הסיירות מסדרת קרסי
אה"מ יוריאלוס עוגנת באוסטרליה | |
תיאור כללי | |
---|---|
סוג אונייה | סיירת משוריינת |
צי | הצי המלכותי הבריטי |
דגל הצי | |
סדרה קודמת | הסיירות מסדרת דייאדם |
סדרה עוקבת | הסיירות מסדרת דרייק |
אוניות בסדרה | קרסי, סאטלג', אבוקיר, הוג, בקצ'אנט, יוריאלוס |
ציוני דרך עיקריים | |
תחילת הבנייה | 1898 |
הושקה | 1899–1901 |
תקופת הפעילות | 1901–1921 (כ־20 שנה) |
אחריתה | 3 הוטבעו, 3 נגרטו |
מידות | |
הֶדְחֶק | 12,000 טון |
אורך | 143.9 מטר |
רוחב | 21.2 מטר |
שוקע | 8.2 מטר |
נתונים טכניים | |
מהירות | 21 קשרים |
גודל הצוות | 725–760 איש |
הנעה | 30 דוודים המזינים 2 מנועי קיטור בהספק 21,000 כוחות סוס |
צורת הנעה | 2 מדחפים |
אמצעי לחימה | |
שריון |
שריון עיקרי – 51–152 מ"מ שריון סיפון – 25–76 מ"מ צריחי תותחים – 150 מ"מ ברבטות – 152 מ"מ מגדל הניווט – 305 מ"מ מחיצות – 127 מ"מ |
חימוש |
2 תותחי 9.2 אינץ' (234 מ"מ) 12 תותחי 6 אינץ' (152 מ"מ) 12 תותחי 12 פאונד (76 מ"מ (3 אינץ')) 3 תותחי 3 פאונד (47 מ"מ (1.9 אינץ')) 2 צינורות טורפדו 18 אינץ' (450 מ"מ) |
הסיירות מסדרת קרסי היו סדרה של שש סיירות משוריינות שנבנו עבור הצי המלכותי בסביבות שנת 1900. שילוב התכנון שלהם של זוג תותחי 9.2 אינץ' ודפנות משוריינות שימש כדי לתת מענה לביקורת שהופנתה נגד סדרת דייאדם הקודמת - התקדמות שהתאפשרה הודות לגידול של 1,000 טון בתפוסה לעומת קודמיהם. הספינות היו יציבות במיוחד, למעט רגישות לזינוק.
שירות
עד 1908 שירתו הספינות במימי הבית, הים התיכון והמזרח הרחוק. עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה הקימו קרסי, אבוקיר, הוג, בקצ'אנטה ואוריאלוס את שייטת הסיירות השביעית. בשל התיישנות הספינות ובגלל שהן הופעלו על ידי חיילי מילואים חסרי ניסיון נודעה השייטת בשם "שייטת הפיתיון החי". כינוי זה התגלה כנבואי כאשר קרסי, הוג ואבוקיר הוטבעו בתקרית 22 בספטמבר 1914 על ידי הצוללת הגרמנית U-9 ליד החוף ההולנדי. לאחר שהסיירת הראשונה נפגעה, הסיירות הבאות נעצרו כדי לאסוף ניצולים, והפכו את עצמם למטרות קלות לטורפדות.
אוניות הסדרה
- אה"מ קרסי: הושקה ב-4 בדצמבר 1899, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
- אה"מ סאטלג': הושקה ב-18 בנובמבר 1899, הוצאה משירות ב-9 במאי 1921
- אה"מ אבוקיר : הושקה ב-16 במאי 1900, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
- אה"מ הוג: הושקה ב-13 באוגוסט 1900, טורפדה וטבעה ב-22 בספטמבר 1914
- אה"מ בקצ'אנט: הושקה ב-21 בפברואר 1901, הוצאה משירות ב-1 ביולי 1920
- אה"מ יוריאלוס: הושקה ב-20 במאי 1901, הוצאה משירות ב-1 ביולי 1920
שם האונייה | המספנה | יצרנית המנועים | תאריך | עלות לפי | גורל | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
הנחת השדרית | השקה | סיום הבנייה | (BNA 1904) | (BNA 1906) | |||||
קרסי | Fairfield, Govan | Fairfield | 12 באוקטובר 1898 | 14 בדצמבר 1899 | 28 במאי 1901 | £780,110 | £749,324 | טורפדה 22 בספטמבר 1914 | |
סאטלג' | J Brown Clydebank | Clydebank
Company |
15 באוגוסט 1898 | 18 בנובמבר 1899 | 6 במאי 1902 | £790,706 | £755,690 | נגרטה 9 במאי 1921 | |
אבוקיר | Fairfield, Govan | Fairfield | 9 בנובמבר 1898 | 16 במאי 1900 | 3 באפריל 1902 | £783,883 | £751,118 | טורפדה 22 בספטמבר 1914 | |
הוג | Vickers, Barrow | Vickers | 14 ביולי 1898 | 13 באוגוסט 1900 | 19 בנובמבר 1902 | £787,507 | £749,809 | טורפדה 22 בספטמבר 1914 | |
בקצ'אנט | John Brown Clydebank | John Brown | 15 בפברואר 1899 | 21 בפברואר 1901 | 25 בנובמבר 1902 | £787,230 | £787,230 | נגרטה 1 ביולי 1920 | |
יוריאלוס | Vickers, Barrow | Vickers | 18 ביולי 1899 | 20 במאי 1901 | 5 בינואר 1904 | £817,880 | £782,901 | נגרטה 1 ביולי 1920 |
גלריה
-
תרשים הסיירות, מ-Brassey's Naval Annual 1906}}
-
מבט מימין על צריח התותח 9.2 אינץ'
-
מבט מאחור על צריח התותח 9.2 אינץ'
קישורים חיצוניים
37095367הסיירות מסדרת קרסי