כים ניר
מטוס ריסוס של כים ניר | |||||
נתונים כלליים | |||||
---|---|---|---|---|---|
תקופת הפעילות | 1950–הווה (כ־74 שנים) | ||||
מיקום המטה | קריית אריה, פתח תקווה | ||||
נתוני חברת תעופה | |||||
| |||||
| |||||
אתר החברה |
כים ניר היא חברת תעופה ישראלית המספקת שירותי כבאות אווירית, ריסוס אווירי ושירותי תעופה מיוחדים כמו טיסות אמבולנס וטיסות פרטיות כמו גם הפעלת ותחזוקת כלי טיס בקטגוריית "תעופה כללית". כים ניר היא חברה פרטית והנהלתה ממוקמת בקריית אריה שבפתח תקווה.
היסטוריה
החברה נוסדה בשנת 1949 בשם "כים אויר" (ואחר כך "כימאוויר") כחברה לריסוס חקלאי מהאוויר על ידי וים ואן ליר (בנו של התעשיין היהודי הולנדי ברנרד ון ליר) וקבוצת משקיעים מארצות הברית[1]. בדצמבר 1952 עברה לבעלות של כ-200 קיבוצים ומושבים, והייתה מנוהלת דרך המרכז החקלאי כקואופרטיב. בין השאר ריססה פלישה של נחילי ארבה בשנת 1955[2].
עם השנים התפתחה החברה לפעילויות מגוונות גם בתחום המטוסים, הטסה מסחרית של אנשים וציוד וכיבוי אש מהאוויר. החל משנת 2011 מפעילה החברה במיקור חוץ עבור מערכת הביטחון את טייסת כיבוי האש הלאומית עבור "אלביט מערכות"[3]. בתחילה הפעילה 8 מטוסים מסוג "אייר טרקטור AT-802F", ובשנת 2015 נוספו שישה מטוסים נוספים לאחר שאלביט זכתה במכרז משרד הביטחון לאספקת המטוסים[4]. במרץ 2012 קורקעה הטייסת, בעקבות התרסקות של אחד ממטוסיה[5]. "כים ניר" היא קבלנית משנה המפעילה את הטייסת עבור אלביט מערכות, מעסיקה את הטייסים ואת צוותי הקרקע ואמונה על הפריסה הארצית של המטוסים.
באוקטובר 2018, הגישה בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי מרכז עקב חובות כבדים[6].
בסוף מאי 2019 אישר בית משפט מחוזי את מכירת קבוצת כים ניר לאלביט מערכות וגורן חקלאות תמורת 8.5 מיליון שקל[7], הטייסים ואנשי צוות קרקע נקלטו בחברה קליר קאט תעופה (Clear Cut Aviation), חברת קבלנות משנה שמבצעת עבור אלביט פעולות הכיבוי המוטס[8].
צי החברה
החברה מפעילה 35 כלי טיס משדה התעופה הרצליה, מנחת מגידו, ומנחת קדמה וכן מבסיסים משניים בעמק החולה, מינחת חפציבה בעמק חרוד ומינחת חקלאי בחבל אשכול.
לחברה 3 ציי כלי טיס עיקריים - צי מסוקים, צי מטוסי ומסוקי ריסוס וצי מטוסי כיבוי אש. בנוסף מפעילה החברה מספר מטוסי נוסעים קטנים.
החברה מפעילה מכון בדק למטוסים ומנועי מטוסים בקטגוריית General Aviation.
דגם | מספר | מושבים |
---|---|---|
בל 206 | 1 | 4 |
בל 206 L | 1 | 6 |
MD 500 דיפנדר | 1 | 3 |
רובינסון 44- R | 2 | 3 |
בולקו 105 | 1 | 4 |
El Tomcat Mk.V | 2 | |
ביצ'קראפט קינג־אייר C-90 | 1 | 7 |
פייפר PA-18 | 1 | 1 |
Ayres Turbo Thrush | 8 | 1 |
אייר טרקטור AT-802 | 14 | 1 |
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של כים ניר
- שרותי החברה
הערות שוליים
- ^ שרות חקלאי מאוירונים, הבוקר, 2 בדצמבר 1949
- ^ טייסי "כים־־אויר" נלחמים בלהקות הארבה שפלשו לארץ, דבר, 1 בדצמבר 1955
- ^ זוהר בלומנקרנץ, מערך טייסת כיבוי האש החדשה במגידו סובל מליקויים חמורים, באתר TheMarker, 8 בספטמבר 2011
- ^ יורם גביזון, אלביט מערכות זכתה בחוזה של 100 מיליון דולר לרכישה והפעלת טייסת כיבוי אש, באתר TheMarker, 5 בינואר 2015
- ^ אמיר אורן, טייסת הכיבוי קורקעה בעקבות התרסקות מטוס, באתר הארץ, 1 באפריל 2012
- ^ מנחם שטאובר, ביהמ"ש נענה לבקשת החברה: נתן צו הקפאת הליכים לכים ניר, באתר גלובס, 23 באוקטובר 2018
- ^ ליטל דוברוביצקי, בימ"ש אישר מכירת קבוצת כים ניר לאלביט מערכות וגורן חקלאות תמורת 8.5 מיליון שקל, באתר כלכליסט, 29 במאי 2019
- ^ בילי פרנקל, עובדי טייסת הכיבוי של כים ניר שפורקה - נקלטו בחברת קליר-קאט תעופה, באתר ynet, 18 באוגוסט 2019
33893606כים ניר