3]

במהדורה הראשונה של העיתון The Graphic שהופיע בדצמבר 1869, לוק פילדס התבקש לספק המחשה שילווה מאמר על חוק העניים חסרי הבית, אמצעי חדש שאפשר לתת לאותם אנשים מחוץ לעבודה כמקלט ללילה. התמונה שהופקה על ידי פילדס הראתה שורה של הומלסים המבקשים כרטיסים ללינת לילה באכסניה. את תחריט העץ, שכותרתו ״חסר בית ורעב״, ראה ג'ון אוורט מיליי, שהביא אותו לידיעתו של צ'ארלס דיקנס; דיקנס כל כך התרשם שהוא הזמין מיד את פילדס לאייר את ״תעלומת אדווין דרוד״ (ספר שדיקנס מעולם לא סיים כשהוא מת בעת כתיבתו).

האיורים של פילדס הופיעו גם בכתבי עת אחרים בתפוצה המונים: מגזין סאנדיי, מגזין קורנהיל ומגזין ג'נטלמן. הוא גם אייר מספר ספרים בנוסף לאדווין דרוד של דיקנס, כמו קתרין של ת'קריי (1894).[3]

צייר

עד מהרה הפך פילדס לאמן פופולרי ובשנת 1870 הוא ויתר על העבודה ב-The Graphic והפנה את מלוא תשומת ליבו לציור שמן. הוא התמקם בין הציירים האנגלים המוכשרים ביותר, ציוריו הידועים כוללים את האלמן (1876), חתונת הכפר (1883), הדוקטור (1891). הוא גם צייר מספר תמונות של החיים הוונציאניים ודיוקנאות רבים, ביניהם היו לכבוד הכתרת המלך אדוארד השביעי והמלכה אלכסנדרה.

הוא נבחר לשותף באקדמיה המלכותית (A.S.A.) ב-1879, ולאקדמאי מלכותי (R.A.) ב-1887; וזכה לתואר אבירות על ידי המלך אדוארד השביעי ב-1906.[4] בשנת 1918, הוא מונה לאביר מפקד המסדר המלכותי הוויקטוריאני (KCVO) על ידי המלך ג'ורג' החמישי.[5]

חיים אישיים

ב-1874 לוק פילדס התחתן עם פאני וודס, שהייתה גם אמנית ואחותו של הנרי וודס.

בנו הראשון של פילדס, פיליפ, מת מטיפוס ב-1877. דמותו של הרופא לצד בנו הותירה זיכרון מתמשך של מסירות מקצועית שהיווה השראה לעבודתו של פילדס מ-1891 "הדוקטור".[6] בנו הצעיר, סר פול פילדס, היה מדען בשירות הצבא. היה להם גם בן נוסף, ג'פרי, ובת פיליס.

פילדס מת ב-1927 ונקבר בבית הקברות ברוקווד.

הרופא

בשנת 1949 הציור של פילדס "הדוקטור" (1891) שימש את איגוד הרופאים האמריקאי בקמפיין נגד הצעה לטיפול רפואי מולאם שהציג הנשיא הארי ס. טרומן. התמונה שימשה בפוסטרים ובברושורים יחד עם הסיסמה "שמור על פוליטיקה מחוץ לתמונה זו", המרמזת כי מעורבות הממשלה בטיפול רפואי תשפיע לרעה על איכות הטיפול. הוצגו 65,000 פוסטרים של "הדוקטור", שעזרו להעלות את הספקנות בציבור כלפי מסע הבריאות המולאם.[7]

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוק פילדס בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Amy E. Ciok, SIR LUKE FILDES, Academic Medicine 77, 2002-06, עמ' 542
  2. ^ Chisholm, Hugh, ed. (1911). "Fildes, Sir Luke". Encyclopædia Britannica. Vol. 10 (11th ed.). Cambridge University Press. p. 339.
  3. ^ 3.0 3.1 Souter, Nick and Tessa (2012). The Illustration Handbook: A guide to the world's greatest illustrators. Oceana. p. 26
  4. ^ "The London Gazette, 3 August 1906"
  5. ^ "Supplement to The London Gazette, 3 June 1918"
  6. ^ "The Tate Collection"
  7. ^ Verghese, Abraham (12 June 2009). "To the AMA: It's Not About You". The Atlantic. Retrieved 25 September 2014.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0