הרכבת התחתית של חרקוב

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הרכבת התחתית של חרקוב
Харківський метрополітен
מידע כללי
מדינה אוקראינה אוקראינהאוקראינה
עיר חרקוב
מפעיל עיריית חרקוב
מידע על ההקמה
פתיחת המערכת 23 באוגוסט 1975
מידע על המערכת
אורך המערכת 38,45 ק"מ
רוחב המסילה 1,520 מ"מ
מספר נוסעים ביום 566 אלף
מספר נוסעים בשנה 207 מיליון
מספר הקווים 3
מספר התחנות 30
תרשים המערכת

הרכבת התחתית של חרקובאוקראינית: Харківський метрополітен - "חרקיבסקיי מטרופוליטן") היא מערכת הסעת המונים הפועלת בעיר מאז 23 באוגוסט 1975.

נכון לשנת 2016 כוללת המערכת 3 קווים פעילים עם 30 תחנות באורך כולל של כ-38.5 ק"מ. המערכת כולה תת-קרקעית, פרט לגשר עילי מעל הנהר חרקוב בקו מס' 1.

לכל אחד מהקווים נקבעו שלושה אמצעי זיהוי: שם, מספר וצבע.

הרכבת התחתית פועלת בין השעות 6:00 בבוקר עד 00:45 בלילה (שערי כניסה לתחנות ננעלים בחצות ושערי יציאה פתוחים עד 00:45).

תדירות תנועת הרכבות ברוב שעות היום היא 4 – 6 דקות, בשעות שיא עולה התדירות ל 2 -3 דקות. אחרי שעה 21:00 יורדת התדירות ל-10–15 דקות.

במשך שנה נוסעים ברכבת כ-207 מיליון איש (כ-600 אלף ביממה).

עד לשנת 2011 היו כל השלטים ברכבת כתובים אך ורק בשפה האוקראינית. בתחילת 2011 הוספו גם שלטים באנגלית לקראת יורו 2012.

שם הקו מספר
וצבע הקו
שם באוקראינית נפתח אורך מספר
תחנות
חולודנוהירסקה-זאוודסקה 1 Холодногірсько-Заводська 1975 17.3 ק"מ 13
סאלטיבסקה 2 Салтівська 1984 10.2 ק"מ 8
אולקסייבסקה 3 Олексіївська 1995 11.0 ק"מ 9
בסך הכל: 38.5 ק"מ 30

כרטיסי נסיעה

הרכבת התחתית של חרקוב אינה מחולקת לאזורים, כך שתעריף הנסיעה הוא אחיד לכל הקווים. לאחר שאדם נכנס לתחומי התחנה הוא חופשי לנסוע בכל קו ולהחליף לכל קו ללא תשלום נוסף עד שהוא יוצא מתחומי הרכבת.

תשלום על נסיעה בודדת מתבצע בעזרת כרטיס נסיעה עם ברקוד. הם נמכרים במכונות אוטומטיות בכל התחנות. עלות נסיעה בודדת 3 הריבניה.

עד לאוקטובר 2012 בוצע התשלום בעזרת אסימונים. עד ל-1 בינואר 2010 היה ניתן לרכוש את האסימונים גם בקופות, אך בשנת 2009 החליטה הנהלת הרכבת לבטל לגמרי את הקופות בתחנות.

חלופה אחרת לתשלום היא כרטיס למספר נסיעות. זהו כרטיס מסוג RFID, שניתן להטעינו בסכום מסוים (עד 400 הריבניה). הטעינה מתבצעת בעמדות טעינה ממוחשבות בכל אחת מהתחנות.

שמות התחנות

מגמת החלפת שמות התחנות לאחר התפרקות ברית המועצות לא פסחה גם על הרכבת התחתית של חרקוב. חלק מהשמות שהיו מזוהים עם המשטר הקומוניסטי הוחלפו. כך למשל תחנת "רחוב סברדלוב" (על שמו של המהפכן וראש ממשלה הראשון של רוסיה הסובייטית) הוחלף בשם "חולודנה הורה" (בתרגום לעברית - ההר הקר), "תחנה סובייטית" הוחלפה ב"כיכר החוקה", "תחנה על שם הצבא הסובייטי" הוחלפה ב"התחנה הצבאית" ו"תחנת הפרולטריון" התחילה להיקרא "התחנה התעשייתית".

אירועים ותקריות ברכבת התחתית

  • ב-14 במאי 2006 אירעה התנגשות בין שתי הרכבות בקו מס' 1 כתוצאה מכך נפצעו 6 נוסעים.
  • ב-29 ביולי 2009 בקו מס' 1 נתקעה רכבת בתוך המנהרה, עקב תקלה בקו חשמל. תנועת הרכבות בקו זה הופסקה למשך כשעתיים. הנוסעים שהיו ברכבת התקועה פונו רגלית לתחנה הקרובה.
  • בלילה שבין 19 ל-20 באפריל 2009 בין השעות 00:30 ו-2:00 נערכה בתחנת "האוניברסיטה" הופעה של התזמורת הסימפונית של חרקוב. כ-5,000 צופים נאספו בתחנה כדי לראות את ההופעה. כל מהלך ההופעה עמדו ברציפי התחנה שתי רכבות, אשר בסיומה הסיעו את הצופים אל יעדם.

קישורים חיצוניים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

34063102הרכבת התחתית של חרקוב