חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים
תאריך לועזי 30 בינואר 2012
תאריך עברי ו' בשבט תשע"ב
כנסת הכנסת השמונה עשרה
תומכים 23
מתנגדים 0
חוברת פרסום ספר החוקים 2335, עמ' 159
הצעת חוק פרטית
משרד ממונה משרד הבריאות
נוסח מלא הנוסח המלא

חוק הגבלת שיווק של משקאות אלכוהוליים הוא חוק ישראלי שמטרתו היא צמצום צריכת האלכוהול בכלל ובקרב בני נוער בפרט. חוק זה חוקק ב־2012. החוק מגביל ואוסר פרסום של משקאות אלכוהוליים בתנאים מסוימים אצל היבואנים והמשווקים לשם צמצום צריכת האלכוהול.

רקע החוק

יש שתי גישות בכל הקשור לפרסום ולשיווק של משקאות אלכוהוליים בכלל, ולצעירים בפרט, ושתיהן מתבססות על מחקרים ועל סקרים של חוקרים. גישה אחת, המקובלת על יצרני המשקאות האלכוהוליים ועל מי שמתפרנסים מהתעשייה, היא שאלכוהול הוא מוצר חוקי ולכן יש לאפשר פרסום חוקי שלו. להגבלות על פרסום משקאות אלכוהוליים יש השפעה שלילית על שוק האלכוהול ועל שוק הפרסום. לפי גישה זו, פרסום אלכוהול אינו גורם להגברת צריכת האלכוהול אלא רק מנתב את הצרכנים לשתות משקאות מסוג מסוים.

הגישה השנייה, גישתם של החוגים המתנגדים לפרסום, היא שאומנם אלכוהול הוא מוצר חוקי אך גם מוצר בעל פוטנציאל רב לגרום נזקים בריאותיים. פרסום משקאות אלכוהוליים מטרתו להגביר את צריכת האלכוהול בקרב מי שנוהגים לשתות, וכן "לגייס" צרכני אלכוהול חדשים ובכך להגדיל את נפח המכירות. לפי גישה זו, פרסום משקאות אלכוהוליים משפיע על היחס לשתיית אלכוהול, ובסופו של דבר מעודד ומגביר צריכה של משקאות כאלה, בייחוד בקרב צעירים.[1]

עיקרי החוק

  1. איסור פרסום משקאות אלכוהוליים על שלטי חוצות
  2. איסור פרסום או מתנה
א. אסור לפרסם לצרכן משקה משכר חזק שאליו נלווים פרס או זכות להשתתפות בהגרלת פרסים או בתחרות.
ב. אסור לפרסם משקאות משכרים חזקים במקומות שאינם מיועדים לשתייה.
ג. אסור להעניק משקה משכר כפרס בתוכנית המשודרת בטלוויזיה או ברדיו ולא יוזכר שם של יצרן המשקה המשכר כמי שמעניק פרס כאמור.

הגבלת פרסום

פרסום למשקה משכר הוא פרסום המכיל חלק מהפרטים הבאים:

  1. שם של המשקה המשכר
  2. לוגו של המשקה המשכר
  3. שם של היצרן של המשקה המשכר
  4. לוגו של היצרן של המשקה המשכר
  5. אריזת המשקה המשכר ומקום מכירתו
  6. מקום ייצור המשקה המשכר ותמונות המקום
  7. אחוז האלכוהול במשקה המשכר
  8. קיומה של תעודת הכשר למשקה המשכר
  9. תחרות שבה השתתף המשקה המשכר, לרבות ציון, דירוג וסוג זכייה בתחרות
  10. מחיר המשקה המשכר
  11. שנת הייצור של המשקה המשכר
  12. פרטי מידע נוספים שקבע השר, אם הפרסום נעשה בכתב עת מקצועי שעניינו משקאות משכרים והשר אישר לעניין זה.[2]

עונשים

אדם יחיד אשר יעבור אל אחד מעיקרי החוק יקבל קנס עד 75,300 ₪ או עונש מאסר למעלה משנה אבל לא יותר משלוש שנים.

אם תאגיד מסוים יעבור על החוק יקבל התאגיד קנס של 226,000 ₪ או עונש מאסר לבעלים של למעלה משלוש שנים.

אזהרות

א. על כל משקה משכר צריך להיות אחת מהתוויות/ האזהרות הבאות:

  1. אזהרה למשקה משכר חזק- "אזהרה: צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות!".
  1. אזהרה למשקה משכר -"אזהרה: מכיל אלכוהול – מומלץ להימנע משתייה מופרזת".

ב. האזהרה אמורה להיות מודבקת או מודפסת על המשקה או התווית שעליו.

ג. האזהרה צריכה להיות בולטת לעין, באותיות בצבע שחור, קריאות וזהות בהדגשתן, על רקע לבן, ייתחם במסגרת בצבע שחור שעובייה והדגשתה כעובי האותיות באזהרה, גודל האזהרה כולה יהיה 15% משטח התווית לפחות.

קישורים חיצוניים

  • ויקיטקסט חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, באתר ויקיטקסט
  • היסטוריית החקיקה של חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, במאגר החקיקה הלאומי באתר הכנסת

    הערות שוליים

    הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
    רשימת התורמים
    רישיון cc-by-sa 3.0

    27542764חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים