הנדסה קוגניטיבית
הנדסה קוגניטיבית היא תחום בהנדסת אנוש העוסק בהתאמת עיצובם של כלים לאופי וליכולת הקוגניטיבית של המשתמש בהם. ניתן להתאים כלים, למשל, לאופי ויכולת התפיסה של המשתמש (למשל לחוש הטכני שלו, להיותו בעל תפיסה שמיעתית או ראייתית טובה), להלך ויכולת החשיבה שלו (כישרונו בפתרון בעיות, הכלים ההשכלתיים שלו, הרגליו המחשבתיים), ליכולת הריכוז שלו ולטיב ואופי הזיכרון שלו.
העוסקים בתחום מפתחים עקרונות ושיטות לעיצוב התואם את הקוגניציה של המשתמש ומפתחים גם דרכי הנחיה למעצבים.
דוגמאות לכללים בהנדסה קוגניטיבית:
- קל יותר לתפעל תוכנת מחשב כאשר רשימת הפקודות הנפוצות מוצגת בפני המשתמש והוא אינו נדרש לדלות אותן מזיכרונו.
- כאשר מעצבים מכשור שנועד לשימושם של עיוורים, ניתן להניח כי למשתמשים בו יש תפיסה שמיעתית מפותחת מאשר לאדם הממוצע. לכן ניתן להשקיע פחות מהמקובל בפישוט הפלט הקולי של המכשיר.
- יש צורך להתחשב בסביבה בה המכשיר יופעל; הלך המחשבה ויכולות הריכוז, לדוגמה, משתנים מסביבה לסביבה. מכשיר שמופעל בחדר שקט דורש פחות השקעה בעיצוב מאשר מכשיר שמופעל בשדה קרב.
- יש צורך בהערכה של מורכבות המטלה שהכלי נועד לסייע לאדם בביצועה (העוסקים בתחום משתמשים במושג "מערכת אדם-מכונה") לשם עיצוב מוצלח של הכלי. זה כולל את מורכבות הדרישות הקוגניטיביות של האדם. בעיצובו של כלי שמסייע במשימות פשוטות יש להשקיע פחות מאשר בכלי שמסייע במשימות מסובכות.
מטרות ההתאמה לקוגניציה של המשתמש:
- שיפור בביצועי משתמש.
- הקלה בתפישה נכונה של דרך פעולת הכלי ושל המשימה שהוא נועד לבצע.
- הקלת שיפוט נכון של הפעולה שיש לבצע בעזרת הנתונים שהמשתמש תפש.
- הקלה בהוצאה אל הפועל של ההחלטה שקיבל המשתמש.
- נוחות.
- חיסכון.
- מציאת הנקודות שניתן להשקיע פחות בעיצובן.
- הפחתת ההשקעה בהדרכת המשתמש לשימוש יעיל בכלי.
ראו גם
לקריאה נוספת
Adaptive Perspectives on Human-technology Interaction : Methods and Models for Cognitive Engineering and Human-computer Interaction Series in Human-technology Interaction Author: Kirlik, Alex. Publication: Oxford, New York Oxford University Press, 2006.
קישורים חיצוניים
25206233הנדסה קוגניטיבית