טופולב Tu-104
טופולב Tu-104 צ'כי | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס נוסעים | ||||||||||
קוד נאט"ו | Camel | ||||||||||
צוות | 7 | ||||||||||
נוסעים | 50-100 | ||||||||||
| |||||||||||
|
טופולב Tu-104 (קוד דיווח נאט"ו: Camel) היה מטוס נוסעים דו-מנועי לטווח בינוני מתוצרת ברית המועצות. טופולב Tu-104 היה מטוס הנוסעים הסילוני השלישי בעולם, אחרי דה האווילנד קומט הבריטי, והאוורו ג'טליינר הקנדי. הוא היה הראשון מבין השלושה אשר נכנס לשירות סדיר.
רקע לבנייתו
חברת איירופלוט הוציאה דרישה בתחילת שנות החמישים למטוס נוסעים מודרני בעל כושר נשיאה גדול יותר וביצועים טובים יותר מאשר כלי הטיס שהיו ברשותה. הדרישה נענתה על ידי משרד התכנון טופולב, אשר סיפק תכנון שהתבסס על המפציץ האסטרטגי טופולב Tu-16. הכנפיים, המנועים ומשטחי הזנב של המטוס זהים לאלו של המפציץ. גוף המטוס הורחב והפך למדוחס (לצורך הובלת נוסעים) ויכול היה להכיל 50 נוסעים. טיסתו הראשונה של המטוס הראשון מייצור סדרתי נערכה ב-6 בנובמבר 1955 במפעל בחרקוב.
200 מטוסים מדגם זה נבנו עד הפסקת הייצור בשנת 1960. המטוס היה חלק מצי מטוסי הנוסעים של חברת איירופלוט עד שנת 1981. חברת התעופה הצ'כית הלאומית רכשה כמה מטוסים מדגם Tu-104A בעלי כושר נשיאה של 81 נוסעים.
לאחר הוצאתו משירות מסחרי הועברו כמה מטוסים לצבא הסובייטי ושימשו לתובלת אנשי צבא ולאימון קוסמונאוטים בתנאי חוסר משקל.
דגמים
- Tu-104 - גרסה מקורית ל-50 נוסעים.
- Tu-104A - דגם משופר ל-70 נוסעים.
- Tu-104D - דגם משופר ל-85 נוסעים.
- Tu-104V - דגם משופר ל-100 נוסעים.
- Tu-104B - דגם עם מנוע משופר, 100 נוסעים.
- Tu-104E
- Tu-110 - פיילוט עם 4 מנועים.
מטוסי נוסעים מתוצרת טופולב | |
---|---|
|