יהודית דורי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יהודית דורי
מקום מגורים ישראלישראל ישראל
בן זוג דב דורי

יהודית (ג'ודי) דורי (נולדה ב-1954) היא פרופסור מן המניין, דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, וחוקרת בתחום מדעי החברה בכלל והוראת המדעים בפרט.

עמית מחקר בכירה במוסד שמואל נאמן למחקר מדיניות לאומית[1] וראש מרכז המורים הארצי למקצועות הטכנולוגיים[2]. במשך 15 שנה (2000–2015) הייתה חוקרת ופרופסור אורחת במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) שבארצות הברית. החל משנת 1991, דורי היא חלק מסגל המחקר של הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. במהלך שנים אלו הקימה את קבוצת הוראת הכימיה וחקרה במספר תחומים בהוראת המדעים וההנדסה בכלל ובהוראת הכימיה בפרט, הן ברמת בית הספר והן ברמת האוניברסיטה: ויזואליזציות מדעיות, מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה ומטא-קוגניציה, למידה והערכה חינוכית, למידה מרחוק, עידוד בנות ללימודי מדעים ולמצוינות וקידום נשים לקריירה במדעים.

ביוגרפיה

דורי נולדה בשנת 1954 ברמת החיל שבצפון תל אביב. אימה, רִסְיָה לבית דודמן, ניצולת שואה ששרדה כנערה את מחנה הריכוז אושוויץ, עלתה לישראל דרך שווייץ, לשם נשלחה להבראה לאחר שחרורה מהמחנה. אביה, משה לבית פולק, עלה על הרכבת האחרונה מגרמניה וכך חמק מהמשטר הנאצי ועלה לישראל. בהגיעו לישראל עִברת אביה של יהודית דורי את שם משפחתו ל"הישראלי". יהודית דורי ואחותה הצעירה מרים ישראלי-שליש גדלו בגבעתיים. משה היה רואה חשבון ורסיה מחנכת בבית ספר יסודי בשכונת סאלמה ג'. לדבריה של דורי, חשיבות ההשכלה כמו גם עזרה לזולת הם ערכי יסוד שהונחלו במשפחה מגיל צעיר ובאו לידי ביטוי בבחירת אמה ללמד בשכונת מצוקה ובמוטיבציה החזקה ללמוד ולהתקדם שבאה לידי ביטוי במהלך חייה.

דורי למדה לתואר ראשון בכימיה וביוכימיה באוניברסיטה העברית, ולתעודת הוראה באוניברסיטת תל אביב. במכון ויצמן למדה לתואר שני במדעי החיים בהנחייתה של פרופסור רות ארנון, ולתואר שלישי בהוראת המדעים בהנחייתם של פרופסור דוד סמואל ופרופסור אבי הופשטיין[3]. את עבודת הפוסט-דוקטורט שלה השלימה דורי באוניברסיטת קנזס. המחקר, בשיתוף עם פרופסור ג'רי יוכים (Jerry Yochim), היה בתחום של הוראת ביולוגיה מולקולרית וכלל פיתוח, יישום והערכה של טכנולוגיות למידה בקורס פיזיולוגיה של גוף האדם ברמה אוניברסיטאית[4].

דורי היא ממובילי המחקר בתחום הוראת המדעים, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (science, technology, engineering, and mathematics – STEM – education). בתוקף תפקידיה היא משתתפת בקביעת מדיניות ומעורבת בהחלטות של משרד החינוך. ממצאי מחקרים שערכה דורי השפיעו על תוכנית הלימודים בכימיה של משרד החינוך ועל דרכי ההערכה בבגרות. בין השנים 2003–2008 היא שימשה כיושבת ראש ועדת המקצוע בכימיה של משרד החינוך וכעת היא מכהנת כיושבת ראש ועדת המקצוע מדע וטכנולוגיה לכל של המשרד, הפועלת למען קידום אוריינות מדעית בקרב בני נוער. בין השנים 2009–2013 הייתה דיקנית לימודי המשך ולימודי חוץ בטכניון ופעלה להקמת קמפוס הטכניון במתחם שרונה בתל אביב-יפו[5].

בתפקידה הנוכחי כדיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, דורי הרחיבה את תוכנית מבטים כך שהיא כוללת כיום את תוכנית מבטים 2[6], בה סטודנטים בוגרי טכניון מצטיינים לומדים לתואר שני ותעודת הוראה בתמיכת מלגה (פטור משכר לימוד) שניתנת על ידי נשיא הטכניון. הקימה ביחד עם ד"ר ברנע ובתמיכת משרד החינוך וד"ר שרה זילברשטרום ראש האגף, את היחידה לכניסה להוראה למתמחים ומורים חדשים, שמעניקה סיוע למורים בראשית דרכם. כמן כן, היא יזמה את שילוב הטכניון בפרויקט משרד החינוך אקדמיה-כיתה[7], בו הסטודנטים משתלבים בהוראת המדעים מתחילת לימודיהם בפרויקט מבטים. תחום נוסף בו עוסקת דורי הוא קידום בנות ונשים בתחומי המדעים, הטכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה[8].

דורי הנחתה מעל ל-50 סטודנטים לתואר שני ושלישי (לרבות טלי טל ומירי ברק) ופרסמה כ-70 מאמרים בכתבי עת מובילים בינלאומיים וערכה שני ספרים בהוצאת Springer Publishing. כן פיתחה דורי כעשרים ספרי לימוד שונים בתחום הוראת הכימיה והביוכימיה[5]. בשנת 2020 זכתה דורי בפרס NARST[9] - הפרס היוקרתי ביותר במחקר בהוראת המדעים[10].

דורי נשואה לדב דורי, פרופסור בפקולטה להנדסת תעשייה וניהול בטכניון, אם לארבע בנות וסבתא לנכדים[11].

מחקרה

דורי ביססה מעמד בינלאומי בהוראת הכימיה בדגש של שילוב טכנולוגיות מתקדמות, בהערכה חינוכית (Assessment Knowledge) ובהתפתחות מקצועית של מורים. בין השנים 2000–2015 שימשה דורי כחוקרת ופרופסור אורחת במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס[5] – MIT. בעקבות מחקריה שם, יצאו במהדורות מיוחדות שני גיליונות של כתב העת Journal of Science Education and Technology (JOST) בעריכתה שהוקדשו לרפורמות בחינוך הגבוה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס[12].

ויזואליזציות מדעיות

דורי יישמה את הטמעת ההדמיה המולקולרית והמעבדה הממוחשבת בהוראת הכימיה בתיכון[13]. בעקבות פעילותה הוזמנה בשנת 2009 להעביר הרצאת מליאה ובשנת 2015 לנהל סימפוזיון בנושאים אלו בכנס גורדון למחקר Chemical Education Research & Practice, שהוא כנס שמיועד למדענים, ואנשים מובילים בעולם בהוראת המדעים[5].

במסגרת מחקריה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס חקרה דורי שיטות הוראה פעילות המשלבות ויזאליזציות ביחד עם פרופסור ג'ון בלצ'ר (John Belcher). יחד הם חקרו את הפרויקט Technology-Enabled Active Learning בעקבותיו שיעורי הפיזיקה במכון הטכנולוגי במסצ'וסטס עברו מהוראה מסורתית ללמידה פעילה בכיתה הנקראת Studio Physics[14].

מיומנויות חשיבה ברמה גבוהה ומטא-קוגניציה

דורי חקרה את לימודי הכימיה והכניסה לשימוש בנוסף לשלוש רמות ההבנה שהיה מקובל ללמד: מאקרוסקופית, מיקרוסקופית וסמל, גם את הרמה הרביעית: רמת התהליך[15]. שילוב ארבע רמות ההבנה עם ההדמיות בכיתות משמשות להעמקת ההבנה בכימיה בקרב תלמידי תיכון בישראל[5].

המושג 'מטא-קוגניציה' מתייחס ל'חשיבה על חשיבה' כחלק ממיומנות חשיבה גבוהה. נושא זה נחקר על ידי דורי, שגם ערכה שני ספרים על מטא-קוגניציה בהוראת מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, בהוצאת Springer Publishing: ספר שיצא לאור בשנת 2012 על מחקרים במטא-קוגניציה בחינוך למדע[16] וספר נוסף שיצא לאור בשנת 2017 על קוגניציה, מטא-קוגניציה ותרבות בחינוך למדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה[17].

למידה והערכה חינוכית ברמת בית הספר והאוניברסיטה

דורי הייתה חברה בוועדה בינלאומית אשר מתווה מדיניות של הערכה לצורך למידה (assessment for learning) ולהערכה של הלמידה (assessment of learning) של הארגון האירופאי למחקר בלמידה והוראה ב-2005–2006, והייתה שותפה לכתיבת מאמר עמדה של ארגון זה[18]. בנוסף, ערכה דורי שני מחקרי הערכה במימון המדען הראשי של משרד החינוך, האחד בנושא הערכה חלופית לתלמידים הניגשים לבגרות בכלל המקצועות[19] והשני בנושא הערכת תלמידים מחוננים בבתי-ספר יסודיים[19].

פרסומים

דורי פרסמה כ-70 מאמרים בכתבי עת מובילים בינלאומיים, כעשרים פרקים בספרים, ערכה שני ספרים בהוצאת Springer Publishing ופיתחה כעשרים ספרי לימוד שונים בתחום הוראת הכימיה והביוכימיה.

מאמרים נבחרים מכתבי עת אקדמיים

  • N. Barnea and Y. J. Dori (1999). High-school chemistry students’ performance and gender differences in a computerized molecular modeling learning environment. Journal of Science Education and Technology, 8(4), 257-271.
  • Y. J. Dori and O. Herscovitz (1999). Question posing capability as an alternative evaluation method: Analysis of an environmental case study. Journal of Research in Science Teaching, 36(4), 411-430.
  • Y. J. Dori and M. Barak (2001). Virtual and physical molecular modeling: Fostering model perception and spatial understanding. Educational Technology & Society, 4(1), 61-74. https://web.archive.org/web/20070119001010/http://ifets.ieee.org/periodical/vol_1_2001/dori.pdf
  • A. Zohar and Y.J. Dori (2003). Higher order thinking skills and low achieving students – Are they mutually exclusive? The Journal of the Learning Sciences, 12(2), 145-182.
  • Y. J. Dori (2003). From nationwide standardized testing to school-based alternative embedded assessment in Israel: Students’ performance in the “Matriculation 2000” Project. Journal of Research in Science Teaching, 40(1), 34-52.
  • Y. J. Dori and M. Hameiri (2003). Multidimensional analysis system for quantitative chemistry problems – Symbol, macro, micro and process aspects. Journal of Research in Science Teaching, 40(3), 278-302.
  • Y. J. Dori and J. W. Belcher (2005). How does technology-enabled active learning affect students’ understanding of scientific concepts? The Journal of the Learning Sciences, 14(2), 243-279.
  • Y. J. Dori and I. Sasson (2008). Chemical understanding and graphing skills in an honors case-based computerized chemistry laboratory environment: The value of bidirectional visual and textual representations. Journal of Research in Science Teaching, 45(2), 219-250.
  • Y. J. Dori and Z. Kaberman (2012). Assessing high school chemistry students' modeling sub-skills in a computerized molecular modeling learning environment. Instructional Science, 40, 69-91.
  • S. Avargil, O. Herscovitz and Y. J. Dori (2013). Challenges in the transition to large-scale reform in chemical education. Thinking Skills and Creativity, 10, 189-207.
  • Y. J. Dori, V. Dangur, S. Avargil and U. Peskin (2014). Assessing Advanced High School and Undergraduate Students' Thinking Skills: The Chemistry—From the Nanoscale to Microelectronics Module. Journal of Chemical Education, 91, 1306-1317.

ספרים כעורכת

  • A. Zohar and Y. J. Dori (2012). Metacognition in Science Education: Trends in Current Research. Dordrecht, The Netherlands: Springer-Verlag. 280 pp. Book in D. Zeidler, Series Editor, Contemporary Trends and Issues in Science Education.
  • Y. J. Dori, Z. Mevarech, and D. Baker (2017). Cognition, Metacognition and Culture in STEM Education. Dordrecht, The Netherlands: Springer-Verlag (to appear).

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ יהודית דורי באתר מוסד שמואל נאמן
  2. ^ הנהלת המרכז באתר מרכז המורים הארצי למקצועות הטכנולוגיים.
  3. ^ דורי, י. (2017, ינואר). פרופסור יהודית דורי. אוחזר מ-http://yjdori.net.technion.ac.il/?lang=he
  4. ^ Dori, Y. J., & Yochim, J. M. (1994). Human physiology: Improving students' achievements through intelligent studyware. Journal of Science Education and Technology, 3(4), 263-269
  5. ^ 5.0 5.1 5.2 5.3 5.4 דורי, י. (2017, ינואר). פרופסור יהודית דורי. אוחזר מ-http://yjdori.net.technion.ac.il/?lang=he.
  6. ^ הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. (2017). מבטים. אוחזר מ-http://edu.technion.ac.il/views3/
  7. ^ משרד החינוך. (2017). אקדמיה-כיתה. אוחזר מ-http://academia-kita.macam.ac.il/Pages/default.aspx.
  8. ^ Mishkin, H., Wangrowicz, N., Dori, D., & Dori, Y. J. (2016). Career Choice of Undergraduate Engineering Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 228, 222-228.
  9. ^ דף הזכייה באתר NARST
  10. ^ מגזין הטכניון, קיץ 2020 עמוד 34
  11. ^ "עושים עסקים". 2/4/17. ראיון ברדיו עם רן לוי.
  12. ^ Dori, Y. J. (Ed.) (2007). Educational reform at MIT: Advancing and evaluating Technology-based projects on- and off-campus. Journal of Science Education & Technology, 16(4).
  13. ^ Y. J. Dori and M. Barak (2001). Virtual and physical molecular modeling: Fostering model perception and spatial understanding. Educational Technology & Society, 4(1), 61-74. http://ifets.ieee.org/periodical/vol_1_2001/dori.pdf
  14. ^ Y. J. Dori and J.W. Belcher (2005). How does technology-enabled active learning affect students’ understanding of scientific concepts? The Journal of the Learning Sciences, 14(2), 243-279.
  15. ^ YY. J. Dori and Z. Kaberman (2012). Assessing high school chemistry students' modeling sub-skills in a computerized molecular modeling learning environment. Instructional Science, 40, 69-91
  16. ^ A. Zohar and Y. J. Dori (2012). Metacognition in Science Education: Trends in Current Research. Dordrecht, The Netherlands: Springer-Verlag. 280 pp. Book in D. Zeidler, Series Editor, Contemporary Trends and Issues in Science Education.
  17. ^ Y. J. Dori, Z. Mevarech, and D. Baker (2017). Cognition, Metacognition and Culture in STEM Education. Dordrecht, The (Netherlands: Springer-Verlag (to appear in 2017).
  18. ^ M. Birenbaum, K. Breuer; E. Cascallar, F. Dochy, Y.J. Dori, J. Ridgway, and R. Wiesemes (2006). A learning integrated assessment system. In: EARLI Series of Position Papers. R. Wiesemes, G. Nickmans A. (Eds.). Educational Research Review, 1(1), 61-67.
  19. ^ 19.0 19.1 Y. J. Dori, Z. Mevarech, and D. Baker (2017). Cognition, Metacognition and Culture in STEM Education. Dordrecht, The (Netherlands: Springer-Verlag (to appear in 2017).
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0