לוקהיד YF-12

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לוקהיד YF-12
מטוס YF-12A בטיסה
מטוס YF-12A בטיסה
מאפיינים כלליים
סוג מטוס ניסוי של גרסת היירוט של משפחת הציפור השחורה
ארץ ייצור ארצות הברית
טיסת בכורה 7 באוגוסט 1963
צוות 2
יחידות שיוצרו 3
משתמש ראשי חיל האוויר של ארצות הברית
משתמשים משניים נאס"א
מחיר מחיר מוערך 15-18 מיליון דולר (בשערים של שנות ה-1960)
ממדים 
אורך 30.97 מטר
גובה 5.64 מטר
מוטת כנפיים 16.95 מטר
שטח כנפיים 167 מטר רבוע
משקל ריק 27,604 קילוגרם
משקל טעון 56,200 קילוגרם
ביצועים 
מהירות מרבית מאך 3.35 (3,661 קמ"ש) בגובה 24,400 מטר (על פי תכנון)
קצב נסיקה 60 מטר לשנייה
טווח טיסה מרבי 4,800 קילומטר
סייג רום 27,400 מטר
חימוש 
טילים 3 טילי AIM-47A פאלקון
תרשים

לוקהיד YF-12 הוא מטוס ניסוי של לוקהיד לגרסת היירוט של ה-A-12. המטוס היה לראשון ממשפחת הציפור השחורה שהוצג לציבור. כמו שאר המטוסים במשפחה המטוס היה בין מטוסי הסילון המאוישים המהירים ומגביהי הטוס בהיסטוריה של התעופה. אף על פי שהמטוס לא נכנס לייצור סדרתי הוא הופעל על ידי נאס"א למטרות מחקר בין השנים 1969 ל-1979.

היסטורית פיתוח

ישנן 20 תמונות בגלריה. ניתן להקיש על תמונה להגדלתה

קלארנס ג'ונסון ניגש אל חיל האוויר בהצעה למטוס יירוט המבוסס על ה-A-12 שהיה צריך להתעלות ביכולתיו על ה-F-108 שפותח באותה תקופה כמענה למפציצים העל קוליים שקהילת המודיעין האמריקאית האמינה שהרוסים מפתחים. לאחר שקציני חיל האוויר השתכנעו שהדגם שהוצע על ידי לוקהיד עדיף על המתחרים, גובש מכרז בתחילת ספטמבר 1960 למטוס יירוט עתיר ביצועים, זאת לאחר שתוכנית שהתוכנית המתחרה בוטלה. הדרישה הולידה את ה-AF-12 שפותח תחת שם הקוד "Kedlock" שכלל מכ"ם מסוג AN/ASG-12 מבנה קדמי מוארך, תא טייס גבוה יותר, תא לנווט מאחורי הטייס ומערכות נשק תואמות. הדרישה לחתימת מכ"ם נמוכה לא נכללה בתוכנית ולכן במבנה הקדמי של המטוס מבנה המנשק הזוויתי שבניגוד ל-A-12[1] היה מורכב מחומרים מרוכבים בלבד. בסדרת ניסויים במנהרות רוח התגלה שהמטוס סובל מחוסר יציבות בציר הסבסוב שנבעה משינויי המבנה לטובת המכ"ם והתא. בשביל לפצות על כך הורכבו שני סנפירים קבועים מתחת לבתי המנועים והוסף סנפיר מתקפל בגחון המטוס. לשם ייצור המטוס הוסבו שלושה מטוסי A-12 לתצורת היירוט וכונו YF-12. טיסת הבכורה של מטוס הניסוי הראשון התבצעה ב-7 באוגוסט 1963.

ניסויי השיגור של טיל הAIM-47 פאלקון הראשון התבצע 16 באפריל 1964. באותו הזמן מהנדסי לוקהיד ניסו לפתור את בעיית הרחקת הטיל בעת שיגור מהמטוס שיכל לפגוע בו בהצתה של המנוע הרקטי שלו, הבעיה נפתרה על ידי שיגור הטיל על ידי מאיצים רקטיים המותקנים בצורה אנכית מהמנשא של הטיל טרם הצתת המנוע הרקטי של הטיל עצמו. ב-9 בינואר 1965 המטוס הגיע לראשונה למהירות מאך 3.2. ב-18 במרץ 1965 בוצע ניסוי הירי הראשון בו הטיל שוגר על מספר מטוסים ללא טייס במרחקים של 230 קילומטר ובגבהים מגובה פני הים ועד 11,000 מטר. ב-28 בספטמבר הטיל שוגר לראשונה בהצלחה במהלך טיסה במהירות מאך 3.2 לעבר מטרה במרחק 32 קילומטר. לאחר השיגור הטיל האיץ עצמאית למהירות מאך 7 ופספס את המטרה בכ-2 מטרים. תוכנית הניסוי הוכיחה את יכולת השיגור של המטוס, במהלכה מערכת בקרת הירי והמכ"מ של המטוס השיגו דיוק של כ-90 אחוזים.[2]

ביטול תוכנית ה-F-12B

ה-YF-12A היו גרסאות טרום סדרתיות של הדגם הראשי של המטוס שסומן כעת F-12B. חיל האוויר האמריקאי אישר את נכונותו לרכש המטוס וביקש תקצוב לצי ראשוני של-93 מטוסים. הסנאט הקצה לתוכנית 90 מיליון דולר, והמטוסים הוזמנו ב-14 במאי 1965. עם זאת, בשל העלויות הגבוהות של מלחמת וייטנאם, מזכיר ההגנה רוברט מקנמארה הקפיא את המימון של התוכנית ובחר בתוכנית של ה-F-108 הזול יותר. הסנאט הצביע שלוש פעמים להקצבת מימון לרכש של המטוסים בשלוש שנים ומקנמארה חסם את הרכש בכל פעם. ב-5 בינואר 1968 חיל האוויר הודיע רשמית לחברת לוקהיד על הפסקת תקצוב תוכנית הרכש של המטוס, ודרש את סגירת פס היצור שלו.[3]

היסטוריית שירות

בשנת 1967 נאס"א הייתה צריכה לבצע מספר ניסויים בתנאי טיסה מהירה לאישוש הממצאים מניסויי מנהרות הרוח לטובת תוכנית מטוס הנוסעים העל קולי של ארצות הברית, שהיה בעדיפות גבוהה באותה תקופה. חיל האוויר לעומתם היו צריכים עזרה טכנית בהבאת מטוסי ה-SR-71 שלהם למבצעיות מלאה. בשל כך חיל האוויר ונאס"א ארגנו תוכנית משותפת ביוני 1969. ב-11 בדצמבר הטיסה הראשונה יצאה לדרך. חיל האוויר התמקד ביישומים הצבאיים של טיסות הניסוי ונאס"א חקר את ההתחממות במהירות גבוהה, קירור בחיכוך עם האוויר, מחקר של מתכות בחום גבוהה על ידי צינור חלול שקורר בעזרת נוזלים (תוכנית מחקר Cold Wall), מחקרים בשדות זרימה ומגוון ניסויים לטובת תוכנית מעבורת החלל. התוכנית נחשבה לשאפתנית למדי וכללה טיסות פעם בשבוע, ועלתה 3.1 מיליון דולר בשנה (בשערים של שנות ה-1970).

אחד מהמטוסים (מספר זנב 936) התרסק בשנת 1971 והוחלף בתוכנית הניסוי במטוס SR-71 שחיל האוויר דרש לסמן כ-YF-12C. התוכנית הסתיימה ב-7 בנובמבר 1979.[4]

לקריאה נוספת

  • .2004 ,LOCKHEED SR-71 BLACKBIRD, Steve Pace

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוקהיד YF-12 בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ שבו המבנה חולק למשולשים שחלקם היו מטיטאניום וחלקם מחומרים מרוכבים, מבנה שכונה טיפול צורני(Edge Treatment).
  2. ^ LOCKHEED SR-71 BLACKBIRD, Steve Pace, עמודים 43-53.
  3. ^ LOCKHEED SR-71 BLACKBIRD, Steve Pace, עמודים 54-53.
  4. ^ LOCKHEED SR-71 BLACKBIRD, Steve Pace, עמודים 112-114.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0


שגיאות פרמטריות בתבנית:מיון ויקיפדיה

שימוש בפרמטרים מיושנים [ דרגה ]
לוקהיד YF-1222825189