טמפוס איריס
טמפוס איריס (באנגלית: TEMPUS IRIS) הוא מיזם לקידום יחסים אקדמיים בינלאומיים במכללות אקדמיות בישראל אשר אושר למימון של הקהילה האירופית במסגרת תוכנית טמפוס, שמטרתו לקדם מדיניות, פעילויות, מיומנויות ותרבות בינלאומיים, בינתרבותיים וגלובאליים במכללות אקדמיות ציבוריות במדינת ישראל. המיזם הוא תלת שנתי 2012-2015 (החל מאמצע אוקטובר 2012) וכולל 18 שותפים בישראל ובאירופה.
בנאום השכלה גבוהה
המושגים בִּנְאוּם (Internationalization) וגלובליזציה קרובים זה לזה, ולעיתים נעשה בהם שימוש חופף, על אף ההבדל, אם כי החמקמק, בין השניים. בנאום הוא תהליך פיתוחם והרחבתם של קשרים בין אומות לתרבויות אשר מסייע ומעודד את חיזוקם של שיתופי פעולה הקשורים למחקר, להוראה ולפעילויות שירות שונות, ובכך הוא גם תורם להעשרת איכות ההשכלה הגבוהה[1]. גלובליזציה, לעומת זאת, היא תהליך המדגיש את תפקידם ההולך וגובר של מערכות כלל-עולמיות הממוקמות מחוץ ומעבר למדינה נתונה הנושאות את סממניהן של תרבויות דומיננטיות, ובעיקר את אלו של התרבות האמריקאית[2]
בנאום בהקשר למוסדות להשכלה גבוהה מוגדר כ"תהליך האינטגרציה של מדדים בינלאומיים, בין-תרבותיים וגלובליים במטרות, בפעולות ובתפקודה של השכלה גבוהה"[3]. מטרתו של בנאום במכללה אקדמית לחינוך היא להכין את הסטודנטים והסגל לחיים בעידן הגלובלי, המאופיין באיחוד ובקירוב של אנשים בעלי רקע תרבותי שונה במסגרות שונות של עבודה ולמידה. לבנאום שלושה היבטים עיקריים: פיתוח ערכים גלובליים, קידום איכות אקדמית והתאמת תוכניות לימודים לסטנדרטים בינלאומיים ולשוק העבודה. היבטים אלה נשענים על הערכים של פיתוח סבלנות וקבלת השונה, היכרות עם תרבויות שונות, חיזוק הקשר בין אנשים בעלי רקע תרבותי שונה ופיתוח מיומנויות תקשורת ורבלית וחזותית בין אנשים מתרבויות שונות. ההיבט של איכות אקדמית נשען על הנחת יסוד ששיתוף פעולה בין חברי הסגל של מוסדות שונים בתחום מחקר והוראה תורם להפריה הדדית ועשוי להעלות את האיכות האקדמית. ההיבט הפרקטי מתייחס להיבטים הגלובליים של השתלבות בוגרי המוסדות האקדמיים בשוק העבודה הגלובלי והתאמת תוכניות הלימודים כך שהבוגרים יוכלו להתקבל להמשך לימודים במוסדות אחרים.
משתתפים במיזם
בישראל משתתפים בפרויקט מוסדות אקדמיים מהפריפריה ומהמרכז, מכללות להנדסה ולמדעי החברה, מכללות לחינוך ומכללות ערביות. המכללות האקדמיות המשתתפות בפרויקט בישראל כוללות את:<
- מכללת אורט בראודה (קואורדינטור)
- שנקר - בית ספר גבוה להנדסה ולעיצוב
- המכללה האקדמית עמק יזרעאל ע"ש מקס שטרן
- מכללת אלקאסמי
- המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי
- המכללה האקדמית ספיר
- המכללה האקדמית בית ברל
בנוסף, שותפים לפרויקט גם:
- ועד ראשי המכללות (ור"מ)
- משרד החוץ, המחלקה לשת"פ תרבותי ומדעי, אגף קשתו"ם
- התאחדות הסטודנטים הארצית
אוניברסיטת תל אביב גם היא שותפה בכירה במיזם, ומספקת את התשתית המחקרית לנושא האינטרנציונליזציה והקשרים הבינלאומיים.
השותפים האירופיים לפרויקט הם:
- Pedagogosche Hochschule Karnten (אוסטריה)
- Universita Carlo Cattaneo (איטליה)
- University of Bristol (בריטניה)
- Warsaw University of Technology (פולין)
בנוסף, שותפות להצעה חברה עסקית העוסקת בתהליכים בינלאומיים בהשכלה גבוהה מגרמניה (Centre for higher education development consult), ארגון אוניברסיטאות אירופיות הממוקם בבלגיה (European centre for strategic management of universities) וארגון אירופי לחינוך בינלאומי מהולנד (European Association for International Education).
יעדי הפרויקט
- פיתוח תוכניות אסטרטגיות לתהליכי אינטרנציונליזציה במכללות האקדמיות המשתתפות בפרויקט
- עידוד שיתוף חברי סגל אקדמי, סגל מנהלי וסטודנטים לפעילות בינלאומית
- הקמת משרדי קשרים בינלאומיים במכללות המשתתפות
- ייזום פעילויות אקדמיות בינלאומיות והקמת רשת לעידוד פעילויות בינלאומיות במכללות המשתתפות ובמוסדות אחרים בישראל ובאירופה.
בשנת 2014 הושק עלון מידע מקוון ושמו 'חדשות הבנאום' בהוצאת המכללה האקדמית ע"ש קיי. מטרת העלון היא לספק לחברי הסגל האקדמי והמנהלי ולסטודנטים במכללת קיי כאחד, מידע אודות פעילויות בינלאומיות אקדמיות שונות המתקיימות במכללה בתחומי הוראה ומחקר. בהיותו עלון מקוון, הוא כולל גם קישורים לסרטונים ואתרים הקשורים לבנאום.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Kreber, C. (2009). Different perspectives on Internationalization in higher education. New Directions for Teaching and Learning, 118, 1-14.
- ^ Marginson, S. (2000). Rethinking academic work in the global era. Journal of Higher Education Policy and Management, 22(1), 23-35.
- ^ Knight, J. (2004). Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, 8(1), Spring 2004 5-31
22379735טמפוס איריס