יאקוב דה פורמנטרו
לידה | בין 1620 ל-1625 |
---|---|
פטירה | אחרי 1668 |
יאקובּ דה פורמנטרו (Jacob de Formentrou; נולד בין 1620 ל־1625 – נפטר לאחר 1668) היה צייר בארוק פלמי שפעל באנטוורפן שהתמחה בז'אנרים של חברות עליזות וציורי גלריה.
חייו
מעט מאוד ידוע על חייו של יאקובּ דה פורמנטרו. בשנים 1640–1641 הוא מוזכר כתלמיד ברשומות של גילדת לוקאס הקדוש באנטוורפן. לאחר מכן הוא הפך למאסטר בגילדה ועדיין היה רשום ככזה בשנת 1659.[1]
הציור "ג'נטלמן שחוזר לאחר ביצוע מוזיקה בכפר" משנת 1668 (נמכר בכריסטיס שבלונדון ב-10 בדצמבר 2010), הוא התיעוד האחרון של דה פורמנטרו.[2]
יצירתו
רק יצירות מעטות שלו ידועות. את כל אלה ניתן לסווג כציורי ז'אנר, בפרט ציורים בנושא "חברות עליזות" ותמונות גלריה.
חברות עליזות
הציורים המעטים המיוחסים לדה פורמנטרו כוללים את ציורי "הגלריה לאמנות" ו"חברה אלגנטית על מרפסת", שניהם באוספים פרטיים כמו גם "משחק שש-בש".[3] השניים הראשונים שייכים לז'אנר של החברה העליזה המתארת קבוצה של אנשים נהנתנים. הז'אנר היה פופולרי גם בפלנדריה וגם ברפובליקה ההולנדית במאה ה-17.
ציורי גלריה
שתי קומפוזיציות שייכות לז'אנר "ציורי הגלריה" מיוחסים לו: "פנים גלריה לאמנות" (אוסף פרטי) ו"אוסף תמונות", שנמצא כיום באוסף המלכותי.[4] ז'אנר "ציורי הגלריה" התפתח באנטוורפן, שם פרנס פרנקן הצעיר ויאן ברויגל האב היו האמנים הראשונים שיצרו ציורים של אוספי אמנות בשנות ה-20 של המאה ה-17. ציורי גלריה מתארים חדרים גדולים בהם מוצגים ציורים רבים ופריטים יקרים אחרים בסביבה אלגנטית. העבודות המוקדמות ביותר בז'אנר זה הציגו חפצי אמנות יחד עם פריטים אחרים כמו כלים מדעיים או מוצגי טבע מעניינים. הז'אנר הפך מיד לפופולרי ובעקבותיהם הגיעו אמנים אחרים כמו יאן ברויגל הבן, קורנליוס דה בלייה, האנס חורדאנס, דייוויד טנירס הבן.
הציור הידוע ביותר של דה פורמנטרו הוא ציור הגלריה המכונה "אוסף תמונות" שנמצא כיום באוסף המלכותי.[4] הציור מתאר חדר מלא בתמונות, ובתוכו כמה דמויות של חובבי אמנות. התמונות השונות התלויות על קירות החדר מייצגות עבודות של אמנים מובילים מדורו של דה פורמנטראו שעבדו באנטוורפן באמצע המחצית השנייה של המאה ה-17. הקומפוזיציה כוללת גם דיוקנאות של רובנס, ואן דייק, שני אמני אנטוורפן הבולטים מהדור הקודם.[3]
ציורי גלריה יכולים לייצג אוספים בפועל או אוספים דמיוניים. אוסף התמונות מתאר גלריה מדומיינת וניתן לראות בו סיכום של הטוב ממה שאמנים אמצע המאה ה-17 של אנטוורפן יכלו להפיק.
מספר סוגיות הקשורות לקומפוזיציה עדיין לא נפתרות לגמרי. קודם כל תאריך הציור. תאריך הציור נקבע כעת ל־1654[5] היסטוריוני האמנות גם הם אינם תמימי דעים בדעתם אם הציור היה שיתוף פעולה בין כמה ציירים או קבוצה גדולה של ציירים. על בסיס ניתוח איקונוגרפי מגיעים למסקנה שהציור אינו שיתוף פעולה בין כל האמנים שיצירותיהם מיוצגות בציור אלא מייצג את המאמץ המשולב של דה פורמנטרו וארסמוס קלינס השני, צייר מוביל באנטוורפן.[3] פ. ג. מאייר לעומת זאת סבור שהקומפוזיציה היא שיתוף פעולה בין כל האמנים שיצירותיהם מתוארות. הוא מייחס את ההרכב ואת התמונות השונות המתוארות בו באופן הבא:
- יאקובּ דה פורמנטרו: תיעוד הגלריה ועיצובה הכללי
- יאן דוידזון דה האם: טבע דומם של פרי באמצע צד שמאל, חתום I D Heem
- ארסמוס קלינס הצעיר: הציור מעל הארובה והפסלים בגלריה
- יוריס ואן סון: קרטושים טבע דומם מימין לקיר האחורי, חתום J.VAN'SON
- פיטר ניפס האב או פיטר ניפס הצעיר: פנים הכנסייה מימין לאח, מתוארך ומונוגרמה: 1654 / PN
- יאן פיטרס הראשון: הנוף מימין לקרטושים של טבע דומם, מונוגרמה i.P
- הנדריק אנדריסן: טבע דומם בחלק התחתון השמאלי של הקיר הימני, מונוגרמה של HA
- פיטר דה וייט (II) ?: הנוף באמצע השורה הגבוהה של הקיר הימני, חתום: PDW
- יאן ואן קאסל האב: אוסף החרקים על רקע לבן, קיר ימני מעל לדלת, חתום IVK
- פיטר בואל: הברבור המת קיר ימני, שורה עליונה בקדמת הציור, חתום על P.BOEL
- ניקולאס ואן אייק: קרב על סוסים, שהוא השני בשורה עליונה, קיר ימני, חתם על N.V.EYC
- Gaspar de Witte: ציור הנוף מימין לדלת, חתום G.D.WITTE
- אנונימי, תאריך 1653: ציורים והעתקים שונים.[5]
ניתן לפרש את הציור כאל התייחסות לקהל צופים אניני טעם, ובמיוחד להדגיש את פעילות הערכת הציירים על סמך מאפיינים סגנוניים.[3] ניתן לראות בציור גם עדות מעוצבת בקפידה של הכישרון ומורשת העבר של בית הספר לציור באנטוורפן.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Ontdek schilder Jacob de Formentrou, rkd.nl (בהולנדית)
- ^ Christies - Page Not Found, www.christies.com
- ^ 3.0 3.1 3.2 3.3 Hannelore Magnus, Schilders, connoisseurs en hun (Salomons)oordeel: Het Schilderijenkabinet (1659) van Jacob de Formentrou en Erasmus II Quellinus, De Zeventiende Eeuw. Cultuur in de Nederlanden in interdisciplinair perspectief 28, 2012-08-14, עמ' 40–65 doi: 10.18352/dze.8122
- ^ 4.0 4.1 Explore the Royal Collection Online, www.rct.uk
- ^ 5.0 5.1 Jacob de Formentrou en Anton Goubau en Jan Davidsz. de Heem en Erasmus Quellinus (II) en Joris van Son en Pieter Neefs (I) of Pieter Neefs (II) en Jan Peeters (I) en Hendrick Andriessen en mogelijk Peter de Witte (II) en Jan van Kessel (I) en Peeter Boel en Nicolaas van Eyck (I) en Gaspar de Witte en Anoniem eerste helft jaren 1650, gedateerd 165(3?), rkd.nl (בהולנדית)
29109531יאקוב דה פורמנטרו