המלומד מעל דוכן הדרשות (רמברנדט)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
המלומד מעל דוכן הדרשות
Geleerde aan een lessenaar
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
מידע כללי
צייר רמברנדט
תאריך יצירה 1641
טכניקה וחומרים שמן על פאנל עץ
ממדים בס"מ
רוחב 76.3
גובה 105.7
נתונים על היצירה
מיקום מוזיאון הטירה המלכותית בוורשה
ורשה שבפולין

המלומד מעל דוכן הדרשות או אביה של הכלה היהודיההולנדית: Geleerde aan een lessenaar) הוא ציור שמן של הצייר רמברנדט ואן ריין, שהושלם בשנת 1641. היצירה מוצגת במוזיאון הטירה המלכותית בוורשה.[1][2]

היסטוריה

סטניסלאב פוניאטובסקי, מלך פולין, רכש את היצירה, בשנת 1777 מידי הרוזנת אליזבת הנרייט מארי גולובקין. בתחילה הוצגו הציורים בארמון זאזינקי בוורשה, אך לאחר מות המלך הם הועברו ליוזף פוניאטובסקי אשר השאיר את הציור לאחותו, מריה תרזה פונייטובסקה. בשנת 1815 הם נקנו על ידי קז'ימייז רוזובסקי, שהעביר אותם לבתו, אשתו של אנתוני לאנקורנסקי. במהלך מלחמת העולם השנייה הוחרם הציור בידי הגסטפו, והוחזר לבעליו הטבעיים רק בשנת 1947, ואז נלקח לטירה ליד ואדוץ ובשנת 1950 אוחסן בכספת בנק שווייצרי. רק בשנת 1994 הוא שוב הוצג בטירה המלכותית בוורשה, בתערוכה של אוסף משפחת לאנקורונסקי. לאחר מכן, תרמה קרולינה לאנקורנסקה את הציור, יחד עם מספר ציורים אחרים, למוזיאון הטירה המלכותית.

היצירה נחשבה אבודה לאחר מלחמת העולם השנייה והועלו ספקות לגבי יחוסה לרמברנדט. היא לא נכללו במהדורת 1989 של פרויקט המחקר של רמברנדט. לאחר שקרולינה לאנקורנסקה תרמה אותה למוזיאון הטירה המלכותית, פרויקט המחקר של רמברנדט בחן אותה מחדש ואישר לבסוף את ייחוסה בפברואר 2006.

תיאור היצירה

בשנת 1769 זכה ציור זה לכינוי "אבי הכלה כותב נדוניה". מאוחר יותר, כשהציור היה באוסף פוניאטובסקי, הוא נקרא "אביה של הכלה היהודיה".

המלומד מוצג כאיש זקן ומזוקן אשר יושב, מחזיק בקולמוס, ליד שולחן כתיבה ועליו כתב יד פתוח. הוא לובש מעיל פרווה כהה וכומתה שחורה רכה. לצווארו שרשרת זהב. כתב היד, שדפיו כמו נהפכו זה עתה ואור חזק מאיר דרכם, נותן אשליה של ספר החוצה את פני השטח הפיזיים של התמונה. שולחן הכתיבה של המלומד מעוטר בראש אריה מגולף ויצורי ים, וכולל ציציות אדומות המהוות ניגודיות למפה הירוקה. הציור מבוצע באופן חופשי, עם אימפסטו (ציור בשכבות עבות במיוחד של צבע) השמור בעיקר לכתב היד.[3]

רמברנדט צייר חוקרים ופילוסופים קדומים לעיתים קרובות, אך פני המלומד חריגים בגלל פרטים מיוחדים, כמו יבלת על לחיו השמאלית והאף האדום, ששניהם מרמזים על אדם קונקרטי.

משטח הציור עשוי עץ צפצפה. שני הציורים ממוזיאון הטירה המלכותית הם בין חמישה (בסך הכל) בהם השתמש רמברנדט בעץ צפצפה. ככל הנראה, רמברנדט קנה מספר קטן של לוחות מסוג זה בין השנים 16391641 והתנסה בהם.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "שני ציורי רמברנדט במוזיאון". (בפולנית)
  2. ^ "Geleerde aan een lessenaar". The Rembrandt Database. (באנגלית)
  3. ^ "תיאור היצירה מאת יוהאנה צריניקובסקה, רגינה דמובסקה ואנה נוביקה". האקדמיה לאמנויות, ורשה. מסמך PDF להורדה. (באנגלית)
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

28420572המלומד מעל דוכן הדרשות (רמברנדט)