הפיגועים בקניה (2002)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף טיסה 582 של ארקיע)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הפיגועים בקניה
תאריך 28 בנובמבר 2002
מקום מומבסה, קניה
סוג פיגוע תופת, ניסיון הפלת מטוס
נשק מכונית תופת, חגורת נפץ, טילי כתף מדגם 9K32 סטרלה-2
הרוגים 15
פצועים 80
מבצע אל-קאעידהאל-קאעידהאל-קאעידה

הפיגועים בקנייה הם שני פיגועים רצופים שנערכו בקניה ב-28 בנובמבר 2002, על ידי ארגון טרור המקורב לאל-קאעידה.

  • תקיפת מלון "פרדייז", פיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים ו-13 קנייתים.
  • ניסיון תקיפת טיסה 582 של ארקיע באמצעות טיל כתף שכשל.

הפיגועים בוצעו על ידי טרוריסטים אסלאמיסטים מארגון טרור אסלאמי המקורב לאל-קאעידה בשם "אל-איתיחאד אל-איסלמיה" (אנ'). עבדאללה מוחמד פאזול, מנהיג אל-קאעידה במזרח אפריקה, שעמד מאחורי פיגועים אלה, חוסל בסומליה ביוני 2011.[1]

תקיפת מלון "פרדייז"

ב-28 בנובמבר 2002 במהלך חופשת החנוכה ביקרה בקניה קבוצה של כ-200 ישראלים לטיול ספארי. חוליית טרור אסלאמי עקבה אחריהם לאחר שנחתו בשדה התעופה בקניה והמשיכו לכיוון מלון "פרדייז" במומבסה. משהגיעה קבוצת הישראלים למלון, אנשי החוליה הגיעו עם מכונית תופת, אחד מהמחבלים נכנס ללובי והפעיל את חגורת הנפץ שעל גופו בעוד ששאר חברי החוליה שחיכו בחוץ הגיעו עם מכונית תופת לכיוון המלון ופוצצו עצמם בכניסה.

המלון נשרף כולו וכתוצאה מכך נהרגו 15 איש, בהם שני ילדים ישראלים ואזרח ישראלי והשאר קנייתים, וכ-80 נפצעו, בהם 17 ישראלים.

למחרת הפיגוע הגיעה לקניה משלחת של חיל הרפואה והיחידה הטקטית לחילוץ מיוחד (669), שהחזירה לישראל את הפצועים וההרוגים הישראלים.[2]

תקיפת טיסה 582 של ארקיע

טיסה 582 של ארקיע
המטוס שהיה מעורב בתקרית
המטוס שהיה מעורב בתקרית
המטוס שהיה מעורב בתקרית
תאריך 28 בנובמבר 2002
מיקום מומבסה, קניה
גורם התקפת טילים
קואורדינטות
הרוגים 0
פצועים 0
ניצולים 271 (כולם)
המעורבים באסון
כלי טיס
כלי טיס בואינג 757-3E7
מספר זנב 4X-Baw
מוצא נמל התעופה הבינלאומי מוי (מומבסה)
יעד נמל התעופה בן-גוריון
מפעיל ארקיע
נוסעים 261
אנשי צוות 10

טיסה 582 של ארקיע (IZ582) המריאה מנמל התעופה מוי במומבסה ב-28 בנובמבר 2002 בשעה 07:30 לעבר נמל התעופה בן-גוריון. כדקה וחצי לאחר ההמראה נורו לעבר המטוס שני טילי כתף מדגם SA-7 והחטיאו את המטוס.

בתחילה שקלו בחברת "ארקיע" להורות לטייסים לנחות נחיתת חירום בניירובי או באדיס אבבה, אולם כיוון שלא היו סימנים לנזק שנגרם, הוחלט להמשיך בטיסה ישירה לישראל. בעת הנחיתה ליוו את המטוס מטוסי F-15 של חיל האוויר, והוא נחת בשלום בנמל התעופה בן-גוריון.[3]

חקירה

לאחר התקרית התברר כי את ניסיון הפלת המטוס ואת הפיגוע במלון הישראלי "פארדייז", שאירע באותו יום ובו נהרגו שלושה ישראלים ו-13 קנייתים, ביצעו פעילי ארגון טרור אסלאמי המקורב לאל-קאעידה בשם אל "איתיחד אל איסלמיה".[4] בשנת 2004 נעצרו שלושה בחשד שביצעו את הפיגועים.[5]

הועלתה השערה שהסיבה לכישלון הפיגוע היא שכיסוי ראש הביות של הטיל לא הוסר, מה שגרם לטילים להחטיא.[6]

כשבוע לאחר האירוע נמצאו שרידי אחד הטילים בכפר צ'יזרי, הטיל השני שלא התפוצץ נמצא בכפר נגינדו, כשני קילומטרים מצ'יזרי.[7] בעקבות האירוע הופסקו טיסות מטוסים ישראליים לקניה.

הקנייתים הסתייעו לצורך החקירה באנשי מודיעין אמריקנים וישראליים שהצליחו לחשוף את פעילות המפגעים. רוב האחראיים והמבצעים של הפיגוע הכפול חוסלו או נתפסו על ידי האמריקנים וכוחות ביטחון נוספים במשך השנים.

מבצעים

פאזול עבדאללה מוחמד מפקד הפיגוע המשולב במומבסה, חוסל ב-2011 בידי חיילים סומלים. סאלח עלי סאלח נבהאן ששיגר טיל לעבר המטוס חוסל בסומליה ב-2009 על ידי הצי האמריקני. חברו לחוליה עיסא עת'מאן עיסא נעלם ב-2007. אבו טלהא אל סודני שסיפק את הטילים חוסל ב-2007 בסודאן בתקיפת מטוס אמריקני. עבדאללה אחמד עבדאללה המנהיג הרוחני של אל קאעידה בקרן אפריקה חוסל בטהראן ב-2020.

מניע

ההערכה היא כי מארגני המתקפות ביקשו להפחית דרמטית את פעילות ישראל ביבשת אפריקה. לשני הפיגועים בו זמנית הייתה השפעה ישירה על ענף התיירות בישראל. מלון פרדייז היה נכס בבעלות ישראלית על חוף הים, שהרבה נופשים ישראלים פקדו אותו.

הקבוצה המיליטנטית של אל-שבאב מרוכזת בעיקר בסומליה ובגלל אבטחת גבול חלשה, לעיתים קרובות זולגת לקניה. בקניה קיימת אוכלוסייה מיעוט מוסלמית שהייתה מנוכרת מבחינה היסטורית, המתנגדת יותר ויותר לפעילויות מערביות בקניה. אוכלוסייה זו איפשרה לתנועה הג'יהאדיסטית להשיג אחיזה חזקה בתוך קניה וסייעה לה לפעול.

בעקבות התקרית

בעקבות התקרית המחלקה לביטחון המולדת של ארצות הברית (DHS) השקיעה במחקר ובפיתוח מערכות מתקדמות להגנה על מטוסים מפני טילים,[8] ישראל פיתחה את מערכת ההגנה למטוסי נוסעים בשם מגן רקיע, וחברות תעופה ציידו חלק ממטוסי הנוסעים שלהן במערכות לשיבוש טילים.[9]

בעקבות התקרית מדינות אירופה המליצו לאזרחיהם להימנע מלנסוע לקניה, וקניה נפגעה כלכלית עקב הפסקת התיירות בשנים שלאחר הפיגועים.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34569343הפיגועים בקניה (2002)