הנמכת מדרכה
הנמכת מדרכה (ידועה גם בכינויים "רמפת שפה", "שפת מדרכה" ו"רמפה לעגלה") היא רמפה מוצקה עשויה מבטון בדרך כלל, המדורגת מטה מעל המדרכה אל פני הרחוב הסמוך. הנמכת מדרכה מיועדת בייחוד לשימושם של הולכי הרגל, לאנשים עם עגלות, משתמשי כיסאות גלגלים, רוכבי אופניים וכדומה.
בהשוואה למדרכה רגילה, המסתיימת בזווית ישרה של 10–15 ס"מ מעל פני הרחוב, המדרכה המונמכת מסתיימת בשיפוע ביניים המחבר את שני המשטחים, לעיתים בריצוף מישוש.
היסטוריה
הנמכות מדרכה הופיעו לראשונה בשנות השלושים של המאה ה-20 בבריטניה, כדרך להקל על הולכי רגל עם עגלת תינוק[1]. בשנות ה-40 הותקנו הנמכות מדרכה בעיר קַלַמַזוּּ (אנ') מישיגן בארצות הברית כפרויקט פיילוט לסיוע בהעסקת אזרחים יוצאי צבא עם מוגבלות[2].
בשנות ה-60, לפני שנחקקו חוקי נגישות, אוניברסיטת ברקלי בקליפורניה שימשה כבית לאוכלוסיית סטודנטים עם מוגבלויות שונות אשר גרו בבניין נגיש לאנשים המתניידים בכיסאות גלגלים, אך העיר עצמה לא הייתה נגישה עבורם. הסטודנטים פעלו על מנת לקבל יותר זכויות כדי לבנות עיר מונגשת. הפרויקט, שהובל על ידי אד רוברטס ואחרים במרכז לחיים עצמאיים, הוביל לבניית הנמכות מדרכה בשדרות המרכזיות וליצירת דרך נסיעה מונגשת בעיר[3]. בהמשך התקנת הנמכות מדרכה נעשתה לרוב בהתנדבות על ידי הרשויות העירוניות ומפתחים.
הנמכת מדרכה במדינות המערב חויבה בחקיקה בשנות ה-90[4]. תומכי החקיקה מצביעים על חובת קיום הנמכת מדרכה כדוגמה לחקיקה בנושא זכויות נכים שיכולה להועיל לכל משתמש במרחב הציבורי, ולא רק לאנשים עם מוגבלות[5].
מידות ועיצוב
בניית הנמכות מדרכה התחילה בעקבות עקרונות התכנון של עיצוב אוניברסלי. לא כל שיפוע בין המדרכה לכביש מהווה הנמכה מדרכה נגישה. קיימים כללים בתקנות המכתיבים את זווית השיפוע, קיומו של מרחב נקי מהפרעות, וכן חריצות בבטון לצורך מניעת החלקה וככלי לאזהרת אנשים עם לקות ראייה.
משתמשים ושימושים
הנמכות מדרכה המוצבות בצמתים ברחוב מאפשרות למשתמשי כיסאות גלגלים, הולכי רגל המשתמשים בהליכון או במקל, דוחפים עגלת תינוק, מושכים עגלת סופר; כמו גם כל מי שרוכב על אופניים, גלגיליות או סקייטבורד, לנוע על מדרכה או לצאת ממנה בפחות קושי. הנמכות מדרכה רבות כוללות גם ריצוף מישוש, דפוס של בליטות עגולות המאותתות להולכי רגל לקויי ראייה שהם עומדים להיכנס לכביש[6].
הנמכות מדרכה אחרות
הנמכת מדרכה רחבה יותר שימושית גם לכלי רכב מנועים להיכנס לחניון או לחניה בצד השני של המדרכה.
בישראל
בשנת 2001 הותקנו תקנות בישראל שמפרטות על הנושא נגישות הסביבה הבנויה – הסביבה שמחוץ לבניין, כולל הנחיות לבניית מעברי חציה מונגשים והנמכות מדרכה[7].
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Institution Of Municipal Engineers, London (1935-07-30). "Proceedings, Institution of Municipal Engineers, London, Volume 62, Issue 3". נבדק ב-31 במאי 2018.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ Brown, Stephen. "The curb ramps of Kalamazoo". Independent Living Institute. Retrieved July 18, 2011.
- ^ Williamson, Bess. (2012). The People's Sidewalks: Designing Berkeley's Wheelchair Route, 1970–1974. Boom: A Journal of California, 2(1), 49-52.
- ^ "Paths: Infrastructure and Asset Management Plan" (PDF). City of Tea Tree Gully Council. City of Tea Tree Gully. August 2009. p. 17. Archived from the original (PDF) on 20 February 2011. Retrieved 12 November 2010.
- ^ Grabar, Henry. “American Cities Are Squandering Some of Their Most Valuable Real Estate: the Curb.” Slate Magazine, Slate, 19 July 2018, slate.com/business/2018/07/curb-space-is-way-too-valuable-for-cities-to-waste-on-parked-cars.html.
- ^ McParland, Tom (9 February 2017). "Here's What Those Bumps In The Sidewalk Are For". Jalopnik. Gawker Media. Retrieved 9 February 2017.
- ^ תקן ישראלי 1918 חלק 2: נגישות הסביבה הבנויה: הסביבה שמחוץ לבניין
31431878הנמכת מדרכה