הערכה מקוונת
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ערך מבולבל ולא מובן.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: ערך מבולבל ולא מובן. |
הערכה מקוונת היא שימוש בטכנולוגיית מידע עבור כל פעילות הקשורה להערכה, כלומר, היא התהליך המשמש למדידת היבטים מסוימים של מידע בהתאם למטרת ההערכה, אשר מועברת באמצעות מחשב המחובר לרשת. רוב ההערכה היא איזה סוג של מבחן חינוכי, אבל הערכה מקוונת יכול להשתמש בה לא רק כדי להעריך את היכולת הקוגניטיבית והמעשית, אלא גם סוגי הפרעות למשל: הפרעות חרדה חברתית.
סוגים שונים של הערכות מקוונות מכילים אלמנטים של אחד או יותר מהמרכיבים הבאים, בהתאם למטרת ההערכה: הערכה מעצבת, הערכה מסכמת, הערכת אבחון. משוב מיידי ומפורט, כמו גם גמישות של מיקום וזמן, הם רק שניים מיתרונות הרבים הקשורים להערכות מקוונות. יש משאבי מערכת זמינים רבים המספקים הערכות מקוונות, כמה ללא תשלום ואחרים שגובים עמלות או דורשים החברות.
מטרת ההערכה
הערכה היא מונח כללי הכולל מגוון רחב של שיטות ודרכים לקבלת מידע על אודות הלמידה של התלמיד ואת השיפוט הערכי לגבי התקדמותו בלימודים. הערכה היא תהליך חשוב לקביעת הישגי התלמידים, ולקבוע את הידע שנרכש על ידם.[1]
מרכיבי ההערכה המקוונת
להערכה מקוונת יש שני מרכיבים:
- מנוע ההערכה.
- בנק השאלות.
מנוע ההערכה כולל החומרה והתוכנה הנדרשת כדי ליצור ולספק מבחן. רוב מנועי ההערכה עובדת על חומרה סטנדרטית. התוכנה אינה כוללת את השאלות עצמן, אלה ניתנים על ידי בנק השאלות. לאחר שנוצר, המנוע משתמש בבנק השאלות כדי לייצר מבחן. המבחן המסורתי דרך הנייר והעיפרון דומה, אבל הוא מושך מהבנק פעם אחת בלבד, כאשר הוא נשלח להוצאה לאור. היצירה של בנק השאלות היא יותר יקרה וצריכה זמן יותר מההתקנה והתצורה של מנוע ההערכה. זאת בשל העובדה שניתן לקנות מנועי הערכה מידית, לעומת צריך לפתח בנק שאלות עבור כל יישום ספציפי. מערכת ההערכה מקוונת שנועדה להתמקד בצורות מתוחכמות יותר של ידע דורשת סוג כלשהו של פעילות אינטראקטיבית, ומערכת לזימון התלמידים לחשוב בהיגיון או לפתור את הבעיות שקשורות לפעילות.
מאפיני ההערכה המקוונת
השימוש בהערכה מקוונת גדל בצורה מדהימה, והוא שונה לגמרי מהערכה מסורתית ביתרונות רבות:
- גמישות במקום ובזמן, כלומר יכולים להעריך למידתם באזורים גאוגרפיים שונים ובזמנים שונים.
- בעלויות לטווח ארוך לפחות.
- עלויות נמוכות יותר בטווח הארוך.
- משוב מידי לסטודנטים ויעיל.
- משפר סגנונות שאלה אשר משלבים אינטראקטיביות ומולטימדיה.
- יעילות אחסון טובה יותר.
- האמניות טובה יותר משום שציוני המכונה יותר אמין מאשר ציוני האדם.
- מאפשרת הערכה עצמית, כלומר יש פוטנציאל לסטודנטים מערכים את עצמם באופן פרטי ובהזדמנויות מרובות, כדי לסייע לתלמידים לזהות היכן הידע שלהם הוא חזק או חלש ולבקש עזרה במידת צורך כדי לשפר את הידע.[2][3][4]
שימושים וסוגים של הערכות מקוונות
לפני למידת מושג או נושא חדש, תלמיד יכול להשלים מבחן מקדים באינטרנט כדי לקבוע את רמת הידע שלהם. צורה זו של הערכה מסייעת לקבוע נקודת התחלה, כך אחרי ההערכה המסכמת, ראיות כמותיות מסופקת מראה שהלמידה התרחשה. ישנם כמה סוגי הערכה:
- הערכה מעצבת (Formative Evaluation) - הערכה מעצבת משמשת כדי לספק משוב בזמן תהליך הלמידה, כלומר תפקידה לספק משוב לשיפור הלמידה וההוראה. כדי שההערכה תוכל למלא תפקיד זה, היא צריכה להיות שונה במהותה מהערכה מסכמת של תלמידים. במצבי הערכה מקוונים, שאלות שמציבות מטרתם, ומשוב הניתן לסטודנט או במהלך או מייד לאחר ההערכה.
- הערכה מסכמת (Summative Evaluation) - הערכה של תוצר מוגמר, שנועדה לקבוע את איכותו לפני שמחליטים להשתמש בו או להשקיע משאבים נוספים בפיתוחו. הערכה המשמשת לסלקציה והסמכה. מונחים אלה יוצרים תחושה שהערכה מעצבת נעשית תוך כדי תהליך ואילו הערכה מסכמת נעשית בסופו. זה נכון רק בחלק מהמקרים. ניתן בהחלט לעשות הערכה מסכמת בכל נקודה והערכה מעצבת לאורך כל הדרך. הערכה מעצבת יכולה להמשך לאורך כל תהליך הפיתוח, אך ניתן לעשות הערכה מסכמת כבר בתחילת פיתוח התוכנית. כבר אז ניתן להעריך את מטרות התוכנית, לקבוע אם הן רצויות, ולהחליט להמשיך את התוכנית או לבחור אחרת במקומה.
- סקרים - סקרים באינטרנט שאנשי החינוך עושים אותה כדי לאסוף נתונים ומשוב על עמדות, תפיסות או סוגים אחרים של מידע שעשוי לסייע בשיפור הוראה.
- חקר ביצועים (Performance Testing) - המשתמש מראה מה הוא יודע ומה הוא יכול לעשות. סוג זה של בדיקה משמש כדי להראות מיומנות בטכנולוגיה, הבנת הנקרא, מיומנויות במתמטיקה, וכו 'הערכה זו משמשת גם לזיהוי פערים בלמידה של תלמידים. טכנולוגיות חדשות, כגון האינטרנט, וידאו דיגיטלי, קול, אנימציות, ואינטראקטיביות, מספקות כלים שיכולים להפוך את עיצוב ההערכה ויישומה בזמן יעיל יותר, ומתוחכם.
ראו גם
לקריאה נוספת
- Laumer, S., Stetten, A. & Eckhardt, A. (2009) E-Assessment. Business & Information Systems Engineering, 1 (3), 263–265. doi: 10.1007/s12599-009-0051-6.
קישורים חיצוניים
- סרטון הקדמה על הערכה מקוונת (באנגלית)
הערות שוליים
- ^ Rovai, Alfred; Ponton, Michael; Baker, Jason (2008). Distance Learning in Higher Education: A programmatic Approach to Planning, Design, Instruction, Evaluation, and Accreditation. Teachers College Press. pp. 89–90. ISBN 978-0-8077-4878-7.
{{cite book}}
: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link) - ^ Rovai, Alfred; Ponton, Michael; Baker, Jason (2008). Distance Learning in Higher Education: A programmatic Approach to Planning, Design, Instruction, Evaluation, and Accreditation. Teachers College Press. p. 79. ISBN 978-0-8077-4878-7.
{{cite book}}
: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link) - ^ Rovai, Alfred; Ponton, Michael; Baker, Jason (2008). Distance Learning in Higher Education: A programmatic Approach to Planning, Design, Instruction, Evaluation, and Accreditation. Teachers College Press. pp. 83–86. ISBN 978-0-8077-4878-7.
{{cite book}}
: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link) - ^ Rovai, Alfred; Ponton, Michael; Baker, Jason (2008). Distance Learning in Higher Education: A programmatic Approach to Planning, Design, Instruction, Evaluation, and Accreditation. Teachers College Press. pp. 86–89. ISBN 978-0-8077-4878-7.
{{cite book}}
: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
21524259הערכה מקוונת