איירבוס הליקופטרס
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה בת |
תקופת הפעילות | 1992–הווה (כ־32 שנים) |
מיקום המטה | נמל התעופה מרסיי-פרובאנס, מריגננה, צרפת |
בעלות | תאגיד EADS |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית |
מוצרים עיקריים | מסוקים |
airbushelicopters.com |
איירבוס הליקופטרס (באנגלית: Airbus Helicopters, בעבר יורוקופטר) היא חטיבת יצור המסוקים של קבוצת איירבוס. היא הגדולה ביותר בתעשיית המסוקים במושגי הכנסה ואספקת מסוקי טורבינה. משרדה הראשי ממוקם בתחומו של נמל התעופה מרסיי-פרובאנס, במריגננה אשר בצרפת, ליד העיר מרסיי. מתקניה העיקריים של איירבוס הליקופטרס, מצויים במטות החברה שבמריגננה, ב"יורוקופטר גרמניה" שבעיר Donauwörth, וב"יורוקופטר ספרד" בעיר אלבסטה.[1]
היסטוריה
"איירבוס הליקופטרס" הוקמה בשנת 1992, באמצעות מיזוג חטיבות המסוקים של איירוספסיאל ודיימלר-בנץ אוויר־חלל AG (DASA). מורשתה של החברה, תחילתה בלואי בלריו ובחברת Lioré et Olivier בצרפת, ובמסרשמיט ופוקה-וולף בגרמניה.
"איירבוס הליקופטרס" והחברות שקדמו לה (ושהתמזגו לתוכה) יצרו מגוון רחב של סוגי מסוקים, כולל המסוק הראשון שהונע על ידי מנוע טורבו-ציר (אלואט II בשנת 1955); הצגתו הראשונה לעולם של זנב הפנסטרון (אנ') בעל רוטור חבוי (גאזל בשנת 1968); המסוק הראשון שאושר לטיסה בתנאי התקרחות (סופר פומה בשנת 1984); יצורו הראשון של מסוק בעל מערכת שליטה טוס-על-חוט (FBW) (NH90 טס לראשונה במצב FBW מלא בשנת 2003); המסוק הראשון שהשתמש במערכת שליטה טוס-על-חוט עיקרית (EC135 טס לראשונה בשנת 2003); ונחיתת המסוק הראשונה אי פעם, על הר אוורסט (בוצעה על ידי AS350 B3 בשנת 2005).[2][3][4]
כתוצאה ממיזוג חברות האם לשעבר של "קבוצת יורוקופטר" בשנת 2000, נמצאת הקבוצה עכשיו בבעלות מלאה של תאגיד EADS. תוך יצירתו של תאגיד EADS בשנת 2000, מוזגה לתוכו גם יצרנית כלי הטיס הספרדית CASA (אנ'), אשר גם לה הייתה היסטוריה של פעילויות קשורות למסוקים שראשיתן בחברה הספרדית טלרס לורינג, כולל הרכבה מקומית של המסוק Bo105.
כיום, יש ל"קבוצת יורוקופטר" שבעה מפעלים בצרפת, גרמניה וספרד, בנוסף ל-24 חברות־בת ומשתתפי יצור, ברחבי העולם.
החל משנת 2010, יותר מ-10,500 מסוקי איירבוס הליקופטרס נמצאים בשירות, עם למעלה מ-2,800 לקוחות ב-140 מדינות.[5]
"קבוצת יורוקופטר" מכרה 346 מסוקים בשנת 2010 וסיפקה 503 מסוקים בשנת 2011.[6]
בינואר 2014 החברה שינתה את שמה מיורוקופטר לאיירבוס הליקופטרס.
כלי טיס של החברה בשירות חיל האוויר הישראלי
- המסוק יורוקופטר AS-565 פנתר - נכנס לשירות בשנת 1996, ומשרת במסגרת טייסת 193.
- המסוק HH-65 דולפין - בשנים 1985-1997.
- איירוספסיאל גאזל - מספר מסוקים של חיל האוויר הסורי נפלו לידי ישראל במלחמת לבנון הראשונה
כלי טיס של החברה בשירות היחידה האווירית של משטרת ישראל
- איירבוס H125(אנ') (כחל)- 4 מסוקים נכנסו לשירות במהלך השנים 2016 ו-2017
- איירבוס H145(אנ') (דוכיפת) - 2 מסוקים נכנסו לשירות במהלך שנת 2018[7].
קישורים חיצוניים
.
- אתר האינטרנט הרשמי של איירבוס הליקופטרס
- תרשים גנאלוגיה של קבוצת יורוקופטר.
- איירבוס הליקופטרס, ברשת החברתית פייסבוק
- איירבוס הליקופטרס, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- איירבוס הליקופטרס, ברשת החברתית אינסטגרם
- איירבוס הליקופטרס, סרטונים בערוץ היוטיוב
הערות שוליים
- ^ Eurocopter genealogy
- ^ "Landing on Air". National Geographic Adventure. 2005-09-01. נבדק ב-2009-06-24.
- ^ The Helicopter land on Everest with video
- ^ "French Everest Mystery Chopper's Utopia summit". MountEverest.net. 2005-05-27. אורכב מ-המקור ב-2015-01-13.
- ^ Eurocopter website
- ^ Moorman, Robert. "Recovery: Real or imagined ?" p30, Rotor & Wing, March 2012. Retrieved 31 March 2012.
- ^ ערן אזרן, אלביט מערכות זכתה בפרויקט מסוקים של משטרת ישראל בסך 115 מיליון דולר ל-20 שנה, באתר TheMarker, 27 באוגוסט 2015
34005444איירבוס הליקופטרס