טיסה 981 של טורקיש איירליינס

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Crystal Clear app help index.svg
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.

אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

טיסה 981 של טורקיש איירליינס
TC-JAV (5920254289) (2).jpg
אנדרטת זכרון

טיסה 981 של טורקיש איירליינס (TK981/THY981) הייתה טיסה סדירה מנמל התעופה איסטנבול ישילקוי לנמל התעופה הית'רו בלונדון, עם עצירת ביניים בנמל התעופה אורלי בפריז.

נסיבות האסון

ב-3 במרץ 1974 התרסק ה-McDonnell Douglas DC-10 שהפעיל את הטיסה לתוך יער ארמנונוויל, מחוץ לפריז, והרג את כל 346 האנשים שהיו על הסיפון. ההתרסקות הייתה ידועה גם בשם האסון האווירי של ארמנונוויל. טיסה 981 הייתה התרסקות המטוס הקטלנית ביותר בתולדות התעופה עד 27 במרץ 1977, אז נספו 583 בני אדם בהתנגשות של שני מטוסי בואינג 747 בטנריף. זו נותרה התאונה הקטלנית ביותר של מטוס יחיד עד להתרסקות טיסה 123 של Japan Airlines ב-12 באוגוסט 1985, והתאונה האווירית הקטלנית ביותר ללא ניצולים עד ההתנגשות האווירית של צ'רקי דאדרי ב-12 בנובמבר 1996. זו נותרה תאונת המטוס היחיד הקטלנית ביותר ללא ניצולים, ההתרסקות הקטלנית והקטלנית הראשונה שבה היה מעורב ה- McDonnell Douglas DC-10, אסון התעופה החמישי הקטלני ביותר בסך הכל (כולל 9/11), והתאונה האווירית הקטלנית ביותר שהתרחשה בצרפת. זוהי גם תאונת התעופה הקטלנית ביותר שלא הייתה מעורבת בה בואינג 747 (לא כולל 9/11).

חקירת התאונה

ההתרסקות התרחשה כאשר דלת מטען מאובטחת בצורה שגויה בחלקו האחורי של המטוס התפרצה ונשברה, וגרמה לשחרור נפץ שניתק כבלים קריטיים הדרושים לשליטה במטוס. כדי למקסם את מרחב העבודה בתוך תא המטען, דלתות המטען נפתחו כלפי חוץ, מה שהופך אותן לפגיעות להיפתח בכוח בגובה רב תחת לחץ רגיל בטיסה. כדי למנוע זאת, נעשה שימוש במערכת נעילה מיוחדת שננעלה בלחץ כשהיא סגורה כהלכה. כדי להבטיח שהתפסים היו ממוקמים כראוי, ידית בצד החיצוני של הדלת לחצה פיני מתכת קטנים לתוך התפסים; אם התפסים היו במיקום לא תקין, הפינים לא יתיישרו והידית לא תיסגר.

בשירות הקודם, בעיקר תקרית שהתרחשה בטיסה 96 של אמריקן איירליינס ב-1972, הבחינו שאפשר לסגור את הידית בדלתות מטען DC-10 למרות שהתפסים היו במצב לא נכון. הסיבה לכך הייתה שהקישור בין הידית לפינים היה חלש מדי ואיפשר את הידית להידחף למצב סגור. הוזמן שינוי קטן להתקנת לוחית תמיכה לחיבור הידית כדי לחזק אותו; מסמכי היצרן הראו שעבודה זו הושלמה במטוס המעורב בטיסה 981, אך הלוח לא הותקנה למעשה. כמו כן, צוין כי הידית במטוס ההתרסקות תוייקה במועד מוקדם יותר כדי להקל על סגירת הדלת. לבסוף, הנעילה בוצעה על ידי מטפל בכבודה שלא דיבר טורקית או אנגלית, השפות היחידות שצוינו בהודעת אזהרה לגבי פגמי העיצוב של דלת המטען ושיטות הפיצוי עליהם. לאחר האסון, התפסים עוצבו מחדש ומערכת הנעילה שודרגה משמעותית.

בחקירה הבאה נמצא כי מערכת תנאים דומה, שגרמה לכשל של רצפת מטוס בעקבות שחרור נפץ של מחזיק המטען, התרחשה בניסויים קרקעיים ב-1970 לפני כניסת סדרת DC-10 לשירות מסחרי. האקדח המעשן היה תזכיר מיצרן גוף המטוס, Convair, למקדונל דאגלס, שבו צפויה סדרת האירועים שהתרחשו בטיסה 96, וקטלנית בטיסה 981; היא הגיעה למסקנה שאם אירועים אלו יתרחשו, זה כנראה יביא לאובדן המטוס. למרות האזהרה הזו, לא נעשה דבר כדי לתקן את הפגם. ההשלכות של זה היו רבות, כולל - אך לא רק - כמה מהתביעות האזרחיות הגדולות ביותר עד לאותו תאריך.


קישורים חיצוניים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0