הסיירות מסדרת קרסי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הסיירות מסדרת קרסי
HMS Cressy
אה"מ יוריאלוס עוגנת באוסטרליה
אה"מ יוריאלוס עוגנת באוסטרליה
אה"מ יוריאלוס עוגנת באוסטרליה
תיאור כללי
סוג אונייה סיירת משוריינת
צי הצי המלכותי הבריטי
דגל הצי דגל הצי המלכותי הבריטי
סדרה קודמת הסיירות מסדרת דייאדם
סדרה עוקבת הסיירות מסדרת דרייק
אוניות בסדרה קרסי, סאטלג', אבוקיר, הוג, בקצ'אנט, יוריאלוס
ציוני דרך עיקריים
תחילת הבנייה 1898
הושקה 18991901
תקופת הפעילות 19011921 (כ־20 שנה)
אחריתה 3 הוטבעו, 3 נגרטו
מידות
הֶדְחֶק 12,000 טון
אורך 143.9 מטר
רוחב 21.2 מטר
שוקע 8.2 מטר
נתונים טכניים
מהירות 21 קשרים
גודל הצוות 725–760 איש
הנעה 30 דוודים המזינים 2 מנועי קיטור בהספק 21,000 כוחות סוס
צורת הנעה 2 מדחפים
אמצעי לחימה
שריון שריון עיקרי – 51–152 מ"מ
שריון סיפון – 25–76 מ"מ
צריחי תותחים – 150 מ"מ
ברבטות – 152 מ"מ
מגדל הניווט – 305 מ"מ
מחיצות – 127 מ"מ
חימוש 2 תותחי 9.2 אינץ' (234 מ"מ)
12 תותחי 6 אינץ' (152 מ"מ)
12 תותחי 12 פאונד (76 מ"מ (3 אינץ'))
3 תותחי 3 פאונד (47 מ"מ (1.9 אינץ'))
2 צינורות טורפדו 18 אינץ' (450 מ"מ)

הסיירות מסדרת קרסי היו סדרה של שש סיירות משוריינות שנבנו עבור הצי המלכותי בסביבות שנת 1900. שילוב התכנון שלהם של זוג תותחי 9.2 אינץ' ודפנות משוריינות שימש כדי לתת מענה לביקורת שהופנתה נגד סדרת דייאדם הקודמת - התקדמות שהתאפשרה הודות לגידול של 1,000 טון בתפוסה לעומת קודמיהם. הספינות היו יציבות במיוחד, למעט רגישות לזינוק.

שירות

עד 1908 שירתו הספינות במימי הבית, הים התיכון והמזרח הרחוק. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הקימו קרסי, אבוקיר, הוג, בקצ'אנטה ואוריאלוס את שייטת הסיירות השביעית. בשל התיישנות הספינות ובגלל שהן הופעלו על ידי חיילי מילואים חסרי ניסיון נודעה השייטת בשם "שייטת הפיתיון החי". כינוי זה התגלה כנבואי כאשר קרסי, הוג ואבוקיר הוטבעו בתקרית 22 בספטמבר 1914 על ידי הצוללת הגרמנית U-9 ליד החוף ההולנדי. לאחר שהסיירת הראשונה נפגעה, הסיירות הבאות נעצרו כדי לאסוף ניצולים, והפכו את עצמם למטרות קלות לטורפדות.

אוניות הסדרה

  • אה"מ קרסי: הושקה ב-4 בדצמבר 1899, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
  • אה"מ סאטלג': הושקה ב-18 בנובמבר 1899, הוצאה משירות ב-9 במאי 1921
  • אה"מ אבוקיר : הושקה ב-16 במאי 1900, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
  • אה"מ הוג: הושקה ב-13 באוגוסט 1900, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
  • אה"מ בקצ'אנט: הושקה ב-21 בפברואר 1901, הוצאה משירות ב-1 ביולי 1920
  • אה"מ יוריאלוס: הושקה ב-20 במאי 1901, הוצאה משירות ב-1 ביולי 1920
שם האונייה המספנה יצרנית המנועים תאריך עלות לפי גורל
הנחת השדרית השקה סיום הבנייה (BNA 1904) (BNA 1906)
קרסי Fairfield‏, Govan Fairfield 12 באוקטובר 1898 14 בדצמבר 1899 28 במאי 1901 £780,110 £749,324 טורפדה 22 בספטמבר 1914
סאטלג' J Brown Clydebank Clydebank

Company

15 באוגוסט 1898 18 בנובמבר 1899 6 במאי 1902 £790,706 £755,690 נגרטה 9 במאי 1921
אבוקיר Fairfield, Govan Fairfield 9 בנובמבר 1898 16 במאי 1900 3 באפריל 1902 £783,883 £751,118 טורפדה 22 בספטמבר 1914
הוג Vickers‏, Barrow Vickers 14 ביולי 1898 13 באוגוסט 1900 19 בנובמבר 1902 £787,507 £749,809 טורפדה 22 בספטמבר 1914
בקצ'אנט John Brown Clydebank John Brown 15 בפברואר 1899 21 בפברואר 1901 25 בנובמבר 1902 £787,230 £787,230 נגרטה 1 ביולי 1920
יוריאלוס Vickers‏, Barrow Vickers 18 ביולי 1899 20 במאי 1901 5 בינואר 1904 £817,880 £782,901 נגרטה 1 ביולי 1920

גלריה

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הסיירות מסדרת קרסי בוויקישיתוף
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

37095367הסיירות מסדרת קרסי