ז'ורז' מתייה

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף ז'ורז' מתיו)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ז'ורז' מתייה

ז'ורז' מתיו (צרפתית: Georges Mathieu; ‏ 27 בינואר 1921 - 10 ביוני 2012) היה צייר, תאורטיקן אמנות וחבר באקדמיה לאמנויות בפריז. [1] הוא נחשב לאחד מאבות ההפשטה הלירית האירופית, מגמה של אינפורמליזם.

ביוגרפיה

מתיו נולד בבולון-סור-מר. אביו, אדולף ז'ורז' מתיו, הועסק כמנהל בנק בבארקליס. אמו, מדלן דורפה (בצרפתית: Madeleine Durpé), לימדה אותו ציור בילדותו. המשפחה התגוררה ליד סוללות העיר בשדרות הנסיך אלברט 38. בשנת 1933 התגרשו הוריו של מתיו והוא עבר לגור תחת חסותה של דודתו בורסאי .

בשנים 1927–1933 למד במגוון בתי ספר בבולון-סור-מר ואחר כך בבית הספר הוצ'ה בורסאי. לאחר מכן למד אנגלית ומשפטים באוניברסיטת ליל .

בשנת 1942 מתיו התחיל לעבוד כמורה לאנגלית בשנת 1942 בבית הספר התיכון של העיר דואה בצפון צרפת. בשנים שלאחר מכן מילא מספר משרות, בשנת 1944 שימש כמתורגמן עבור הצבא האמריקאי בקמברה, לימד באוניברסיטה האמריקאית של ביאריץ ובשנים 46–1945 לימד באיסטרס, קומונה בדרום צרפת .

בשנת 1942 הוא צייר ציורים פיגורטיביים של תמונות אנגליה מגלויות כתחביב. מאוחר יותר במהלך שנת 1944, הוא החל את ההתבוננות שלו באסתטיקה שהרעיון הבא מחזיק בה: הציור אינו צריך לייצג כדי להתקיים. גילוי זה מקורו בקריאותיו של אדוארד קרנקשו ופרשנותו ליצירתו של ג'וזף קונרד כספרות מופשטת. כתוצאה מכך הוא יצר את הציור הלא-פיגורטיבי הראשון שלו, Inception.

בשנת 1947 עבר לפריז ושכר דירה ליד ארמון לוקסמבורג .

מת'יו עבד אז בחברת קווי ארצות הברית האחראים על יחסי הציבור בקו בין ניו יורק ללה האבר : תפקידו היה לברך וללוות את המטיילים במהלך המעבר בין לה האבר לפריז. תפקיד זה היווה הזדמנות עבור מתיו להגיע לקהל לקוחות יוקרתי, ולהקים את רשת הלקוחות הפוטנציאלית הראשונה שלו. כך למשל פגש לראשונה את סלבדור דאלי.

בשנים 1953–1963 הוצע לו להיות העורך הראשי של קווי ארצות הברית ביקורת פריז. מודפס על 15000 עותקים, כתב העת השנתי הזה מופץ בחינם עד 1963 : זה נתן למתיו את האפשרות לראיין מפורסמים באותה תקופה, מהסצנה (ג'ון קייג ', פייר בולז, מארק טובי, הנרי מילר ) והמדעי ( אלברט איינשטיין, נורברט ווינר, אוסקר מורגנשטרן ). [2]

כתבים מאת מתיו

  • 631959 : De l’abstrait au possible, Ed. Cercle d’Art Contemporain.
  • 1960 : From the abstract to the possible, Ed. Cercle d’Art Contemporain.
  • 1963 : Au-delà du Tachisme, Ed. Julliard, Paris.
  • 1967 : Le Privilège d’être, Ed. Robert Morel, Paris.
  • 1973 : De la révolte à la renaissance, Collection « Idées », Ed. Gallimard, Paris.
  • 1975 : La Réponse de l’Abstraction lyrique, Ed. La Table Ronde, Paris.
  • 1976 : Notice sur la vie et les travaux d’Alfred Giess, Institut de France, Paris.
  • 1984 : L’Abstraction prophétique, Collection « Idées », Ed. Gallimard.
  • 1994 : Le Massacre de la sensibilité, Ed. Jean Picollec, Paris.
  • 1998 : Désormais seul en face de Dieu, Ed. l’Age de l’Homme.

כתבים על מתיו

פילמוגרפיה

  • 1954 : La Bataille de Bouvines, Robert Descharnes.
  • 1956 : Le Couronnement de Charlemagne, Robert Descharnes.
  • 1959 : La Saint-Barthélémy, O.R.T.F. Productions.
  • 1959 : Hommage au Connétable de Bourbon, A. Rainer.
  • 1961 : Georges Mathieu, J. Mousseau et J. Feller.
  • 1965 : Paris, capitale des arts, O.R.T.F. Productions.
  • 1967 : Georges Mathieu, F. Warin.
  • 1968 : Georges Mathieu, P. Lhoste et G. Roze.
  • 1968 : Georges Mathieu, par les Analyses Cinématographiques.
  • 1971 : Georges Mathieu, L. Thorn.
  • 1971 : Georges Mathieu ou la fureur d’être, par Frédéric Rossif, TéléHachette.
  • 1979 : A la recherche de Georges Mathieu, Daniel Lecomte, Antenne 2.
  • 1986 : Georges Mathieu, Philippe Ducrest.
  • 1992 : Spectacle son et lumière donné en août 1992 dans la cour du Château de Boulogne-sur-Mer, Th. Choumitzky.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ "Mort du peintre Georges Mathieu - Le Point". Lepoint.fr. אורכב מ-המקור ב-2012-06-16. נבדק ב-2012-06-12.
  2. ^ Le massacre de la sensibilité. Odilon Media.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ז'ורז' מתייה בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32816019ז'ורז' מתייה