ויליאם בורת'וויק ג'ונסטון

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ויליאם בורת'וויק ג'ונסטון
ויליאם ג'ונסון, צייר ג'ון פיליפ
ויליאם ג'ונסון, צייר ג'ון פיליפ

ויליאם בורת'וויק ג'ונסטון, (באנגלית: William Borthwick Johnstone;‏ 21 ביולי 18045 ביוני 1868) היה צייר נוף והיסטוריה סקוטי, אספן אמנות ואוצר גלריה. הוא מילא תפקיד חשוב בהקמת הגלריה הלאומית של סקוטלנד, ושימש כאוצר הראשי הראשון שלה.[1]

ביוגרפיה

ויליאם בורת'וויק ג'ונסטון, נולד באדינבורו ב-21 ביולי 1804, היה בנו של ג'ון ג'ונסטון, עורך דין באדינבורו, במקור מלנרקשייר. גם אביו וגם אמו מתו כשהיה צעיר מאוד, והוא ואחיו הצעיר ג'יימס הועברו להשגחתו של מר קנינגהם, כומר הקהילה של דאנס, ברוויקשייר, שם הם למדו בבית הספר. שני האחים נכנסו לאחר מכן למשרדי עורכי דין באדינבורו. הצעיר המשיך כעורך דין לאורך כל החיים, והפך לפקיד של השופט לורד בנהולם.[2]

ב-13 ביוני 1861 הוא נשא ויליאם ג'ונסטון לאישה את אלן, בתו של ג'יי סי בראון.

יצירה

ויליאם, שלא אהב את העיסוק במשפטים, הקדיש את עצמו בסופו של דבר לציור, החל ב-1836 כדי לתרום לאקדמיה הסקוטית המלכותית. מינואר 1840 עד מאי 1842 הוא השתתף בשיעור העתיקות של האקדמיה בניהולו של ויליאם אלן. למעט יוצא מן הכלל ב־1843, כשהיה בנסיעות, הוא היה מיוצג בכל תערוכה של הגוף הזה עד שנת מותו. עד 1847 הוא מופיע בקטלוגים בשם 'ויליאם ג'ונסטון', אך באותה שנה הוא הוסיף לחתימתו את שם אמו בורת'וויק. ב-1840 נבחר למקורב, וב-1848 כחבר מן המניין באקדמיה הסקוטית המלכותית. ב-1850 הפך לגזבר, תפקיד שהכשרתו העסקית הכשירה אותו היטב. ב-1842 הוא ביקר באיטליה בחברת Vatcher, צייר בצבעי מים, שהתגורר תחילה בוונציה, ולאחר מכן עם אלכסנדר וויסון הצייר ברומא, שם התרשם רבות מיצירותיו של יוהאן אוברק. הוא חזר לסקוטלנד בתחילת 1844.

תמונותיו המוקדמות יותר של ג'ונסטון היו בעיקר נופים ונושאים מוכרים, ובאלה הוא טיפל ביתר פירוט מאשר ביצירות המאוחרות שלו, שכללו ציורים היסטוריים רבים. "לואי ה-11 מצרפת" ו"סצנה בהולירוד, 1566" (שניהם הוצגו ב-1855, האחרון נמצא בגלריה הלאומית של סקוטלנד), מייצגים את מיטב יצירותיו בשמן, והסצנה שלו מתוך קיטס הייתה ציור חשוב בצבעי מים.

הוא למד ציור מיניאטורי אצל רוברט תורבורן בלונדון, וביצע דיוקנאות רבים בצורה זו. יצירותיו מראות כישרון ותחושה אמיתית לאמנות, אך בשל התקופה המאוחרת יחסית שבה התמסר לציור הוא מעולם לא הצליח לרכוש שליטה מלאה וקלה על טכניקות רבות.[3]

קריירה

ג'ונסטון היה בולט יותר כאנין טעם וכאספן מאשר כצייר, ולניסיון שלו היה ערך רב בהקמת הגלריה הלאומית של סקוטלנד ב-1858, כאשר מונה לאוצר הראשי הראשון על ידי הלורדים של האוצר. הוא ערך את הקטלוג התיאורי וההיסטורי של הגלריה, ובכוחו ומיומנותו בניהול משא ומתן העשיר מאוד את האוסף. הוא כתב מדי פעם על נושאי אמנות בכתבי עת ובעיתונות יומית, ומספרים שהוא גילם את המהות של כמה הרצאות על אמנות סקוטית מאת דייוויד לאינג בשני מאמרים שתרם ל-North British Review ב-1858 וב-1859. הוא השלים את כתב יד של יצירה על תולדות האמנות בסקוטלנד, אך לאחר מותו היא הושמדה בשוגג. ג'ונסטון היה אספן בלתי נלאה של יצירות אמנות וחפצים מהעת העתיקה.[4]

מותו

ג'ונסטון מת ב-5 ביוני 1868, בגלוסטר רוד 3, אדינבורו, ונקבר בסנט קאת'ברט.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ Johnstone, William Borthwick, 1804–1868 | Art UK, artuk.org (באנגלית)
  2. ^  Gray, John Miller (1892). "Johnstone, William Borthwick" . In Lee, Sidney (ed.). Dictionary of National Biography. Vol. 30. London: Smith, Elder & Co. pp. 84–85. Public Domain This article incorporates text from this source, which is in the
  3. ^ Morrison, John (2004). "Johnstone, William Borthwick (1804–1868), painter and gallery curator". In Oxford Dictionary of National Biography. Oxford University Press.
  4. ^ Oliver, Valerie Cassel, ed. (2011). "Johnstone, William Borthwick". In Benezit Dictionary of Artists. Oxford University Press.
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0