השתקעות (מציאות מדומה)
השתקעות (באנגלית: Immersion) הוא מצב תודעה בו מודעות האדם לגוף הפיזי פוחתת או נעלמת בכך שהיא מוקפת לחלוטין בסביבה שמקיפה את כל החושים, לרוב מלאכותית.[1]
המושג נמצא בשימוש רב בתיאור מצב המשתמש במציאות מדומה, במיצבים, במשחקי וידאו ובקולנוע.
ג'נט מארי מציגה את ההשתקעות כחוויה הפיזית שלהיות שקוע לחלוטין במים וטוענת שהשתקעות היא החוויה של להיות מועבר למרחב דמיוני מפותח והיא מהנה כשלעצמה וללא קשר לתוכן.[2]
סוגי השתקעות
לפי ארנסט אדמס, יוצר ויועץ בעיצוב משחקים, אפשר לחלק את ההשתקעות לשלוש קטגוריות ראשיות[3]:
- השתקעות טקטית
- השתקעות טקטית נוצרת כאשר מבצעים פעולות טקטיות שדורשות מיומנות ולרוב זה יופיע במשחקי פעולה מהירים. השחקן מרגיש שהוא "לגמרי במשחק" בזמן שהוא מבצע פעולות שתוצאתן מוצלחת.
- השתקעות אסטרטגית
- השתקעות אסטרטגית היא יותר מחושבת והיא משויכת עם אתגרים מנטלים. שחקני שחמט חווים התשקעות אסטרטגית כאשר הם בוחרים את המהלך הנכון מתוך מגוון פעולות נרחב.
- השתקעות נרטיבית
- השתקעות נרטיבית מתרחשת כאשר השחקן מושקע בסיפור והיא דומה לחוויה שנוצרת מקריאת ספר או מצפייה בסרט.
סטפן ביורק וג'וסי הולופניין ב Patterns In Game Design, [4] מחלקים את ההשתקעות לקטגוריות דומות, אך קוראים להן השתקעות חושית-מוטורית, השתקעות קוגניטיבית והשתקעות רגשית, בהתאמה. בנוסף לאלה, הם מוסיפים קטגוריה חדשה:
- השתקעות מרחבית
- השתקעות מרחבית נוצרת כאשר השחקן מרגיש שהעולם המלאכותי אמין. השחקן מרגיש שהוא באמת "שם" ושהעולם המלאכותי נראה ומרגיש "אמיתי".
ראו גם
- מיצב וידאו
- מציאות וירטואלית
- משחק מציאות חלופית
- Cave Automatic Virtual Environment
- Ernest Adams
- Janet Murray
קישורים חיצוניים
שגיאות פרמטריות בתבנית:ויקישיתוף בשורה
פרמטרי חובה [ שם ] חסרים
- ADSIP Research Centre - University of Lancashire
- Immersion by USC Institute for Creative Technologies
- Annual Summit on Immersive Technology
- pdf download of Joseph Nechvatal's text book: Immersive Ideals / Critical Distances. LAP Lambert Academic Publishing. 2009
- Audio and Game Immersion PhD thesis about game audio and immersion.
הערות שוליים
- ^ Joseph Nechvatal, "Immersive Ideals / Critical Distances", 1999 Planetary Collegium
- ^ Murray, Janet (1997). Hamlet on the Holodeck: The Future of Narrative in Cyberspace. Free Press. p. 98. מסת"ב 0684827239, 9780684827230.
- ^ Adams, Ernest (9 ביולי 2004). "Postmodernism and the Three Types of Immersion". Gamasutra. נבדק ב-2011-07-31.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Björk, Staffan; Jussi Holopainen (2004). Patterns In Game Design. Charles River Media. p. 206. ISBN 1584503548.
22670993השתקעות (מציאות מדומה)