ישעיהו בן-אהרן
ישעיהו בן-אהרן (נולד בשנת 1955) הוא פילוסוף, סופר, מחנך ופעיל חברתי ישראלי.
ביוגרפיה
ישעיהו בן אהרן נולד בקיבוץ גבעת חיים מאוחד, כבנם הצעיר של מרים ויצחק בן-אהרן, ממייסדי הקיבוץ. אחיו הבכור הוא הסופר והפרשן יריב בן אהרון. את שרותו הצבאי עשה כסמל בשריון לאחר מלחמת יום כיפור. למד ביולוגיה באורנים ופילוסופיה לתואר שני ושלישי באוניברסיטת חיפה.
פעילותו הרוחנית והחברתית מתנהלת מאז שנות ה-80 בכמה מסלולים משולבים. בשנת 1982 בן-אהרן ייסד את קיבוץ הרדוף. פעילותו מתמקדת בתרומה לתהליכי העיצוב וגיבוש רעיוני ומעשי של התנועה האזרחית בארץ. בן-אהרן נחשב לאחד מההוגים והמבצעים החלוציים בתחום זה בארץ, למעצב יסודות הרעיון החברתי התלת-מגזרי, ויוזם הכשרות למנהיגות חברתית שמטרתן מימוש הרעיון ברמות החברתיות השונות. בנוסף, בן-אהרן תורם במשך שנים רבות לפיתוח בית הספר החופשי למדע הרוח, מיסודו של רודולף שטיינר, ונחשב לאחד החוקרים המובילים בעולם במחקר והוראה של הזיקות בין מדע, אמנות ודת, פילוסופיה, ושאלות חברתיות בזמננו.
בתחום הפילוסופי בן-אהרן מתמחה במחקר יחסי הגומלין בין זרמים בפילוסופיה החדשה (פנומנולוגיה, אקזיסטנציאליזם, סטרוקטורליזם ופוסט-סטרוקטורליזם, דקונסטרוקציה והגות פוסטמודרנית), אנתרופוסופיה, והתפתחויות מודרניות במדעים, אמנויות, ודתות. הוראתו מתנהלת בצפון אמריקה, סקנדינביה, ארצות אירופה וישראל, היא כוללת הרצאות, סמינרים והדרכה רוחנית אישית וקבוצתית.
יוזמות חברתיות
בשנת 1982 בן-אהרן ייסד את קיבוץ הרדוף בגליל המערבי, כמרכז למוסדות חינוכיים, שיקומיים, אקולוגים, ואמנותיים משלימים ברוח האנתרופוסופיה. בשנת 2000 הקים את ארגון חא"י - פעילים למען חברה אזרחית בישראל, שמטרתו לתמוך בארגון העצמי, הלא פוליטי, של החברה האזרחית בישראל, כמקום מפגש, הכרות ופעולה אזרחית של זרמים אידאולוגיים, דתיים, וחברתיים שונים במדינת ישראל.
פעילותו החברתית בעולם מצאה את ביטויה בשנת 2000 כאשר הקים עם ניקנור פרלס, מהפיליפינים, חתן פרס נובל האלטרנטיבי וממנהיגי החברה האזרחית העולמית הלוחמת למען גלובליזציה צודקת, ביחד עם קבוצת פעילים חברתיים מ-15 ארצות, את "הרשת העולמית לתלת-מגזריות", Global Network For Threefolding שמטרתו לפתח את רעיון החברה התלת-מגזרית בעולם.
יוזמות רוחניות
בן אהרן מבסס את עבודתו על בית הספר למדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. בינואר 1924 שטיינר יסד מחדש את בית הספר אחרי שנאלץ להפסיק את פעילותו ב-1914 עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. אבל כבר בספטמבר 1924 הפסיק שוב את הקמתו, שלא חודשה יותר עד מותו בתחילת 1925. בשל מותו המוקדם של שטיינר, בית הספר החדש נותר כזרע הממתין לפעילות היוצרת כדי להתעורר לחיים חדשים בצורה המתאימה לזמננו.
לפי בן אהרן, המהות של דרך רוחנית מודרנית דורשת הקמת קהילה יוצרת של אנשים שיצירה חברתית ורוחנית מלהיבה ומעוררת את השראתם ועשייתם. לכן תפקיד בית הספר הוא ליצור את היסודות והאקלים האנושי החיוניים להתפתחותה של קהילה כזו. תרומתו לחידוש בית הספר החופשי למדע הרוח מתרחשת בישראל, צפון אמריקה, סקנדינביה ואירופה.
הקולג' העולמי לחקר מחשבת האירוע
הקולג' העולמי לחקר האירוע נוצר על ידי בן אהרן עם אנשים שיוצרים בתחומי המדעים, הגות ופילוסופיה, חינוך, רפואה, אמנויות ופעילות חברתית ברחבי העולם. מרכז פעילות הקולג' הוא המחקר המתמיד של מקור ההתהוות החי ממנו נובעים הכוחות היוצרים של זמננו. הקולג' שותף למה שבן אהרן מכנה "הרפתקה היצירתית של זמננו", ועל ידי מעורבות נמשכת בהתהוות מיטב הרעיונות, הגילויים וההמצאות הנוצרים בימינו במדעים, אמנויות ובחיים החברתיים.
ספריו
- ירושלים
- בן-אהרן מתאר את שלבי התפתחותו של העם העברי ותרומתו לביוגרפיה הרוחנית של האנושות, באמצעות עלילות החניכה של יצחק, משה ודויד המלך, בהן האדם לומד להפוך את האני למקור כוחות חיים חדשים, ולהיות שותף יוצר עצמאי במלאכת הבריאה הנמשכת.
- יוגה הכרתית- עשה לעצמך גוף ואישיות אתריים חדשים
- בספרו, "היוגה ההכרתית" דר. בן אהרן נענה לאתגר הזה, מפתח וממחיש את כל תהליך הנשימה ההכרתית המודרני, ומתאר אותו בפירוט מרשים. בעזרת המתודות שפיתח, תלמידים רציניים של מדע הרוח האנתרופוסופי יכולים ליצור לעצמם מסגרת חיה לעבודה ומחקר רוחניים, באמצעות חשיבה רוחית מפותחת במלואה, התמרה שלמה של התנסויות התפיסה והתחושה, ושל כוחות הגוף הפיזי עצמו. בין התכנים בספר נמצא מדריך מקיף לספיריטואליזציה של החושים וכיצד היא גורמת להתמרה של התהליכים והתפקודים הגופניים העמוקים והלא מודעים ביותר.
- האחריות הגלובלית של אמריקה
- בספר זה מזכיר ד"ר ישעיהו בן אהרן לקוראים את החזון המכונן של ארצות הברית ואת ההתחייבויות הכלולות בערכים שנקבעו בהכרזת העצמאות האמריקאית. בן אהרן דן בהשלכות הקשות של ההתעלמות מהתחייבויות אלו ומצביע על הניגוד החריף המתקיים בין החזון המכונן למדיניות החוץ והפנים של וושינגטון.
- מחשבת האירוע במדע, היסטוריה, פילוסופיה ואמנות
- בן אהרן ממחיש את השינוי הגדול המתרחש מאז אמצע המאה ה-20 בחשיבה המודרנית במדעי הטבע, היסטוריה, פילוסופיה ואמנות. הוא מראה איזה מושגים חדשים נוצרים בפיזיקה, ביולוגיה, גנטיקה ותבונה מלאכותית, המשנים מהייסוד את תפישת החומר, החיים והאינטליגנציה הקודמים. החשיבה כאן הופכת להיות תרגול ביצירה ולא ברפלקציה וספקולציה, מימוש חומר יצירתי ומוסרי ממשי, שמגשר מעבר לפערים המסורתיים בין גוף, נפש והכרה, סובייקט ואובייקט, אדם ועולם.
- מדע הרוח במאה ה-21
- ההרצאות בקובץ הזה עוסקות בנושאים רבים מגוונים, מהפילוסופיה הפוסט-סטרוקטורלית לתבונה מלאכותית וסינגולריות, חינוך ותלת מגזריות חברתית, לתיאור הכוחות הפועלים מאחורי הגלובליזציה האליטיסטית והאירועים הדרמטיים בהיסטוריה הנוכחית. בן אהרן חוקר ומפרש את השאלות הגדולות של ימינו באהבה, הומור ויצירתיות, ומציע תובנות מקוריות ועמוקות לחידות קיומיות רבות.
- ההתנסות העל-חושית החדשה
- סקירת חלק מרכזי ממחקריו הרוחיים של רודולף שטיינר המתאר כיצד מעט מלפני אמצע המאה ה-20 האנושות תתחיל להיפתח להתנסות חדשה, מודעת ומודרנית, של עולמות הרוח, על ידי התנסות טבעית, שתתרחש בצורה מודעת לחלוטין בנפשם של בני אדם, באמצעות כוחות וכישורים רוחניים חדשים. למהדורה החדשה התווסף ראיון ביוגרפי, המתאר את התנסותו והתפתחות מחקריו הרוחיים של דר בן אהרן במהלך השנים.
- האירוע הרוחי של המאה ה-20
- תיאור המשמעות האזוטרית של 12 השנים 45–1933 לאור מדע הרוח - מחקר אימגנטיבי
קישורים חיצוניים
- האתר של דר. בן אהרן
- אתר הסופר בהוצאת אמזון
- אתר הסופר באתר נטבוק
- פסטיבל אמנות ואירוע
- הקולג׳ לחקר מחשבת האירוע
29848825ישעיהו בן-אהרן