כיפוף הכללים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

כיפוף הכללים או לסדר את המערכתאנגלית: Gaming the system) הוא מונח המתייחס לשימוש בכללים ובנהלים שנועדו להגן על המערכת על מנת לבצע מניפולציות לצורך רווח אישי או השגת מטרה מסוימת שאיננה משרתת את האינטרסים של הארגון.[1]

לעיתים פנייה לשימוש בטקטיקה זו נובעת מכך שהאינדיבידואל איננו מאמין עוד כי שיתוף פעולה יאפשר לו להשיג את אותה מידת הרווח שהוא עלול להשיג בסופו של דבר באמצעות אומנות המשחק (gamesmanship).‏[2]

באינטרנט

לאורך השנים, מעצבים שונים של קהילות מקוונות הזהירו במפורש כי "בכל פעם שאתם יוצרים מערכת לניהול קהילה, מישהו ינסה לבצע מניפולציות במערכת לטובתו ... לכופף את הכללים".[3] בשל כך, בפעמים רבות מעצבי קהילות מקוונות נאלצים עוד מלכתחילה "לחשוב כמו נבל" על מנת לשקול "איזה התנהגויות תעודדו שלא בכוונה על ידי כך שתיצרו כללים חברתיים חדשים מסוימים בקהילה המקוונת שלכם".[3]

גידול ילדים

תאוריית יחסי אובייקט מדגישה כי כאשר ילד מגלה כי הוא מסוגל לתמרן את אחד מהוריו כדי להשיג את מבוקשו, בעוד שההורה השני מנסה להציב לו גבולות, ישנה סבירות רבה כי ינצל את המצב כדי לכופף את הכללים.[4]

כמו כן, במצב בו הורים מנסים לגרום לילדיהם לאוכל מאכלים מסוימים ומספרים להם כי יתנו להם ממתקים בתמורה, הילדים לומדים כיצד להתווכח עם הוריהם ולכופף את הכללים על מנת להשיג את מבוקשם.[5]

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ James Rieley (אפר' 2001). Gaming the System: how to stop playing the organisational game and start playing the competitive game. ISBN 9780273654193. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ The irrational guide to gaming the system « Mind Hacks
  3. ^ 3.0 3.1 Gavin Bell, Building Social Web Applications (2009) p. 274
  4. ^ Casement, Patrick (1997). Further Learning from the Patient. London: Routledge. p. 114. ISBN 0415054257.
  5. ^ Benaroch, Roy (2008). Solving Health and Behavioral Problems from Birth Through Preschool. Westport: Praeger. p. 132. ISBN 9780275993474.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

22372599כיפוף הכללים