כביש 561
ערך זה עוסק במיזם עתידי
| ||
ערך זה עוסק במיזם עתידי |
שגיאות פרמטריות בתבנית:דרך
פרמטרים [ ערים ראשיות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
מידע כללי | |
---|---|
כינוי | עוקף נתניה מזרח |
סיווג | כביש אזורי |
ציר | כביש רוחב |
אורך | 6.3 |
מיקום | |
נקודת התחלה | מחלף גשר השלום |
נקודת סיום | צומת צורן |
כביש 561 הוא כביש רוחב עתידי בישראל, המיועד לשמש את תושבי אזור השרון ואמור לחבר בין כביש 4 לכביש 2.
תכנון
בשלב הראשון על פי התכנון, הכביש ייסלל ממחלף גשר השלום בנתניה, עד מחלף אילנות העתידי בכביש 4. במסגרת הפרויקט יורחב הגשר ותורחב גם כן ההפרדה המפלסית מעל מסילת החוף העוברת בסמוך לתוואי הכביש העתידי.[1][2]
בשלב השני התכנון הוא להשלים את הקטע החסר בין כביש 4 לכביש 562.
משרד התחבורה הקצה לפרויקט כ-350 מיליון שקלים, והוא נכלל בתוכנית החומש של חברת נתיבי ישראל. הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין עיריית נתניה והמועצה המקומית אבן יהודה.[3]
אחת ממטרות הכביש היא לאפשר למועצה המקומית קדימה-צורן לפתח את אזור התעשייה אילנות, הנמצא בסמוך למיקום המחלף העתידי.[4]
במסגרת הפרויקט להקמת הכביש תוקם דרך נופית, תשודרג צומת הדסים ויוקם מסוף תחבורה ציבורית.[5][6]
היסטוריה
עקב התכנון לפיו תוואי הכביש יעבור ביער אילנות, עתרו המועצה המקומית קדימה-צורן וחברת קק"ל לבית המשפט המחוזי כנגד ההחלטה לסלול את הכביש.[7] לטענתם, הכביש נועד לעבור דרך שטחים בעלי ערך נופי וסביבתי חשוב, ביניהם יער אילנות,[8] ולכן יפגע בטבע ובנוף. לבסוף הושגה בין הצדדים פשרה בה סוכם כי הכביש יעבור בשוליים הדרומיים של היער.[9] בנוסף למאבק בנושא יער אילנות המתנגדים קראו גם להתנות את התוכנית בסלילת כביש 561 מזרח וכן הוספת כביש שיחבר את השכונות הדרומיות של קדימה-צורן ישירות לכביש 553 בטענה כי החיבור הנוכחי אינו עומד בגודש התנועה.[10]
באפריל 2018 החלו עבודות הסלילה של דרך האילנות, העתידה להתחבר אליו מכיוון צפון.[11]
ביולי 2019 דווח כי המקטע הראשון של הכביש אושר בוועדת התכנון המחוזית.[12]
באוקטובר 2022, הועבר תקציב של 40 מיליון ש"ח לסלילת הכביש.[13]
מחלפים וצמתים לאורך הכביש
ק"מ | שם | סוג מפגש | מיקום | דרכים מצטלבות |
---|---|---|---|---|
כביש 561 (ממערב למזרח) | ||||
כביש עתידי | ||||
0 | מחלף גשר השלום | נתניה | כביש 2 | |
0.5 | צומת ללא שם | אזור תעשייה קריית ספיר | רחוב גיבורי ישראל | |
0.9 | גשר רכבת | אזור תעשייה קריית ספיר | מסילת החוף | |
1.3 | כיכר כפר נטר | כפר נטר | רחוב מאיר אריאל | |
3.5 | צומת ללא שם | אבן יהודה | כביש הגישה לאבן יהודה | |
3.9 | מחלף אילנות | קדימה-צורן, הדסים | כביש 4 | |
5.3 | צומת צור משה | צור משה, יער אילנות | כביש גישה לצור משה | |
6.3 | צומת צורן | קדימה-צורן, צור משה | כביש 562 |
הערות שוליים
- ^ לירן טטרו, עוקף פקקים: תוכנית כביש 561 המחבר בין כביש החוף לכביש 4 הופקדה, 6 באוגוסט 2018
- ^ ברק גולן, מזרח נתניה: כביש 561 יוצא לדרך, רשת מקומנים השרון
- ^ מיטל לשם, הופקדה להתנגדויות תכנית כביש 561, באתר נתניהנט, 16 באפריל 2019
- ^ יואב איתיאל, 30 ק"מ בשעתיים: בקדימה-צורן דורשים פתרון לכביש הפקוק שמשמש את שכניהם, באתר וואלה!, 20 בנובמבר 2019
- ^ בילי פרנקל, אושרה להפקדה תוכנית לבניית שכונה חדשה עם 3,500 דירות במזרח נתניה, באתר כלכליסט, 24 בדצמבר 2018
- ^ תוכנית המתאר - קדימה צורן
- ^ מאת צפריר רינת, כביש מאיים על עתידו של מוזיאון העצים של ישראל, באתר הארץ, 29 בנובמבר 2001
- ^ צפריר רינת, כדי שתושביה יעקפו פקקים, נתניה הכשירה דרך אל יער - שאינו בשטחה, באתר הארץ, 30 במאי 2018
- ^ גל ניסים, פשרה על תוואי כביש 561: אבן יהודה הרוויחה, באתר גלובס, 9 בדצמבר 2001
- ^ יעל דראל, תושבי קדימה-צורן מתנגדים לתוכנית המתאר: "כלואים בכבישים", באתר וואלה!, 25 באוקטובר 2017
- ^ 13 באפריל 2018, נא להכיר דרך האילנות-גישה מהירה לכביש 4, באתר קריית השרון שלי
- ^ פרויקט כביש 561 יוצא לדרך, באתר עיריית נתניה, 17 ביולי 2019
- ^ הועבר תקציב לפרויקט כביש 561, באתר www.netanyanet.co.il
35443635כביש 561